Nieuwe moto’s met licht verlies in eerste semester na topjaar 2024, tweedehandsmarkt kent eindelijk een licht herstel

09/07/2025

Nieuwe motorfietsen

Christophe Dubon, woordvoerder van FEBIAC: “Na een uitstekend 2024 – het beste van de afgelopen 15 jaar – vertoont het aantal inschrijvingen van nieuwe motorfietsen tijdens het eerste semester van 2025 een daling met -7% tot 14.461 eenheden. Al bij al een relatief mooi resultaat, want we mogen niet vergeten dat we in de laatste maanden van 2024 nog een eenmalige, sterke stijging zagen door een behoorlijk aantal last-minute Euro5-inschrijvingen net vooraleer de Euro-5+ normen op 1 januari van kracht werden. Dat heeft enkele maanden een negatieve impact gehad op de nieuwmarkt maar dit lijkt nu verleden tijd, zeker omdat we tijdens het tweede kwartaal een daling van nog slechts -0,9% en in juni zelfs een lichte stijging van +5,6% noteerden (3.070 motoren).”

Bij de merken is Honda marktleider (2.576 inschrijvingen, marktaandeel 17,8%) dank zij o.a. de CB 1000 als nieuwe blikvanger en enkele populaire modellen zoals de CB750 en NT1100. BMW volgt op een afstand (2.083 eenheden) met enkele sterke nieuwkomers zoals de R1300GSA en de vernieuwde F900XR. Yamaha krijgt een flinke tik van de hamer (1.670 stuks, een verlies van -17,8%) door moeilijke leveringen van de nieuwkomers maar blijft nog nipt voor een sterk presterend Kawasaki. Opvallend is de daling bij KTM-Husqvarna-GasGas wat wijst op een verlies van vertrouwen bij de klanten, na de financiële problemen van de afgelopen maanden. Een positieve uitschieter is CF Moto dat maar liefst +76,6% stijgt en zich als Chinees merk prominent in de voorste gelederen van het klassement nestelt.

Tweedehandse motorfietsen

Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO: “De tweedehandsmarkt deed het in de eerste zes maanden van 2025 duidelijk beter met een stijging van +14,4% tot 35.946 stuks. Die stijging zet zich vooral door in het tweede kwartaal (+18,8%) en ook bij de occasies was vooral de maand juni was zeer goed: 7.823 motoren, hetzij een stijging met +19,1%.

Maar het echte referentiepunt is 2022, dus vooraleer de invoering van de tweedehandskeuring de occasiemarkt zowat de nek omwrong. Dan zie je dat de markt in vergelijking met de eerste zes maanden van 2022 is gedaald met -23,5%, wat in concrete cijfers een verschil maakt van 5.622 motoren. Goed dus dat de occasiemarkt de draad terug wat oppikt, maar we blijven nog wel een heel eind achter op vroeger. Uitstekend nieuws is dat de Vlaamse Regering van plan is om tweedehandskeuring voor motorfietsen af te schaffen want dat zal op termijn opnieuw wat ademruimte geven aan de sector – althans toch in Vlaanderen.

Wanneer we de inschrijvingen van nieuwe en tweedehandse inschrijvingen optellen, dan merken we dat het eerste semester van 2025 het 3.452 stuks beter doet dan 2024 maar wel 5.761 achterloopt ten opzichte van 2022 – vooral bij de occasies. En dat betekent een afkalvende motormarkt, met alle gevolgen van dien voor de sector: minder motoren op de baan betekent immers minder onderhoud, herstellingen en onderdelen.”

Feedback uit de showrooms

Eerste vaststelling: de verkoop van nieuwe motorfietsen loopt niet parallel met het aantal droge dagen. Vorig voorjaar was kletsnat maar er werden toen meer nieuwe motoren ingeschreven. De impact van het weer op verkoop is dus minder groot geworden dan vroeger en het wordt ook duidelijk dat - jaar na jaar - het ‘seizoen’ langer duurt, met andere dat de winterstop korter wordt.

