Nieuwe speed pedelecs vallen bijna een kwart terug in augustus
Occasies krijgen lichte tik.
Occasies krijgen lichte tik.
Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO vat de cijfers als volgt samen: “Net zoals in een slechte maand juli kregen de inschrijvingen van nieuwe speed pedelecs in augustus stevige klappen met een daling van maar liefst -23% tot 1.424 eenheden, dat zijn er maar liefst 425 minder dan in augustus 2022. Daardoor duikt het gecumuleerde jaartotaal over de eerste acht maanden plots tot -4,4% onder het cijfer van vorig jaar. Ongetwijfeld spelen het aanhoudend regenachtige weer van de maanden juli en augustus mee en hebben kandidaat-kopers daardoor hun aankoop uitgesteld. Verder kan ook de vakantieperiode impact hebben (eveneens op leasingvlak) en we hoorden ook dat een aantal merken niet op korte termijn konden leveren zodat fietshandels moest wachten om fietsen te kunnen uitleveren en inschrijvingen achterblijven. Toch gaan we ondertussen vlot over de 10.000 ingeschreven snelle fietsen, met een gecumuleerd totaal van al 11.200 stuks – dat zijn er echter wel 517 minder dan vorig jaar.
De particuliere verkoop valt stevig terug, ten voordele van leasing (+33,8%): dit is duidelijk de groeimarkt van de toekomst, o.a. door de steeds ruimere invoering van cafetariaplannen. Op provinciaal niveau blijft Oost-Vlaanderen gezwind op kop, gevolgd door Vlaams-Brabant, Antwerpen en Limburg. Opvallend: in Antwerpen en West-Vlaanderen worden veel minder snelle fietsen door leasingmaatschappijen ingeschreven maar des te meer door particulieren, waardoor deze provincies klappen krijgen. Brussel groeit lichtjes (+4%) en in Wallonië is Waals-Brabant een positieve uitzondering op de regel met een groei van +10%.
Op de tweedehandsmarkt verliep augustus ook niet van een leien dakje want de aanhoudende stijging sinds mei kreeg vorige maand een duidelijke knip met een toename van slechts +6,5% (721 stuks) waardoor er in de eerste acht maanden nu 691 occasies meer (+17,7%) werden ingeschreven dan in 2022 en zelfs +171,8% meer dan twee jaar geleden. Het eerste semester van dit jaar tekent al voor bijna 4.600 eenheden, het blijven ondanks de mindere augustusmaand toch wel verbluffende groeicijfers.”
Het succes van de tweedehandse speed pedelecs kunnen we in grote mate toeschrijven aan het stijgende aantal lease speed pedelecs die vrijkomen en die worden overgekocht of doorverkocht.
Goed nieuws is bovendien dat sinds 1 mei alle werknemers in de privésector recht hebben op een fietsvergoeding, wat de fietsverkoop in het algemeen alsook die van de speed pedelec nog een extra boost zou kunnen geven. Dat lijken we alvast te merken in het succes van de nieuwe speed pedelecs die via leasing worden ingeschreven.
In augustus werden in totaal 2.145 nieuwe en tweedehandse snelle fietsen ingeschreven, voor het eerste semester loopt dat al op tot 15.796.
Inschrijvingen nieuwe speed pedelecs - augustus 2023
Particulier versus bedrijven en leasing
We merken een enorme verschuiving. Het aantal speed pedelecs dat wordt ingeschreven door particulieren is dit jaar sterk teruggevallen (-33,2%). Daar waar de particulieren vorig jaar (2022) bijna de helft van de verkoop voor hun rekening namen, is hun aandeel in de eerste 6 maanden gezakt tot slechts 35,2%. Bedrijven zien hun aandeel heel lichtjesdalen maar vooral opvallend is dat de stijging bij de leasingmaatschappijen (+33,8%) waardoor zij nu goed zijn voor meer dan de helft van de speed pedelec-inschrijvingen.
Fietsleasing biedt dan ook enkele evidente voordelen voor bedrijven zoals minder eigen administratie, geen zorgen over onderhoud, verzekering of restwaarde want alles wordt netjes voor hen en voor de werknemer geregeld.
Geografische verschillen
De speed pedelecs blijven voornamelijk een Vlaamse aangelegenheid maar het gecumuleerde klassement is dit jaar danig overhoop gegooid. Antwerpen was jarenlang koploper, maar is over de zeven eerste maanden met -11% gedaald tot 2.471 stuks en wordt ruim geklopt door Oost-Vlaanderen (2.881 ex., +5%) en Vlaams- Brabant (2.580 ex., +5%). Limburg is mooi vierde (1.975 ex., +10%) maar West-Vlaanderen moet heel wat inboeten (802 ex., -41%). De reden van de terugval van Antwerpen en West-Vlaanderen ligt voor de hand: in deze provincies zijn minder fietsleasingmaatschappijen gevestigd waardoor ze een groter aandeel aan particuliere inschrijvingen tellen, en het zijn net deze laatste die klappen krijgen.
Niettegenstaande werknemers in Wallonië nu ook kunnen genieten van aanzienlijke premies voor het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer, blijft het aantal inschrijvingen van speed pedelecs in Brussel en Wallonië een randverschijnsel in vergelijking met Vlaanderen (hoewel er in Wallonië hoogstwaarschijnlijk wel een beperkt aantal speed pedelecs rondrijden die geleased zijn via een Vlaamse of Brussels leasingmaatschappij).
Toch zien we enkele mooie groeicijfers aan Waalse/Brusselse kant met een lichte stijging in Brussel (257 ex., +4%) en in Waals-Brabant een krachtige +10% tot 91 stuks. De cijfers in Wallonië zijn - vergeleken met Vlaanderen - relatief laag waardoor een beperkt aantal exemplaren een procentueel grotere invloed kan hebben op de cijfers.
De stijging in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is opmerkelijk omdat de hogesnelheidsfiets er minder troeven heeft in de erg verstedelijkte omgeving met heel wat moeilijke verkeerssituaties en er bovendien zware concurrentie krijgt van het uitgebreide aanbod aan deelfietsen en -steps in de Brusselse regio. Gelukkig kan dit gewest rekenen op inschrijvingen via leasing.
Inschrijvingen nieuwe speed pedelecs per provincie (cumul 2023)
Cijfers tweedehandse speed pedelecs
Sinds de eerste verschijning van de speed pedelecs in 2015 wordt het totale park geschat op ongeveer 70.000 eenheden. Leasefietsen worden na een aantal jaren vervangen en komen opnieuw op de markt als tweedehands. Uiteraard zijn er ook particuliere kopers die hun speed pedelec graag inruilen voor een moderner exemplaar.
De tweedehandsmarkt van de speed pedelec groeit daardoor exponentieel : 2 jaar geleden werden er in de maand augustus 329 opnieuw ingeschreven maar dat aantal is vorige maand opgelopen tot 721 stuks. Meer dan een verdubbeling op 2 jaar tijd, maar slechts een krappe +6,5% ten opzichte van augustus 2022. Gecumuleerd over de eerste acht maanden bedraagt de stijging +17,7% tegenover vorig jaar en +171,8% tegenover 2021.
Inschrijvingen tweedehandse speed pedelecs - augustus 2023
TRAXIO STATS
TRAXIO volgt maandelijks de inschrijving op van nieuwe-tweedehandse personenwagens, motorfietsen, bedrijfsvoertuigen, kampeerwagens, aanhangers en speed pedelecs.
De TRAXIO-cijfers bieden heel wat nuttige details zoals onderverdelingen op nationaal en regionaal niveau, per brandstoftype, CO2-uitstoot, merk en leeftijd.