Mededingingsregels aftermarket worden verlengd (en geüpdatet)
De Europese Commissie tracht van oudsher regels vast te stellen om de concurrentie tussen leden van erkende netwerken en tussen erkende netwerken en onafhankelijke marktdeelnemers te vrijwaren, enerzijds in de markt voor de distributie van motorvoertuigen en onderdelen en anderzijds voor de levering van reparatie- en onderhoudsdiensten.
In 2023 heeft een analyse van deze parameters haar ertoe doen besluiten de groepsvrijstellingsverordening motorvoertuigen (‘MVBER’) die op 31 mei 2023 zou verlopen, te verlengen voor een beperkte periode van 5 jaar. Met die verlenging denkt de Commissie tijdig te kunnen reageren op veranderingen in de markt, die zich de komende jaren eventueel zouden voordoen, waaronder de digitalisering van voertuigen, de elektrificatie en nieuwe mobiliteitspatronen.
Hoewel de verordening zonder grote wijzigingen werd verlengd, kregen de aanvullende richtlijnen (ARS) een update om ervoor te zorgen dat de onafhankelijke marktdeelnemers in de aftersales, waaronder ook de werkplaatsen en andere onafhankelijke marktdeelnemers binnen de toeleveringsketen van de autosector, toegang krijgen tot essentiële input om voertuigen te kunnen herstellen en onderhouden.