
Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO: “In mei kreeg de tweedehandsmarkt onverwacht een klopje van de hamer: het aantal inschrijvingen daalde met -8,0% tot 55.456 eenheden. Dat zijn er bijna 5.000 minder dan in mei 2024. Wanneer we kijken naar het gecumuleerde aantal over de eerste vijf maanden, dan merken we gelukkig wel dat de markt min of meer standhoudt na topjaar 2024. We zitten nu aan 305.330 ingeschreven occasies, exact 3.000 stuks minder dan vorig jaar (-1,0%) maar nog altijd +8,5% (23.888 eenheden) meer dan in 2023. In de showroom merken we dat particuliere kopers voorzichtiger zijn door de (inter)nationale politieke context en de huidige rentetarieven, waardoor er nauwer wordt gelet op aankoopprijs en onderhoudskosten. Diesel blijft verder terrein verliezen, voornamelijk ten voordele van (plug-in) hybrides. SUV's zijn nog steeds erg populair, gevolgd door stadsauto's met benzinemotor en automatische versnellingsbak. Elektrische wagens winnen mondjesmaat terrein op de tweedehandsmarkt en maken nu 3,8% van het totaal uit, voornamelijk dank zij een sterke stijging van het aantal leasings. Dat laatste opent perspectieven om de groeiende uitstroom van elektrische bedrijfswagens op te vangen via een tweede ‘leasing-leven’. Aan de andere kant moeten we vaststellen dat de groei van tweedehandsinschrijvingen vooral zit bij wagens van 15 jaar en meer; dat is geen goede zaak, noch voor de leeftijd van het wagenpark noch voor het streven naar minder emissies.
Bij de nieuwe wagens blijft de daling ten opzichte van 2024 aanhouden met 34.338 inschrijvingen (-11,7%) voor de maand mei maar daar horen enkele nuances bij. De afgelopen 2 jaren waren immers sterke jaren voor de nieuwmarkt dus het is niet onlogisch dat er een terugval is. Bovendien zien we een verschuiving naar minder fleet en meer particuliere inschrijvingen dit jaar.”

Inschrijvingen van tweedehandswagens (mei 2025)
De gegevens van mei 2025 tonen een (tijdelijke?) stop van de opwaartse trend in het aantal inschrijvingen van tweedehandswagens in vergelijking met voorgaande jaren. Afgelopen maand werden in België 55.456 tweedehandswagens opnieuw ingeschreven, dat zijn er 4.828 minder (-8,0%) dan in mei 2024 (60.284) en 2.351 minder dan in mei 2023 (-4,1%). Over de eerste vijf maanden houdt 2025 nog min of meer gelijke tred met topjaar 2024 (-1,0%) en dat onderstreept de veerkracht van de markt, die gedragen wordt door een aanhoudende vraag van particulieren. Zij zijn goed voor 90,5% van de herinschrijvingen.

Enkele grote concessiehouders en tweedehandsverkopers deelden hun interessante inzichten met ons.
Matthias Gommeren, Cardoen: “Meer dan ooit zijn klanten op zoek naar de beste deal: de laagste prijs voor een wagen die snel leverbaar is. Daarom blijft de tweedehandsmarkt stabiel en kennen we een terugval bij de nieuwe wagens. Particulieren willen nog wel een andere wagen kopen maar dat hoeft niet noodzakelijk een nieuwe te zijn: klanten vergelijken online en zoeken dan de beste koop. Ze houden daarbij ook rekening met het totaalplaatje: maandelijkse lasten, restwaarde, verbruik en onderhoudskosten. De tweedehandsmarkt toont zich robuust, vooral in het segment onder €20.000. Tegelijk zorgen de concurrentie en de instroom van ingevoerde voertuigen voor een scherpe prijsdruk. We merken ook dat refurbished wagens bijzonder in trek zijn want ze combineren de voordelen van nieuw en tweedehands: recente technologie, lagere prijs en snelle beschikbaarheid gekoppeld aan de zorgeloosheid of comfort van een nieuwe wagen. We spelen daar sterk op in en zijn dan ook verheugd met onze sterke groei van +14% ten opzichte van mei 2024.”
Marc Van den Kerkhof, Van Mossel: “We merken in onze showrooms dat de tendens van de afgelopen maanden blijft aanhouden. Bij de nieuwe wagens aarzelt de fleetmarkt nog steeds terwijl de particuliere markt stabiel blijft. Nieuwe wagens zijn duur en dus is de prijs voor particulieren een beslissende factor; zij reageren daarom vooral op aantrekkelijke promoties.
Daarom zijn ook recente occasiewagens een goed alternatief voor die particuliere klant. We zien een sterke vraag naar goed geprijsde occasiewagens in prijscategorieën van net minder dan 15.000€ en rond 30.000€. Benzinemotoren (al-dan-niet hybride) met automaat zijn het meest in trek.”
Frédéric Vassamillet, SOCO: “Het begin van mei startte vrij rustig maar gelukkig werd deze trend in de laatste twee weken omgebogen, waardoor we de maand qua verkoop met een stijging konden afsluiten ten opzichte van mei 2024. De aankoopintenties blijven hoog maar we merken wel dat particuliere kopers voorzichtiger zijn gezien de (inter)nationale politieke context en de huidige rentetarieven. Dat alles vertraagt aankoopbeslissingen maar speelt ook in de kaart van de tweedehandsmarkt.
Online zoekopdrachten spelen een belangrijke rol bij het aantrekken van klanten naar verkooppunten. Klanten zijn op zoek naar betrouwbare, zuinige voertuigen met bescheiden onderhoudskosten. Benzinemotoren domineren nog steeds de sector van de tweedehandswagens, met een marktaandeel van meer dan 60%, terwijl dieselmotoren terrein verliezen aan (P)HEV's. SUV's zijn nog steeds erg populair, gevolgd door stadsauto's met benzinemotor en automatische versnellingsbak”.
Details tweedehandse personenwagens (mei 2025)
Tijdens de twee vijf maanden van 2025 domineerden Volkswagen en BMW de lijst van meest ingeschreven tweedehandsmerken. De top 5 wordt aangevuld door Mercedes, voor Peugeot en Opel.
Wat betreft de populairste modellen veranderde er in mei niets voor de top 5 (gecumuleerde cijfers). De VW Golf (11.997) blijft op de eerste plaats, voor de VW Polo (8.810), de Opel Corsa (7.676), de BMW 3 Reeks (6.727), en de BMW 1 Reeks (6.374).