De klanten blijven naar de showroom komen en zijn zowel kooplustig als goed geïnformeerd. Heel wat klanten zoeken eerst de nodige info op via digitale kanalen en eenmaal ze een dealer bezoeken, is de beslissing niet meer veraf. De invloed van commerciële acties op de verkoop blijft zeker groot maar toch iets minder dan vroeger, klanten vragen blijkbaar minder dan vroeger naar kortingen. Goed nieuws is ook dat er meer jongere kopers komen opdagen en dat is goed voor de broodnodige verjonging van het motorpubliek. En er komen ook meer vrouwen, eveneens een goede evolutie.

Al even opmerkelijk is dat het supersport segment sinds vorig jaar blijft groeien. De jeugdige klanten die tot voor kort voor een model uit het naked segment kozen, opteren nu meer voor een motor met kuip uit het supersport of sport-touring segment.

Tegelijk horen we bij verschillende merken dat er in deze eerste jaarhelft leveringsproblemen zijn geweest of nog steeds zijn. Deels gaat het louter over Euro 5+-motorisaties maar in bepaalde gevallen ook over nieuwe modellen met behoorlijk groot marktpotentieel en dat is dan een kleine commerciële ramp voor de betrokken dealers.

Nog opvallend is dat de wachttijden voor onderhoud en herstellingen kunnen oplopen omdat de werkplaatsen de vraag niet kunnen volgen. Men wil dus duidelijk nog investeren in de huidige motor en het mag blijkbaar ‘geld kosten’. Het is natuurlijk wel zo dat nieuwe motorfietsen best prijzig kunnen zijn en dat de technische keuring voor verkoop ook een rem zet op de bereidheid om de huidige motor particulier door te verkopen. Sommige dealers doen omwille van de technische keuring geen overnames meer terwijl andere er zich net in specialiseren en daarom krijgen veel vraag om de huidige motor over te nemen bij aankoop van een nieuwe.

Tot slot nog een bedenking over elektrische motorfietsen: behalve elektrische scooters die gebruikt worden voor woon-werkverkeer komt dit segment niet tot leven. Ondanks de belastingvermindering voor de aankoop van een elektrische motorfiets of een elektrische drie- of vierwieler.

Gedetailleerde cijfers en analyse van de tweedehands- en nieuwmarkt

1. Tweedehandse motoren


De tweedehandsmarkt deed het in juni +19,1% beter dan vorig jaar, maar het echte referentiepunt is 2022.

Voor de eerste zes maanden is de winst ook behoorlijk (+14,4%) maar we staan nog een pak achter op 2022. Dan zie je dat de markt -23,5% is gedaald. Het wijst op een probleem van lange duur voor de Belgische occasiemarkt, waarvan de invoering van de tweedehands motorkeuring aan de basis ligt. Daardoor verschraalt de markt, daalt het aantal motoren op de weg en vermindert de omzet van de sector – wat op langere termijn nefaste gevolgen kan hebben.

Uitstekend nieuws is dat de Vlaamse Regering van plan is om tweedehandskeuring voor motorfietsen af te schaffen want dat zal op termijn opnieuw wat ademruimte geven aan de sector – althans toch in Vlaanderen.

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen (juni 2025)

Gewesten en provincies kleuren stilaan terug groen, maar niet ten opzichte van 2022

Vlaanderen is ook in 2025 de grootste tweedehandsmarkt (60,0%), met Wallonië op 32,7% en Brussel op 7,2%.

We waren stilaan bloedrode kaarten gewoon op provinciaal vlak maar gelukkig is het tij wat gekeerd. We zien met name stijgingen in alle provincies, van een bescheiden +4,3% in Waals-Brabant tot +21% in Luik.

Let op: dit zijn procentuele verbeteringen in vergelijking met 2024, toen de markt al licht hersteld was na 2022.

