
Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO: "We zien dat de tweedehandswagens in juni een lichte terugval kennen, met een totaal van 62.186 stuks (-7,9%), vs. de 67.528 van 2023. Die daling in juni is opvallend omdat ze tegen de gebruikelijke zomertrend ingaat. Normaal kopen consumenten dan net meer tweedehandswagens voor hun zomerreis.
Daar zijn echter verklaringen voor. Ten eerste doen de budgettaire beperkingen een aantal mensen kiezen voor een erg lokale vakantie of zelfs thuisvakantie. Ten tweede speelt het aanhoudende slechte weer een belangrijke rol. Veel consumenten hebben gekozen voor zonnige bestemmingen en die worden vaak met het vliegtuig of de trein bereikt en niet met de auto.
Deze daling in juni is ook maar een tijdelijke dip binnen een ruimere context van voortdurende groei sinds 2022. In de eerste zes maanden van dit jaar waren er al 21.546 (+6,2%) meer inschrijvingen dan in 2023 en 40.545 (+12,3%) meer dan in 2022.
In juni 2024 werden in totaal 49.662 nieuwe auto's ingeschreven. Dat zijn er -4,1 % minder dan de 51.760 van juni 2023. De cumulatieve cijfers voor de eerste zes maanden van het jaar laten ook een licht dalende trend zien, van 264.475 in 2023 naar 263.408 in 2024, een daling van -0,4%.
Het is belangrijk ook deze daling binnen de juiste context te zien. Het jaar 2023 kende namelijk een hoog aantal inschrijvingen door de levering van een groot aantal eerder bestelde auto's. Als we de cijfers vergelijken met die voor 2022, toen er 195.116 inschrijvingen waren, zien we een opmerkelijke groei van +35% in 2024."

Inschrijvingen van tweedehands (eerste helft van 2024)
De cijfers voor de eerste zes maanden van 2024 laten een aanhoudende groei van het aantal inschrijvingen voor de tweedehandswagens zien, vergeleken met 2022 en 2023. Van januari tot juni 2022 bedroeg het totaal voor het eerste halfjaar 329.971. Voor dezelfde periode in 2023 was dat 348.970 en het steeg in 2024 naar 370.516.
Dat is een groei van 6,2% tussen 2023 en 2024, en zelfs van 12,3% tussen 2022 en 2024.

Ivo Willems, Cardoen: “Wat de nieuwe wagens betreft, is het goede nieuws dat er wagens zijn en dat ze kunnen geleverd worden. Wat zijn dan de mechanismen die spelen?
In 2023 werden veel nieuwe wagens geleverd die de jaren ervoor verkocht werden, maar die uitgesteld geleverd werden. Dat heeft de cijfers van 2023 positief beïnvloed en vertroebelt de vergelijking met dit jaar.
We hebben begin 2024 geen autosalon gehad. We hebben wel een verhoging in de verkoop gezien, maar die was niet gelijk aan de salonjaren. Nieuwe wagens worden duurder en occasies worden goedkoper! Volgens mijn data zou de prijs van een gemiddelde occasiewagen met 8% gezakt zijn op een jaar.
Intrestvoeten zijn gestegen en de afbetaling wordt duurder. Dus, als ik een jonge occasie kan vinden, kan ik als klant nu het verschil in afbetaling mogelijk compenseren.”
Frédéric Vassamillet, SOCO: "De vertragingen in de productie en levering van nieuwe auto's, veroorzaakt door een wereldwijd tekort aan elektronische onderdelen, zijn afgenomen, waardoor de vraag naar nieuwe auto's geleidelijk toeneemt. Door de inflatie en de economische onzekerheden kiezen consumenten echter liever voorzichtig voor de betaalbare opties zoals tweedehands.
Bij SOCO steeg de verkoop van tweedehands in 2024 ten opzichte van het jaar daarvoor, en dat weerspiegelt een algemene trend naar meer toegankelijke en direct beschikbare alternatieven.
Er is een gestage toename van het aandeel benzinevoertuigen ten koste van diesels, terwijl hybride voertuigen aan populariteit winnen. De mogelijke herzieningen van de CO2-uitstootnormen voor hybride voertuigen kunnen hun toekomst echter aanzienlijk beïnvloeden, ondanks hun huidige aantrekkingskracht, vanwege hun efficiëntie en competitieve prijs onder de juiste omstandigheden. "
Simon Bossuyt, DEX: “Bij ons zijn nieuwe wagens net aan een opmars bezig, omdat het aanbod goed is en de prijzen zakken. Onze aankoopcel legt nu vooral de focus op de nieuwe wagens, hiervan is onze stock ook het hoogst en verkopen we het meest van al.
Het aanbod nu tegenover vorig jaar is een stuk hoger en dat zien we ook in de verkoop. We hebben heel wat jongere wagens in stock (nieuw en occasie) en zijn afgestapt van het oudere segment. Dit merken we ook aan de vlotte verkoop = meer loten nieuwe wagens met en snellere omlooptijd.
De gewone particulier is qua budget nog steeds gebonden aan benzine of hybride. Zeker wanneer ze langere afstanden doen is een elektrische wagen vaak nog iets te duur. De voorkeur gaat dus vooral uit naar een automaat in benzine of hybride.”
Details tweedehandse personenwagens
De merken van tweedehandsauto's die de verkoop domineerden in maart en in het eerste helft van 2024 zijn Volkswagen en BMW. De top 5 wordt aangevuld door Mercedes, voor Opel en Peugeot.
Wat betreft de populairste modellen veranderde er in januari niets voor de top 4. De VW Golf (14.850) kwam op de eerste plaats, voor de VW Polo (10.596), de Opel Corsa (9.389) en de BMW 3 Reeks (8.368). De BMW 1 Reeks, die in januari op de vijfde plaats stond, behield zijn positie met 7.604 inschrijvingen.

Het is anderzijds bemoedigend dat het aandeel hybride en elektrische voertuigen blijft toenemen, zelfs al blijft deze stijging bescheiden. 13% van de ingeschreven wagens zijn nu oplaadbaar, iets meer dan drie kwart daarvan (10%) plug-inhybrides en de rest (2,7%) volledig elektrisch.
De verhoudingen liggen duidelijk anders voor nieuwe inschrijvingen van personenauto's, waar hybride en elektrische voertuigen, aangevuurd door leasingaankopen en aankopen voor bedrijfsvloten, het grootste deel van de verkoop voor hun rekening nemen, met een percentage van 63,8%.

In de laatste maanden van 2023 is het aantal geleverde nieuwe auto's aanzienlijk toegenomen, waardoor er meer recente tweedehandsauto's op de markt zijn gekomen en het Belgische wagenpark is verjongd – 35% van de ingeschreven tweedehandswagens is minder dan 5 jaar oud.


