November 2024 : Occasiewagens blijven sterk presteren in 2024

04/12/2024

Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO: "In een over het algemeen positief jaar voor de occasiemarkt zijn de inschrijvingen van november 2024 licht gedaald met -5,0%. Ondanks deze eenmalige afname blijft het jaarlijks totaal zeer goed met een groei van +5,4% (672.625 eenheden). Dat zijn ongeveer 34.675 wagens meer dan in 2023 en 80.906 meer dan twee jaar geleden.

De markt van tweedehandswagens presteert al meerdere jaren goed. Dit wordt ondersteund door een combinatie van gunstige factoren: de geleidelijke prijsdaling en een degelijk aanbod aan recente modellen. Deze factoren liggen samen aan de basis van een klimaat dat bevorderlijk is voor voortdurende groei.

In november 2024 werden in totaal 31.824 nieuwe auto's ingeschreven. Dat zijn er -15,3 % minder dan de 37.552 van november 2023. De cumulatieve cijfers voor de eerste elf maanden van het jaar laten ook een licht dalende trend zien, van 476.675 in 2023 naar 424.839 in 2024, een daling van -5,8%.

Het is belangrijk ook deze daling binnen de juiste context te zien. Het jaar 2023 kende namelijk een hoog aantal inschrijvingen door de levering van een groot aantal eerder bestelde auto's. Als we de cijfers vergelijken met die van 2022, toen er 341.478 inschrijvingen waren, zien we een opmerkelijke groei van 83.361 eenheden of 24,41% in 2024."

Inschrijvingen van tweedehands (november 2024)

De cijfers voor de eerste elf maanden van 2024 laten een aanhoudende groei van het aantal inschrijvingen voor de tweedehandswagens zien, vergeleken met 2022 en 2023. Van januari tot november 2022 bedroeg het totaal 591.719 stuks. Voor dezelfde periode in 2023 was dat 637.950 en het steeg in 2024 naar 672.625 (+ 80.906 stuks).

Dat is een groei van 5,4% tussen 2023 en 2024, en zelfs van 13,67% tussen 2022 en 2024.

Enkele grote concessiehouders en tweedehandsverkopers deelden hun interessante inzichten met ons.

Glen Van Zaelen, Auto’s Verschueren: “Op één week na was onze verkoop in de afgelopen periode goed. De cijfers komen dicht bij ons jaargemiddelde, wat positief is voor november. Het vooruitzicht is dat we over 2024 heen een sterke groei zullen neerzetten. We stellen wel vast dat steeds meer particulieren én KMO's voor tweedehandswagens kiezen omwille van de inflatie. We verwachten dan ook dat deze trend zich voortzet in 2025. In 2024 bleef de aan- en verkoop van tweedehandswagens groot, hoewel de impact van OEM's die momenteel dumpen, voelbaar is. Tegenwoordig bestaat onze voorraad uit 15% nieuwe wagens, maar die zal volgens onze verwachtingen verder stijgen in de komende weken en maanden. De aanbodzijde doet het goed en vaak is er maar een klein prijsverschil met jonge tweedehandswagens. Slechts 10% van ons aanbod is elektrisch en dat zie je in cijfers want in het algemeen merken we dat ook particulieren stilaan warmer lopen voor een elektrische wagen. Plug-in hybride wagens maken zo'n 20% uit van ons aanbod en beginnen hoge toppen te scheren bij hen die een eigen woning hebben met zonnepanelen. Het zijn echter de stadswagens (lage prijs) en SUV's (50% van ons aanbod) die het best scoren, zelfs al is de aanvoer van stadswagens problematisch."

Frédéric Vassamillet, Soco: “November 2024 werd gekenmerkt door een aanzienlijke toename van bezoekers aan onze showrooms, vaak na een voorafgaande online zoekopdracht. Dat merken we vooral tijdens de weekends, die nog steeds de drukste dagen van de week blijven. De koopintentie blijft hoog, maar we zien wel dat de consumenten meer voorzichtigheid aan de dag leggen als gevolg van de huidige rentevoeten en de binnen- en buitenlandse politiek. Klanten zijn op zoek naar betrouwbare wagens met een laag brandstofverbruik en een kostenefficiënt onderhoud. Brandstofmotoren blijven het best scoren en dieselmotoren verliezen aan populariteit. SUV’s zijn nog steeds de favoriet van consumenten, gevolgd door benzinestadswagens met automatische versnellingsbak.
Tweedehandswagens worden steeds aantrekkelijker door hun scherpe prijzen en het overvloedige aanbod. In deze categorie blijft de doelgroep voornamelijk bestaan uit particulieren. In vergelijking met november 2023 zien we een stijgende vraag naar recente modellen tussen 1 en 5 jaar.”