De benzinemotoren domineren nog steeds bij de tweedehandswagens met 55,8% marktaandeel, terwijl diesel terrein verliest tot 27,3%. Het aandeel van tweedehandse wagens met een hybride of elektrische aandrijving stijgt ondertussen wel, maar blijft bescheiden. 16,4% is geëlektrificeerd: 12,6% hybride en 3,8% volledig elektrisch.
De verhoudingen liggen duidelijk anders voor nieuwe inschrijvingen van personenauto's, waar hybride en elektrische voertuigen, aangevuurd door leasingaankopen en aankopen voor bedrijfsvloten, het grootste deel van de verkoop voor hun rekening nemen, met een percentage van zo’n 70,5%. Het aandeel van de volledig elektrische wagens stijgt zelfs van 22,7% naar 32,8% in 2025.
Interessant is verder ook dat onze autodealers vaststellen dat de consument steeds meer kiest voor hybride wagens (HEV). Hun marktaandeel steeg van 24,8% in 2024 naar 31% in 2025. Plug-in hybrides (PHEV) daarentegen zagen hun aandeel dalen van 16,1% naar 6,7%.
Het aandeel van diesel op de nieuwmarkt daalt nog verder: van 5,7% vorig jaar naar 3,5% in 2025.

In mei 2025 bedroeg de gemiddelde leeftijd van de occasie-inschrijvingen 9 jaar en 8 maanden. De mediane leeftijd van zijn kant is nu 7 jaar en 7 maanden, wat wijst op een verdere vergrijzing van het wagenpark. De mediane leeftijd van de occasie-inschrijvingen verraadt op zich niet echt dat het totale wagenpark flink aan het verouderen is, en dat is uiteraard een nefast verschijnsel voor de vergroening en uitstootreductie.
Van de ingeschreven occasiewagens is 26,8% tussen 5 en 9 jaar oud terwijl 33,8% minder dan 5 jaar oud is en dat laatste is een daling ten opzichte van de 35,3% van vorig jaar. De winst zit echter bij de wagens van meer dan 15 jaar oud en dat is een slechte zaak voor de leeftijd van het voertuigpark en het streven naar minder emissies.

De tweedehandsmarkt blijft vooral een particuliere activiteit, maar er is beweging in. Maar liefst 90,5% van de inschrijvingen waren gedaan door privépersonen terwijl het aandeel door bedrijven aangekochte wagens op de tweedehandsmarkt 8,6% bedroeg in de eerste twee maanden van 2025. De sector van de tweedehandsverkopers preciseert hierbij dat startende bedrijven vaker kiezen voor een tweedehandswagen en dat zij vaak interesse hebben in occasie hybride wagens.

Vlaanderen blijft de markt voor inschrijvingen van tweedehandse personenwagens domineren, met een aandeel van 55,0%. Het marktaandeel van Wallonië bedraagt 36,2%, terwijl Brussel 7,8% haalt.
