Na 3 kwartalen zijn er 16.432 minder tweedehandse motorfietsen ingeschreven
Nieuwe motorfietsen bijna op status quo, werkplaatsen blijven goed draaien.
Nieuwe motorfietsen bijna op status quo, werkplaatsen blijven goed draaien.
Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO vat de situatie samen : “De malaise op de tweedehandsmarkt blijft ook in september voortduren. Er werden vorige maand (5.086 eenheden) immers -19,6% minder occasie moto’s ingeschreven dan vorig jaar in september. Gecumuleerd over de eerste negen maanden loopt het verlies op tot 16.432 motoren of meer dan een kwart: -25,8%. Er zijn gedurende de eerste negen maanden amper 47.327 occasie motorfietsen ingeschreven tegenover 63.957 in 2022 en zelfs 68.060 in 2021 – een verschil van maar liefst 30% of 20.733 eenheden op twee jaar tijd... De Belgische motorrijder die zijn motor van de hand doet, blijft nog steeds zijn toevlucht zoeken tot verkoop in het buitenland of aan buitenlandse opkopers om op die manier te ontsnappen aan de verplichte keuring voor occasiemotoren. Daardoor zal het Belgische motorenpark op termijn sterk afnemen en dat zal ernstige gevolgen zal hebben voor de motoreconomiedealers en de onderdelenleveranciers.
De nieuwe motorfietsen veerden - na een tegenvallende maand augustus – mooi op in september: het aantal inschrijvingen lag met 2.103 exemplaren +14,5% hoger dan vorig jaar september. Hierdoor doet de markt het over de eerste negen maanden +3,76% beter met een gecumuleerd totaal van 22.099 eenheden. Net zoals bij de auto’s gaan ook in de motormarkt de leveringen beter, wat zich vertaalt in mooie inschrijvingscijfers - dit in tegenstelling tot de scooters waar er blijkbaar nog wel leverproblemen zijn. Bij de motordealers hoorden we dat er nog redelijk wat kooplustigen waren in september, maar ook dat we stilaan het einde van het seizoen naderen en dat de interesse begint te tanen – een normaal fenomeen.
De 4 grote merken gaan er allemaal op vooruit en het is opvallend dat vooral de Japanse merken en BMW vlot motoren hebben kunnen leveren.
In de werkplaatsen tenslotte blijft het opvallend druk, heel wat plannings zaten sinds de terugkeer uit vakantie propvol en deze tendens lijkt nog even te worden bestendigd.”
Feedback uit de showroom
Ondanks het feit dat september wordt bestempeld als een ‘dure maand’ hoorden we positieve feedback van de motordealers voor wat betreft de aankoopintentie voor nieuwe motorfietsen: er was interesse van de klanten, en bij sommige merken waren er ook promoties die in de smaak vielen. Aan de inschrijvingscijfers merken we ook dat er meer nieuwe motoren konden geleverd worden, wat leidde tot een positieve groei afgelopen maand (+14,5%) waardoor de eerste negen maanden het +8,2% beter deden dan vorig jaar. Ondertussen worden er net zoals in de autowereld opnieuw meer niet-klantverkochte stockmotoren geleverd, waardoor kooplustigen mogelijks hun nieuwe motor kunnen vinden in de beschikbare voorraad – een hele verademing tegenover de afgelopen 3 jaar.
Bij de tweedehandsmotoren is het aanbod bij de dealers vaak beperkt wegens enerzijds te weinig instroom en anderzijds het feit dat een aantal zich in deze drukke periode niet wil inlaten met de voor hen tijdrovende tweedehandskeuring (daar bestaan ondertussen overigens al gespecialiseerde bedrijfjes voor). We horen feedback uit het dealernet dat vooral de lichtere en goedkopere motoren nog goed verkopen terwijl de zwaardere en relatief duurdere modellen blijven staan. Wat wel stokken in de wielen kan steken bij de aankoop van een tweedehandse motor, zijn de hoge intrestvoeten op financieringen waardoor menig kandidaat-koper moet afhaken.
Los van de verkoop van nieuwe en occasiemotoren horen we ook dat de activiteiten in de werkplaats goed blijven lopen en dat het erg druk blijft, zowel voor onderhoud als voor herstellingen.
1. Tweedehandse motoren
De invoering van de motorkeuring voor tweedehandsmotoren blijft een negatieve impact hebben op de inschrijvingen omdat heel wat motoren worden uitgevoerd naar het buitenland en dus van de markt verdwijnen. De weerslag zien we ook duidelijk in september: -25,8%, of amper 5.086 exemplaren. Hieronder de verdere details.
Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen (september 2023)
Alle gewesten en provincies krijgen zware klappen
Vlaanderen is ook over de eerste negen maanden de grootste tweedehandsmarkt (61,5%) maar verloor toch -22,1% . De daling doet zich in Vlaanderen in elke klasse door en nu zelfs ook bij de lichtste klasse tot 125cc! Wallonië verliest nog meer (-31,2%) : daar verliezen alle klassen van vanaf 126cc ongeveer één derde ! In Brussel een gelijkaardig scenario als in Vlaanderen, en nu verliezen de lichtere klassen daar ook steeds meer.
Ook op provinciaal vlak is het huilen met de pet (helm) op, want de landskaart kleurt in alle provincies diep bloedrood. In Wallonië zien we in alle provincies dalingen van meer dan 30%, aan Vlaamse kant overal ongeveer een kwart verlies, behalve in Antwerpen waar het rode cijfer ‘beperkt’ blijft tot -17,1%.
Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per regio (september 2023)
De lichtste klasse verliest nu ook
Opvallend is dat de lichtste klasse steeds slechter begint te scoren. Bij de tweedehandsmotoren vertegenwoordigen de -125cc maar liefst 32,3% van de markt, maar ook de middenklasse en de zware jongens (+1.001cc) bleven met cijfer van bijna 22% nog groot. Door de motorkeuring verliezen alle klassen van meer dan 125cc niet minder dan -25% tot -40% ten opzichte van vorig jaar…
Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per cilinderinhoud (september 2023)
Alleen Indian en Aprilia kleuren groen in 1 klasse, al de rest van de markt kleurt rood
In de gecumuleerde Top10 niets dan verliezers met dieprode cijfers die gaan van ongeveer -24% tot -41%.
Dat geldt overigens voor alle Top-10 klasseringen in de verschillende cilinderklassen. Er zijn slechts 2 uitzonderingen: Indian scoort een +2,4% in de +1.001-cc klasse en Aprilia een +10,6% in de 501-750cc.
Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per merk (september 2023)
2. Nieuwe motorfietsen
Opnieuw goede cijfers ditmaal bij de nieuwe motoren: het aantal inschrijvingen stijgt ten opzichte van september 2022 met +14,5%, dat zijn 266 eenheden meer. Dit komt voornamelijk omdat dealers meer motoren hebben kunnen klaarmaken voor de klant en inschrijving nu de vakantieperiode achter de rug is.
Inschrijvingen nieuwe motorfietsen (september 2023)
De gecumuleerde cijfers van de nieuwe inschrijvingen per regio reiken ons verdere interessante inzichten aan. Vlaanderen groeit wat meer dan de andere (+5,1%) en blijft de grootste regio met 60,5% van de totale verkoop van nieuwe motorfietsen in ons land. Wallonië neemt 32,2% (+3,9%) voor zijn rekening en Brussel stijgt lichtjes met +1,8%. Op provincieniveau kleurt enkel Luik rood.
Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per regio (september 2023)
Gecumuleerd over de eerste 9 maanden zien we de alweer de bevestiging van een tendens bij de nieuwe motoren : niet meer het kleinste (125cc, 23,8%) – maar wel het zwaarste (+1.001cc, 24,6%) is het meest gegeerde segment. De sterkste groeier is anderzijds de klasse 751-1.000cc dank zij enkele interessante nieuwe modellen die recent op de markt zijn gekomen. Kunnen we opnieuw het gezegde “Een zware, mijn ware…” bovenhalen? We zijn ook benieuwd naar de impact van de nieuwe BMW R1300GS wanneer deze beschikbaar zal zijn.
Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per cilinderinhoud (september 2023)
Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per merk (september 2023)
Het natte weer van het afgelopen voorjaar en zomer hebben zeker minder verkoop betekend dan wat potentieel mogelijk was, en er blijft ook nog een wispelturige beperkte beschikbaarheid in de markt. Toch blijft het gecumuleerde resultaat van de nieuwmarkt (-2,0%) al bij al nog bevredigend. Vooral Honda, BMW en Kawasaki doen het merkelijk goed maar ook Suzuki komt stilaan terug in the picture.
Anderzijds merken we wel dat de lichtste klassen stilaan in de rode cijfers beginnen te geraken.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
TRAXIO STATS
TRAXIO volgt maandelijks de inschrijving op van nieuwe-tweedehandse personenwagens, motorfietsen, bedrijfsvoertuigen, kampeerwagens, aanhangers en speed pedelecs.
De TRAXIO-cijfers bieden heel wat nuttige details zoals onderverdelingen op nationaal en regionaal niveau, per brandstoftype, CO2-uitstoot, merk en leeftijd.