Motorfietsen in januari: de malaise bij de occasies duurt voort, nieuwmarkt groeit met 5%.

Markt van de tweedehandse motorfietsen daalt nog verder na reeds grote daling in 2023

07/02/2024

Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO vat de situatie samen : Bij de nieuwe motorfietsen gingen de inschrijvingen er in januari 2024 met +5,0% op vooruit, tot 1.625 eenheden tegenover 1.547 stuks vorig jaar. Dat is ook een duidelijke stijging ten opzichte van januari 2022, toen er 1.505 werden ingeschreven. Het gaat hier nog voor een deel over motoren die in de afgelopen maanden verkocht en die nu zijn geïmmatriculeerd, deels omdat er bij sommige merken een verlengde garantieperiode wordt aangeboden voor motorfietsen die in januari worden ingeschreven. We moeten deze positieve cijfers dus met de nodige reserve bekijken.

De tweedehandsmarkt kreeg opnieuw stevige klappen in januari want ze daalde opnieuw fors, ditmaal met -22,3% tot 2.713 stuks. Het is nu één jaar en één maand geleden dat de motorkeuring voor tweedehandsmoto’s werd ingevoerd en nog steeds zakt de occasiemarkt dieper en dieper weg. De malaise blijft dus gewoon verder duren. Vorig jaar in januari glipte nog een aantal motorfietsen door de mazen van het keuringsnet en daalde de markt nog niet zo sterk als later dat jaar. Daarom is het beter dat we voor een correct vergelijkingspunt kijken naar de cijfers van twee jaar geleden. Ten opzichte van 2022 bedraagt de daling niet minder dan 32,3%. In concrete aantallen is de markt op twee jaar tijd teruggevallen van 4.007 tot 2.713 eenheden, dat is een daling van bijna 1.300 stuks op één maand tijd.

In de werkplaatsen heeft de sneeuwval van januari zeker een negatieve impact gehad maar we hoorden toch tegenstrijdige berichten: bij sommigen was het heel kalm terwijl bij andere motorzaken de ateliers al op volle toeren draaiden.

Feedback uit de showroom

Er vond dit jaar geen traditionele Brussels Motor Show plaats, maar de meeste merken pakten uit met mooie promotieacties. Toch vertelden verschillende motordealers ons dat er maar weinig beweging was in de showrooms. Het lijkt er op dat het ‘saloneffect’ niet echt meer in het hoofd van de mensen zit, maar mogelijks zit de sneeuwperiode van januari daar voor iets tussen. We vingen gemengde gevoelens op voor wat betreft de verkoop van nieuwe motorfietsen: sommigen zegden ons dat de verkoop heel vlot ging en dat de kopers erg gemotiveerd waren terwijl andere motordealers ons vertelden dat er niet alleen minder showroom traffic was maar ook dat de kopers terughoudend zijn. Toch lijkt de teneur te gaan in de richting van een gelijkaardig niveau als vorig jaar januari. Het is wel duidelijk dat de klanten op de hoogte zijn van de saloncondities en dat ze daarop inspelen. Dus mogelijks krijgen we nog een extra ‘boost’ tegen het einde van de promotieacties. Uiteraard gaan we dit pas later op het jaar zien in de inschrijvingen want heel wat bestelde motoren moeten nog worden geleverd.

Voor wat betreft de tweedehandsmotoren blijft de interesse van de klanten nog steeds erg laag, of zelfs ‘nihil’ zoals één van onze motordealers het omschreef. Het lijkt er dus op dat de occasiemarkt blijft kreunen onder de invoering van de verplichte tweedehandskeuring in België. Anderzijds is het motorseizoen nog niet op gang getrokken en zou het kunnen dat er vanaf maart-april meer interesse komt in occasie motorfietsen.

In de werkplaatsen is het voor velen heel rustig geweest door de vrieskou annex sneeuwval – zij verwachten wel dat dit gaat beteren met de komst van droger en warmer weer. We zullen dus enkele kaarsjes extra moeten branden voor onze weermannen en -vrouwen. Maar we hoorden ook dat sommige ateliers op volle toeren zijn blijven draaien en dat er daar geen rustige perioden meer bestaan.

------------------------------------------------------

Nvdr : alle detailcijfers en verdere analyse vindt u hierna.

Gedetailleerde cijfers en analyse van de tweedehands- en nieuwmarkt

1. Tweedehandse motoren

De invoering van de motorkeuring voor tweedehandsmotoren blijft een negatieve impact hebben op de inschrijvingen omdat heel wat motoren worden uitgevoerd naar het buitenland en dus van de markt verdwijnen. De weerslag zien we ook duidelijk in januari: -22,3%, of amper 2.713 exemplaren. Hieronder de verdere details. Tegenover 2022 lopen we al aan tegen een achterstand van -32,3% of net geen 1.300 stuks.

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen (januari 2024)

Alle gewesten en provincies krijgen zware klappen

Vlaanderen is ook in januari 2024 de grootste tweedehandsmarkt (63,1%) maar verloor toch -17,6% ten opzichte van januari 2023. De daling doet zich in Vlaanderen in elke klasse door – behalve bij de +1.001cc die licht steeg - en zelfs bij de lichtste klasse tot 125cc! Wallonië verliest nog meer (-33,6%) : daar zien we hetzelfde scenario als in Vlaanderen maar de verliezen open op tot -64,4% bij de 126-500cc! In Brussel blijft de daling beperkt tot -9,9% met als positieve noot de stijging van +21,4% in de klasse van 751-1.000cc.

