Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO vat de situatie samen: “Het goede nieuws is dat de inschrijvingen van nieuwe motorfietsen in 2024 verder zijn blijven stijgen tot 28.330 exemplaren: dat is een stijging van + 11,7% oftewel bijna 3.000 motoren ten opzichte van 2023. Nieuwe motorfietsen zijn opnieuw vlot leverbaar en dat zie je in de cijfers: ten opzichte van 2022 bedraagt de stijging zelfs +14,8%. Daarmee is 2024 het beste van de afgelopen 15 jaar geworden ondanks de overvloedige regen.
Honda (4.159 exemplaren) werd in 2024 met voorsprong het best verkopende merk voor Yamaha (3.425), BMW (3.322), Kawasaki (2.289) en Piaggio (1.572). De Japanse merken uit de Top5 gingen er stevig op vooruit maar de Europese merken verloren marktaandeel, niet zozeer omdat ze veel minder verkochten dan vorig jaar maar wel omdat de concullega’s het flink beter deden. Eveneens opvallend: alle cilinderinhouden wonnen terrein, behalve de zwaarste klasse van +1.000cc. Wanneer de inschrijvingen van nieuwe modellen zoals de BWM1300GS (Adventure), de Kawasaki Versys 1100/Ninja 1100SX of de Honda NT1100 op kruissnelheid komen, zal dit beeld waarschijnlijk veranderen.
Ook december was een extreem goede maand (1.734 inschrijvingen, +181%), wat te verklaren valt door de overvloedige last-minute inschrijvingen van overblijvende Euro5-motoren (hoewel motoren uit restantvoorraden – in beperkte mate - nog kunnen ingeschreven worden tot en met 31 december 2026). We merken dit vooral bij merken zoals Can-Am, Bluroc e.d.
De tweedehandsmarkt deed het in 2024 met 59.974 stuks +5,9% beter dan vorig jaar. Maar het echte referentiepunt is 2022, dus vooraleer de invoering van de tweedehandskeuring de occasiemarkt zowat de nek omwrong. Dan zie je dat de markt -26,4% is gedaald, wat een verschil maakt van meer dan 21.000 motoren. Dat zijn motorfietsen die naar het buitenland zijn vertrokken om de in België verplichte tweedehands motorkeuring te ontlopen. Het gaat dan voor een groot deel over wat oudere en dus goedkopere moto’s. Dat is uiteraard slecht nieuws, zowel voor de motordealer (minder onderhoud, herstellingen en onderdelen) als voor de consument (minder keuze aan betaalbare occasies). Anderzijds heeft de technische keuring wel opportuniteiten geboden aan goed georganiseerde dealers en tweedehandshandelaars.
Ook bij de occasies was december een goede maand met een stijging +13,7% (t.o.v. 2023) maar dat betekent een daling met -65% tegenover december 2022, de maand waarin last minute nog heel veel tweedehandse motoren werden ingeschreven vooraleer de wetgeving op keuring occasiemotoren in voege trad op 1 januari 2023.
Wanneer we de inschrijvingen van nieuwe en tweedehandse inschrijvingen optellen, dan merken we dat 2024 met zijn 90.328 stuks het 6.321 eenheden beter doet dan vorig jaar maar nog altijd 17.813 exemplaren achterloopt op 2022. En dat betekent een afkalvende markt, met alle gevolgen van dien voor de sector.”
Gedetailleerde cijfers en analyse van de tweedehands- en nieuwmarkt
1. Tweedehandse motoren
De tweedehandsmarkt deed het in december +13,7% beter dan vorig jaar, maar het echte referentiepunt is 2022. Dan zie je dat de markt -65% is gedaald! Maar goed, dat is een extreme vergelijking want in december 2022 zijn heel wat oudere motorfietsen nog ingeschreven om te kunnen ontsnappen aan de technische keuring die een maand later werd ingevoerd.
De cijfers van het volledige jaar 2024 vertellen een meer genuanceerd verhaal: licht beter dan vorig jaar maar -26,4% ofte 17.813 eenheden slechter dan twee jaar geleden. Het wijst op een probleem van lange duur voor de Belgische occasiemarkt, waarvan de invoering van de tweedehands motorkeuring aan de basis ligt.
Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen (december 2024)
Gewesten en provincies kleuren stilaan terug groen, maar niet ten opzichte van 2022
Vlaanderen is ook in 2024 de grootste tweedehandsmarkt (60,5%), met Wallonië op 32,2% en Brussel op 7,4%. Opvallend is dat de grotere cilinderinhouden het over het algemeen beter doen dan de lichtste klassen.
