Kampeerwagens: occasies floreren (+15,9%), nieuwe campers op de terugweg

Heel wat ‘corona-instappers’ blijven de kampeerwagen trouw.

19/10/2023

Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO, maakt de balans op na de zomer van 2023: “De markt van de nieuwe kampeerwagens is tijdens de afgelopen 9 maanden licht gezakt (-2,8% tot 4.938 eenheden). Een verwacht scenario na het succes van de kampeerwagens tijdens en na de lockdowns van 2020, met daardoor een absolute inschrijvingspiek in 2021. Voor de komende jaren verwachten we een verdere terugval tot het niveau van 2019. De tweedehandsmarkt daarentegen kende dit jaar een zeer sterke groei (+15,9% tot 4.471 eenheden) wat wijst op een blijvende interesse, en met dank aan het aanzienlijke aanbod occasies op de markt. Een beetje onverwacht blijkt dat heel wat mensen die tijdens Corona soms ‘impulsief’ een camper hebben gekocht, trouw blijven aan deze vakantiemodus en we zien dus nog groeipotentieel voor de komende jaren. In de cijfers merken we dat de markt van de occasie kampeerwagens bijna met de helft is gegroeid (+48,9%) sinds 2017 en dat is merkelijk meer dan de al mooi cijfers van de nieuwe campers (+37,1%).” 

Nieuwe kampeerwagens opnieuw vlot leverbaar, maar de bestellingen dalen

De producenten van kampeerwagens konden de enorm toegenomen vraag naar nieuwe campers in de afgelopen 3 jaar onvoldoende snel beantwoorden maar nu zijn ze opnieuw vlot leverbaar. 

Dirk Van Eyck (Dicar) licht de situatie toe: “Door tekorten aan onderstellen (‘chassis’) en onderdelen volgden de leveringen en bijgevolg ook de inschrijvingen met een grote vertraging, net zoals in de autosector. Daardoor geven de huidige cijfers een vertekend beeld van de realiteit: het aantal inschrijvingen is slechts lichtjes gedaald omdat er dit jaar nog behoorlijk wat campers zijn ingeschreven die nog in 2022 waren besteld. Het aantal bestellingen van nieuwe kampeerwagens ligt dit jaar wel een pak lager. Ondertussen kunnen we opnieuw vlot nieuwe kampeerwagens leveren maar de echte ‘boom’ is voorbij en we verwachten dat de verkoop in de komende jaren zal terugvallen tot het niveau van 2019.”

Dat betekent dat de markt in de komende jaren er potentieel zo’n 500 exemplaren op achteruit zou kunnen gaan. Oorzaken van een dalende verkoop moeten we zoeken in de gestegen prijzen van de kampeerwagens in combinatie met de toegenomen intrestvoeten op leningen waardoor impulsaankopers, twijfelaars en mensen met een beperkter budget afhaken.

Tweedehandsmarkt met potentieel

In tegenstelling tot wat men had kunnen verwachten, zijn redelijk wat ‘Corona-instappers’ de camper trouw gebleven. Dank zij de blijvend hoge interesse van zowel nieuwe instromers als van bestaande kampeerwageneigenaars die een groter of een kleiner model zoeken, blijft de tweedehandsmarkt jaar na jaar aan een gestaag tempo groeien. Zo is de markt sinds 2017 al met bijna de helft (!) gegroeid en het ziet ernaar uit dat we ons ook in de komende jaren mogen verwachten aan een stijgende tendens.

De tweedehandsmarkt wordt in alle geval nog goed aangevuld dank zij enerzijds een aantal mensen die afhaken en anderzijds door campers die vrijkomen op de tweedehandsmarkt bij de aankoop van een nieuw model.

Volkswagen trekt de markt

De meest populaire merken op de nieuwmarkt zijn: VW (California, Caddy & Grand California), gevolgd door McLouis, Benimar, Chausson en Roller Team. Bij de 2de hands zijn VW, McLouis, Chausson, Benimar, en Burstner het meest gegeerd.

De VW California blijft zowel op de nieuw- als op de occasiemarkt de onbetwiste marktleider. Het succes van deze ‘pop-up’ heeft ook de andere fabrikanten zoals Ford en Mercedes aangezet tot extra productie waardoor het aanbod op deze ‘pop-up’-markt stilaan oververzadigd raakt, ondanks de voordelen van dit concept zoals de mogelijkheid om ze in te zetten als tweede voertuig in het gezin. 

    

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

TRAXIO STATS

TRAXIO volgt maandelijks de inschrijving op van nieuwe-tweedehandse personenwagens, motorfietsen, bedrijfsvoertuigen, kampeerwagens, aanhangers en speed pedelecs. De TRAXIO-cijfers bieden heel wat nuttige details zoals onderverdelingen op nationaal en regionaal niveau, per brandstoftype, CO2-uitstoot, merk en leeftijd.

TRAXIO gebruikt cookies Cookie Policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.

Lid worden : contactformulier

Als lid van TRAXIO geniet je van veel ledenvoordelen! Vul het formulier in en één van onze specialisten van jouw activiteit zal je contacteren met meer informatie over een lidmaatschap.

Onderneming
Contactpersoon
Ik ga akkoord met de privacy policy