Ook op provinciaal vlak is het huilen met de pet (helm) op, want de landskaart kleurt in alle provincies diep bloedrood. In Wallonië zien we in alle provincies dalingen tussen -19% en -44%, aan Vlaamse kant overal tot -29%, behalve in Antwerpen en Limburg waar het rode cijfer ‘beperkt’ blijft tot ongeveer 8%. Let op: dit zijn nog verdere dalingen in vergelijking met een al barslechte maand januari 2023.

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per regio (januari 2024)

De lichtste klasse verliest nu ook

Opvallend is dat de lichtste klasse steeds slechter begint te scoren – belangrijk want bij de tweedehandsmotoren vertegenwoordigen de -125cc nog steeds bijna 30% van de markt hoewel dit aandeel verder blijft slinken. Ook de zware jongens (+1.001cc) blijven met cijfer van 24,8% nog groot. Door de motorkeuring verliezen alle klassen van meer dan 125cc in januari niet minder dan tussen tot 50% ten opzichte van het reeds barslechte resultaat van vorig jaar… De malaise duurt dus voort.

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen  – per cilinderinhoud (januari 2024)

Veel rood in de Top10 van de verschillende klassen

In de gecumuleerde Top10 zien we opnieuw heel veel dieprode cijfers maar we merken ook enkele positieve cijfers op. Het jaar is nog jong en de cijfers klein dus we kunnen daar nog niet veel conclusies uit trekken. Afwachten dus wat de rest van het jaar zal geven.

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per merk  (januari 2024)

2. Nieuwe motorfietsen

Positief nieuws bij de nieuwe motorfietsen want de inschrijvingen gingen er in januari met +5,0% op vooruit, tot 1.625 eenheden tegenover 1.547 stuk vorig jaar. Opgelet: het gaat hier nog voor een deel over motoren die in de afgelopen maanden verkocht. Ook hebben sommigen de inschrijving van hun motorfiets uitgesteld omdat er bij enkele merken een verlengde garantieperiode wordt aangeboden voor motorfietsen die in januari worden ingeschreven.
In de showrooms was het zeker geen overrompeling in deze ‘salonmaand’ maar klanten waren wel goed voorbereid en hadden de intentie om te kopen. Veel zal voor de komende maanden afhangen van de beschikbaarheid en levering van nieuwe motoren.

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen (januari 2024)

De gecumuleerde cijfers van de nieuwe inschrijvingen per regio reiken ons verdere interessante inzichten aan. Vlaanderen groeit met +5,0% en blijft de grootste regio met 62,7% van de totale verkoop van nieuwe motorfietsen in ons land. Wallonië neemt 31,2% (+5,7%) voor zijn rekening en Brussel daalt met -16,7%. Op provincieniveau kleurt dus enkel Brussel rood.

Bij de provincies valt op dat Vlaams-Brabant de koppositie heeft overgenomen met een stijging van maar liefst +75,7%! Het gevolg van meer leasing motorfietsen…? Antwerpen valt terug naar plaats 2, voor Oost-Vlaanderen. In Luik zien we een stijging met +14,7% terwijl hekkensluiter Luxemburg ook mooi scoort met een +33%, weliswaar met een beperkt aantal motoren.

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per regio (januari 2024)

Het is goed om vast te stellen dat enkele categorieën in januari sterk zijn gestegen: 125cc (+24,5%) en 751-1.000cc (+14,4%). De andere verliezen slechts minimaal, mogelijks is dat eerder een probleem van beschikbaarheid dan van interesse. Daardoor blijft de marktverdeling nog vrij evenwichtig ten opzichte van vorig jaar. Met de komst van enkele nieuwe kleppers zullen we waarschijnlijk wel wat verschuivingen zien.

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per cilinderinhoud (januari 2024)

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per merk (januari 2024)

We worstelen nog steeds wat met de gevolgen van het slechte najaar en ook de koude/sneeuw van januari laat het potentieel deels onbenut.


Toch was januari zeker een vrij goede maand met een stijging van +5%. Het wordt nu uitkijken naar de levering van de in januari bestelde motoren om een goed beeld te krijgen van de ‘saloncondities’.

----------------------------------------------------------------------

TRAXIO STATS

TRAXIO volgt maandelijks de inschrijving op van nieuwe-tweedehandse personenwagens, motorfietsen, bedrijfsvoertuigen, kampeerwagens, aanhangers en speed pedelecs.

De TRAXIO-cijfers bieden heel wat nuttige details zoals onderverdelingen op nationaal en regionaal niveau, per brandstoftype, CO2-uitstoot, merk en leeftijd.

Brussel, 7 februari 2024

TRAXIO gebruikt cookies Cookie Policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.

Lid worden : contactformulier

Als lid van TRAXIO geniet je van veel ledenvoordelen! Vul het formulier in en één van onze specialisten van jouw activiteit zal je contacteren met meer informatie over een lidmaatschap.

Onderneming
Contactpersoon
Ik ga akkoord met de privacy policy