Motorfietsen eerste kwartaal 2024: occasies blijven achter, nieuwmarkt op hoog niveau

Markt van de tweedehandse motorfietsen daalt nog verder na reeds grote daling in 2023

05/04/2024

Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO vat de situatie samen : “De nieuwe motorfietsen blijven positief evolueren. Ook in maart steeg het aantal inschrijvingen, ditmaal met +2,9%, tot 2.948 exemplaren. Over het eerste kwartaal loopt het aantal nieuwe motoren op tot 6.691 eenheden (+5,9%) en dat is het beste resultaat van de afgelopen jaren. Hoopgevend is verder dat het vrij druk blijft in de showrooms en dat heel wat klanten waren bereid om tot een aankoop over te gaan. Een prima eerste kwartaal dus, ondanks het natte weer.

De tweedehandsmarkt deed het in maart +16,2% beter dan vorig jaar, maar het echte referentiepunt is 2022. Dan zie je dat de markt -29,3% is gedaald, wat op maandbasis een verschil maakt van bijna 2.200 motoren. De cumul van de eerste drie maanden vertelt hetzelfde verhaal: licht beter dan vorig jaar maar net geen 25% en 3.900 eenheden slechter dan twee jaar geleden. Het wijst op een probleem van lange duur voor de Belgische occasiemarkt, waarvan de tweedehands motorkeuring aan de basis ligt.

Nu het motorseizoen zich – ondanks de overvloedige regen van de afgelopen weken - stilaan terug op gang trekt, wordt het steeds drukker in de werkplaatsen waardoor wachttijden kunnen oplopen - tot enkele weken in het slechtste geval."

Feedback uit de showroom

Maart is een drukke maand geweest voor de motorhandelaars. We horen dan ook dat er veel volk én interesse was in de showrooms, met doorgaans goed geïnformeerde klanten die goed weten wat ze willen en die vaak snel beslissen. Dat maakt dat de door ons gecontacteerde dealers qua verkoop tevreden zijn over zowel de maand maart als het volledige eerste kwartaal. Het optimisme is wijdverspreid en dat is een goede zaak.

De verkoop van elektrische motorfietsen blijft op een laag pitje, maar in stedelijke omgevingen doen de elektrische scooters het niet slecht.

Tweedehands blijft een moeilijk verhaal en daarom houdt een aantal dealers er zich niet meer mee bezig. Bij diegenen die nog wel actief zijn op de tweedehandsmarkt krijgen we feedback dat het afgelopen maand beter is gegaan. In het geval van BWM blijken de occasie GS’sen vlot van de hand te gaan. De technische keuring blijft sowieso nog een belangrijke rem op het aantal tweedehandse transacties.

In de werkplaatsen was het vaak al druk maar nu het motorseizoen zich stilaan terug op gang trekt, worden de wachtrijen langer en kan het tot enkele weken duren om aan de beurt te komen.

------------------------------------------------------

Nvdr : alle detailcijfers en verdere analyse vindt u hierna.

Gedetailleerde cijfers en analyse van de tweedehands- en nieuwmarkt

1. Tweedehandse motoren

De tweedehandsmarkt deed het in maart +16,2% beter dan vorig jaar, maar het echte referentiepunt is 2022. Dan zie je dat de markt -29,3% is gedaald, wat op maandbasis een verschil maakt van bijna 2.200 motoren. De cumul van de eerste drie maanden vertelt hetzelfde verhaal: licht beter dan vorig jaar maar net geen 25% en 3.900 eenheden slechter dan twee jaar geleden. Het wijst op een probleem van lange duur voor de Belgische occasiemarkt, waarvan de tweedehands motorkeuring aan de basis ligt.

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen (maart 2024)

Alle gewesten en provincies krijgen zware klappen

Vlaanderen is ook tot en met maart 2024 de grootste tweedehandsmarkt (62,7% gecumuleerd) en won +9,4% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2023. Brussel (+5,2%) en Wallonië (+6,2%) boeken een licht minder grote winst. Opvallend is dat de grotere cilinderinhouden het over het algemeen beter doen dan de lichtste klassen.

We waren stilaan bloedrode kaarten gewoon op provinciaal vlak maar gelukkig is het tij wat gekeerd. We zien met name stijgingen in verschillende provincies, van een bescheiden +2,5% in Oost-Vlaanderen tot een stevige +15,7% in Limburg.

Let op: dit zijn verbeteringen in vergelijking met een barslecht eerste kwartaal 2023.

