
In maart 2025 werden tien procent minder nieuwe personenwagens ingeschreven dan in dezelfde maand vorig jaar. Ook over het volledige eerste trimester zet deze daling zich voort. De tweedehandsmarkt daarentegen blijft standhouden en noteert zelfs een lichte stijging ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
Hieronder volgen de belangrijkste trends.

Nieuwe personenwagens: daling zet zich voort
In maart 2025 telde ons land 40.184 inschrijvingen van nieuwe personenwagens – een daling van 10% ten opzichte van maart 2024. Deze terugval past binnen een bredere trend: januari noteerde -13%, februari -8,1%. Opvallend is dat het aandeel particuliere kopers in het eerste trimester circa 10% hoger ligt dan vorig jaar. Een effect dat deels te verklaren valt door de impact van de autosalonacties.
Tweedehandsmarkt blijft stabiel
De tweedehandsmarkt blijft nagenoeg op hetzelfde niveau als vorig jaar. Met 63.108 ingeschreven tweedehandswagens in maart 2025 bedraagt de terugval slechts 0,1% ten opzichte van maart 2024. Over het volledige eerste trimester is zelfs een lichte stijging zichtbaar (+0,4%), met 186.164 inschrijvingen tegenover 185.441 in 2024. Ter vergelijking: in het eerste kwartaal van 2023 ging het nog om 169.960 inschrijvingen. De tweedehandsmarkt blijft daarmee substantieel groter dan de markt voor nieuwe wagens. De verhouding blijft 60/40, identiek aan die van vorig jaar.

BMW blijft marktleider bij de nieuwe wagens, terwijl Volkswagen die positie behoudt op de tweedehandsmarkt. Opvallend: beide merken hebben exact 11,5% marktaandeel. In het nieuwe wagenpark vervolledigen Volkswagen en Mercedes de top 3, ondanks een daling van respectievelijk -8,1% en -8,7%. In het tweedehandssegment staat BMW op plaats 2 (+2%) en Mercedes op 3 (-2,4%). De samenstelling van de top 3 is dus identiek, maar de rangorde verschilt.
Elektrische wagens winnen terrein (vooral bij nieuwe voertuigen)
Het aandeel volledig elektrische wagens stijgt, vooral binnen de markt van nieuwe voertuigen. In maart 2025 was bijna 85% van de ingeschreven EV’s een nieuw voertuig, waarvan meer dan de helft via leasing. Particuliere inschrijvingen blijven voorlopig beperkt tot 13,9%. Gevolg: één op de drie nieuw ingeschreven wagens in het eerste kwartaal was elektrisch. In dezelfde periode vorig jaar lag dat aandeel nog onder één vierde.
In de tweedehandsmarkt blijft het aandeel EV’s met net geen 4% voorlopig beperkt. Toch is er ook hier groei zichtbaar: +46,6% in maart 2025 t.o.v. maart 2024. In absolute cijfers gaat het om 7.195 inschrijvingen op een totaal van 186.164 voor de eerste drie maanden van dit jaar.
QUOTES:
“We zien dat de tweedehandsmarkt zich in deze woelige tijden als een mature markt weet te handhaven”, stelt Michaël Vandamme, Algemeen Secretaris van de Independent Automotive Specialists, de beroepssector van de onafhankelijke garages en tweedehandsdealers. “Niet alleen is de tweedehandsmarkt goed voor 50% meer volume dan die van nieuwe voertuigen, het is met een aandeel van 90% op en top dé markt van de particuliere klant.”
“Meer dan ooit is de markt van de nieuwe wagens een voortrekker in elektrificatie”, aldus Stefaan Lampaert, Algemeen Secretaris van de Authorised Dealers, Agents and Repairers, de beroepssector van de merkengarages. “En ondanks het feit dat de meeste inschrijvingen op naam van bedrijven en/of lease-maatschappijen gebeuren, zien we toch sinds januari een inhaalbeweging van de particulier.”