We waren stilaan bloedrode kaarten gewoon op provinciaal vlak maar gelukkig is het tij wat gekeerd. We zien met name stijgingen in alle provincies, van een bescheiden +3,0% in Limburg tot +10,1% in West-Vlaanderen.
Let op: dit zijn verbeteringen in vergelijking met een barslecht 2023, toen de markt helemaal in elkaar was gezakt.
Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per regio (december 2024)
Stijging in alle klassen, zware jongens voorop
Alle klassen stijgen ten opzichte van vorig jaar. En opnieuw zitten de sterkste stijgers in de zwaarste klassen: meer dan +10% vanaf 751cc, +5% tussen 126 en 750cc, en slechts +1,2% bij de 125cc. Het zijn vooral Een mogelijke verklaring is dat de meerkost van de technische keuring gemakkelijker kan verrekend worden bij duurdere motoren dan bij lichte en goedkopere modellen. Ook de instroom van extra BMW R1200GS en R1250GS op de tweedehandsmarkt speelt hier zeker mee.
Anderzijds is het belangrijk om te noteren dat de 125cc-klasse met 31,5% marktaandeel de grootste blijft, wat een goed teken is omdat hier vaak de motorrijders van de toekomst zitten.
Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per cilinderinhoud (december 2024)
Minder rood in de Top10 van de verschillende klassen
In de gecumuleerde Top10 zijn de dieprode cijfers verdwijnen en merken me steeds meer positieve cijfers op. Logisch, want we komen uit een heel diep dal gekropen. BMW gaat stevig vooruit met zowel parallel twins als de boxers (oudere GS-modellen die vrijkomen op de occasiemarkt) en ook KTM stijgt sterk bij de grotere cilinderinhouden, net als Harley-Davidson.
Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per merk (december 2024)
2. Nieuwe motorfietsen
De nieuwe motorfietsen blijven positief evolueren ondanks het slechte weer dit jaar. Vooral in het voorjaar liepen de inschrijvingen vlot, gevolgd door een dip vlak voor de zomer. Maar sindsdien loopt het gesmeerd met ook een extreem goede maand december (+181%) waardoor er in 2024 niet minder dan 28.330 nieuwe moto’s werden ingeschreven: dat zijn er 2.971 meer dan vorig jaar en 3.647 meer dan in 2022. Die fantastische eindspurt in 2024 moeten we wel nuanceren want het gaat voor een groot deel om Euro5-motoren die voor eind 2024 moesten ingeschreven worden. Maar al bij al was het een heel goed motorjaar. Meer nog: het beste van de afgelopen 15 jaar.
Inschrijvingen nieuwe motorfietsen (december 2024)
De gecumuleerde cijfers van de nieuwe inschrijvingen per regio reiken ons verdere interessante inzichten aan. Vlaanderen blijft de grootste regio met 69,4% van de totale verkoop van nieuwe motorfietsen in ons land. Wallonië neemt 34,7% voor zijn rekening en Brussel 5,9%.
Bij de provincies valt vooral West-Vlaanderen op met een stijging van +79,2%. Dat is toe te schrijven aan de inschrijvingen van Euro5-motoren in de laatste maanden van het jaar. Voor de rest zien we mooie cijfers in Waals Brabant (+10,0%), Vlaams Brabant (+9,2%) en Luxemburg (+9,1%).
In absolute cijfers blijft Antwerpen aan de kop met 3.980 eenheden voor Oost-Vlaanderen met 3.415 stuks. Aan Waalse kant is Henegouwen (3.055) in extremis nog nipt ingehaald door Luik (3.072) terwijl hekkensluiter Luxemburg toch mooi scoort met een +9,1 % - weliswaar met een beperkter aantal motoren.
Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per regio (december 2024)
In december zien we zeer vreemde cijfers door de last minute inschrijvingen van Euro5-motorfietsen. Vooral in de lichtere klassen maar ook bij de zwaardere jongens, cfr bijvoorbeeld Bullit en Can-Am, wat ook de provinciale stijging in o.a. West-Vlaanderen verklaart.
Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per cilinderinhoud (december 2024)
Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per merk (december 2024)
Algemeen kunnen we stellen dat het een ‘grand crû’ jaar is geworden, met dank aan een Euro5-spurtje. Meer dan 28.000 nieuwe motorfietsen is een uitmuntend resultaat en de perspectieven zijn zeker positief met nog heel wat interessante modellen die dit jaar op de markt gaan komen/geleverd worden.