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per regio (maart 2024)

De zware jongens stijgen het meest

Alle klassen stijgen ten opzichte van vorig jaar. De sterkste stijgers in maart zitten in de zwaarste klassen: vooral dan bij de +1.001cc. Een mogelijke verklaring is dat de meerkost van de technische keuring gemakkelijker kan verrekend worden bij duurdere motoren dan bij lichte en goedkopere modellen.
Daarnaast is de stijging bij de 125cc opvallend, die zijn terug van weg geweest.

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen  – per cilinderinhoud (maart 2024)

Minder rood in de Top10 van de verschillende klassen

In de gecumuleerde Top10 zien we nog enkele dieprode cijfers maar we merken ook steeds meer positieve cijfers op, vooral bij de motoren van meer dan 750cc. Logisch, want we komen uit een heel diep dal gekropen. Tot 1.000cc gaan BMW en Yamaha stevig vooruit (dit zijn voornamelijk de parallel twins van zowel BMW als Yamaha, de driecilinders van Yamaha en de 1.000cc-vierpitters van beide merken). De meest frappante stijging is zeker die van BMW bij de +1.001cc – dat zijn overwegend oudere GS-modellen die vrijkomen op de occasiemarkt.

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per merk  (maart 2024)

2. Nieuwe motorfietsen

De nieuwe motorfietsen blijven positief evolueren. Ook in maart steeg het aantal inschrijvingen, ditmaal met +2,9%, tot 2.948 exemplaren. Over het eerste kwartaal loopt het aantal nieuwe motoren op tot 6.691 eenheden (+5,9%) en dat is het beste resultaat van de afgelopen jaren. Hoopgevend is verder dat het vrij druk blijft in de showrooms en dat heel wat klanten waren bereid om tot een aankoop over te gaan. Een prima eerste kwartaal dus, ondanks het natte weer.

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen (maart 2024)

De gecumuleerde cijfers van de nieuwe inschrijvingen per regio reiken ons verdere interessante inzichten aan. Vlaanderen groeit met +7,8% en blijft de grootste regio met 62% van de totale verkoop van nieuwe motorfietsen in ons land. Wallonië neemt 31,9% (+0,8%) voor zijn rekening en Brussel 6,1% (+3,2%).

Bij de provincies blijft Vlaams-Brabant stevig groeien (+32,8%) - het gevolg van meer leasing motorfietsen…? - maar moet toch Antwerpen voorlaten, dat ook verder blijft stijgen (+13,6%). Luik blijft als eerste Waalse provincie stevig op de vierde stek terwijl hekkensluiter Luxemburg ook mooi scoort met een +2,4%, weliswaar met een beperkt aantal motoren.

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per regio (maart 2024)

Ditmaal zien we wel enkele dalers: -3,0% (125cc) en -7,2% (+1.001cc). Toch blijft de marktverdeling nog vrij evenwichtig ten opzichte van vorig jaar. Met de komst van enkele nieuwe kleppers zullen we waarschijnlijk wel wat verschuivingen zien in de loop van het jaar.

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per cilinderinhoud (maart 2024)

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per merk (maart 2024)

Helaas was maart opnieuw een natte maand. Tijdens de betere dagen kwam er meer volk naar de showrooms en de klanten waren kooplustig. Dat is beloftevol voor de inschrijvingen van de komende maanden, in alle geval is het nieuwe jaar al goed begonnen ondanks het slechte weer. Hopelijk gaan nu ook de weergoden nog hun duit in zakje doen en zorgen voor aangenaam motorweer in de lente !

----------------------------------------------------------------------

TRAXIO STATS

TRAXIO volgt maandelijks de inschrijving op van nieuwe-tweedehandse personenwagens, motorfietsen, bedrijfsvoertuigen, kampeerwagens, aanhangers en speed pedelecs.

De TRAXIO-cijfers bieden heel wat nuttige details zoals onderverdelingen op nationaal en regionaal niveau, per brandstoftype, CO2-uitstoot, merk en leeftijd.

Brussel, 05 maart 2024

TRAXIO gebruikt cookies Cookie Policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.

Lid worden : contactformulier

Als lid van TRAXIO geniet je van veel ledenvoordelen! Vul het formulier in en één van onze specialisten van jouw activiteit zal je contacteren met meer informatie over een lidmaatschap.

Onderneming
Contactpersoon
Ik ga akkoord met de privacy policy