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per regio (juni 2025)

Stijging in alle klassen

Alle klassen stijgen ten opzichte van vorig jaar. De sterkste stijgers zitten bij de 126-500cc en bij de 751-1.000cc maar de verschillen tussen de verschillende klassen zijn niet extreem groot. Ook de 125cc doet het meer dan behoorlijk beter en een stijging van ongeveer +12,5% bij zowel de 501-750cc als bij de +1.0011cc geeft aan dat de markt volop in beweging is.

Anderzijds is het belangrijk om te noteren dat de 125cc-klasse met 31,7% marktaandeel de grootste blijft, wat een goed teken is omdat hier vaak de motorrijders van de toekomst zitten.

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen  – per cilinderinhoud (juni 2025)

Top10 van de verschillende klassen: bijna overal positief

In de gecumuleerde Top10 zijn de dieprode cijfers verdwijnen en merken we nog bijna enkel positieve cijfers op. Logisch, want we komen uit een heel diep dal gekropen. Piaggio gaat met +21,2% stevig vooruit ook Ducati en Kawasaki stijgen meer dan +15%. Gunstig is dat de positieve tendens zich in alle categorieën voordoet. Opvallend zijn het enorme aandeel van BMW in de grootste klasse (37,3%) en het gecumuleerde aandeel van Honda en Yamaha bij de middenklassers (501-750cc) waar ze samen 50,3% van het segment in handen hebben.

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per merk  (juni 2025)

2. Nieuwe motorfietsen

De nieuwe motorfietsen blijven relatief goed presteren na een beresterk 2024 toen de stockverkoop van Euro5-modellen de inschrijvingen eind 2024 hebben geboost. Misschien zit het mooie weer er voor iets tussen. Wat zeker meespeelt, is dat er behoorlijk veel nieuwe modellen zijn geïntroduceerd in de afgelopen maanden. Enerzijds facelifts die niet toevallig samenvielen met de introductie van de Euro 5+-normen maar anderzijds ook veel en belangrijke volledige nieuwe modellen bij heel wat merken. Vooral Honda en Kawasaki doen het opvallend beter dan vorig jaar, BMW verkoopt zijn nieuwste introducties heel behoorlijk en Yamaha loopt duidelijk achter met leveringen en beschikbaarheid van nieuwe toppers. We merken ook dat de Chinese merken grote stappen voorwaarts maken. Zo komt er een nieuwe dynamiek in de markt en zullen er zeker ook verschuivingen in de dealerships volgen.

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen (juni 2025)

De gecumuleerde cijfers van de nieuwe inschrijvingen per regio reiken ons verdere interessante inzichten aan.  Vlaanderen blijft de grootste regio met 58% van de totale verkoop van nieuwe motorfietsen in ons land. Wallonië neemt 36,1% voor zijn rekening en Brussel 5,9%.

Bij de provincies zien we over het algemeen sterkere dalingen in de Franstalige provincies met Waals-Brabant en Luxemburg als negatieve uitschieters. Enkel Limburg weet uit de rode cijfers te blijven maar in sommige provincies zoals Antwerpen, Oost-Vlaanderen en Luik blijft de schade erg beperkt.

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per provincie (juni 2025)

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per cilinderinhoud (juni 2025)

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per merk (juni 2025)


TRAXIO STATS

TRAXIO volgt maandelijks de inschrijving op van nieuwe-tweedehandse personenwagens, motorfietsen, bedrijfsvoertuigen, kampeerwagens, aanhangers en speed pedelecs.

De TRAXIO-cijfers bieden heel wat nuttige details zoals onderverdelingen op nationaal en regionaal niveau, per brandstoftype, CO2-uitstoot, merk en leeftijd.

Brussel, 9 juli 2025
TRAXIO gebruikt cookies Cookie Policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.

Lid worden : contactformulier

Als lid van TRAXIO geniet je van veel ledenvoordelen! Vul het formulier in en één van onze specialisten van jouw activiteit zal je contacteren met meer informatie over een lidmaatschap.

Onderneming
Contactpersoon
Ik ga akkoord met de privacy policy