Simon Bossuyt, DEX: “Tijdens de laatste dagen van de Vlaamse EV-premie hebben we grotendeels wagens verkocht die voldeden aan de vereisten van de premie. We hopen dat het landschap nu wat stabiliseert en dat de consument opnieuw een beter zicht krijgt op wat de juiste keuze is voor zijn budget en situatie. De stabiliteit van laatste maanden bewijst dat er een goede aankoopbereidheid is en een beperkte impact van de economische situatie in Vlaanderen. We geloven dat de verkoop opnieuw licht zal stijgen naar het einde van het jaar toe, met een hoogtepunt richting salonperiode. Wat motorisaties betreft, blijft onze voorraad voor het overgrote deel bestaan uit benzinewagens. Het aandeel dieselwagens is zeer beperkt. In verhouding blijft het aantal elektrische wagens relatief beperkt. Op vlak van voertuigsegment blijven de SUV's populair, vooral wanneer ze tegen een scherpe prijs worden verkocht. In vergelijking met 2023 is onze totale verkoop opnieuw gestegen. Zo zitten we nu al bijna boven de totale omzet van vorig jaar."

Ivo Willems, Cardoen:De verkoop van tweedhandswagens blijft stijgen en die trend is zowel in het binnenland als in Europa merkbaar. De redenen daarvoor liggen voor de hand: in België is een occasie vandaag 7.6% goedkoper dan in dezelfde periode vorig jaar. Daarnaast zijn goedkope nieuwe wagens zeldzaam. Het onderste segment is immers verdwenen en als je geen € 12.000 kan neerleggen, dan moet je terugvallen op een tweedehandswagen. Tenslotte kan de consument vandaag rekenen op een sterk professioneel georganiseerde markt voor tweedehandswagens. De occasies worden onder garantie verkocht na herconditionering waardoor ze niet alleen 100% in orde zijn op technisch vlak, maar ook bijna nieuw lijken. Tweedehandswagens zijn dus een gelijkwaardig alternatief geworden voor nieuwe wagens. We stellen daarnaast steeds meer jonge elektrische occasies vast, wagens van 2 à 3 jaar die nu aan een lagere prijs worden aangeboden en dus goedkoper kunnen worden verkocht. Ze kwamen echter niet in aanmerking voor de premie van de Vlaamse overheid die alleen van toepassing was op nieuwe wagens en oudere tweedehandswagens. De consument zal morgen evenveel voordelen hebben als vóór 22/11/24."

Marc Van den Kerkhof, Van Mossel: “Op het vlak van nieuwe wagens is november traditioneel een rustigere verkoopmaand omdat de markt zich voorbereidt op de salonperiode. De eerste constructeurs starten al in het begin van de december met promoties, maar we verwachten vooral een versnelling van de commerciële activiteit midden januari. Toch kunnen we deze maand niet klagen over het volume. We merken dat de versnelde beëindiging van de EV-premie voor particulieren de verkoop van EV's heeft vervroegd. Het gaf geen aanleiding tot een grote rush, maar er was wel een toegenomen vraag om nog snel van de premie gebruik te maken. In vergelijking met traditionele motorisaties loopt de verkoop van EV's aan particulieren heel erg achter. We verwachten dan ook dat het aanbod voor volgend jaar vooral op lage emissievoertuigen zal focussen omdat constructeurs op Europees niveau verstrengde CO2-doelstellingen moeten naleven. Hier ontstaat een spanningsveld tussen vraag en aanbod: bij gebrek aan incentives om een EV aan te kopen/te gebruiken vraagt de particuliere markt nog steeds naar wagens met traditionele verbrandingsmotoren. In de huidige markt en fiscaal gezien, blijven EV’s aantrekkelijk, maar ook relatief duur voor particulieren. De situatie op de professionele markt blijft onveranderd: voor fiscale redenen zijn EV's nu de norm geworden. Om de verschuiving naar EV's ook voor particulieren haalbaar te maken, pleiten we voor incentives voor nieuwe en occasie EV's. Op vlak van tweedehandswagens tenslotte blijft de vraag gezond en we verwachten dat deze zal stijgen voor goed geprijsde jongere occasiewagens.”

Details tweedehandse personenwagens (november 2024)

De merken van tweedehandsauto's die de verkoop domineerden tijdens de eerste 11 maanden van 2024 zijn Volkswagen en BMW. De top 5 wordt aangevuld door Mercedes, voor Opel en Peugeot.

Wat betreft de populairste modellen veranderde er in november niets voor de top 5 (gecumuleerde cijfers). De VW Golf (27.241) blijft op de eerste plaats, voor de VW Polo (19.305), de Opel Corsa (17.414) en de BMW 3 Reeks (14.920). De BMW 1 Reeks behield zijn positie met 13.727 inschrijvingen.

De benzinemotoren domineren nog steeds bij de tweedehandswagens met 55,2% marktaandeel, terwijl diesel terrein verliest tot 30,8%. Die trend is nog duidelijker bij nieuwe dieselvoertuigen, waar het marktaandeel halveert van 8,4% in 2023 naar 5,3% in 2024.

Het is anderzijds bemoedigend dat het aandeel hybride en elektrische voertuigen blijft toenemen, zelfs al blijft deze stijging bescheiden. 13,5% van de ingeschreven wagens zijn nu oplaadbaar, iets meer dan drie kwart daarvan (10,4%) hybrides en de rest (3,1%) volledig elektrisch.

De verhoudingen liggen duidelijk anders voor nieuwe inschrijvingen van personenauto's, waar hybride en elektrische voertuigen, aangevuurd door leasingaankopen en aankopen voor bedrijfsvloten, het grootste deel van de verkoop voor hun rekening nemen, met een percentage van 65,9%.

In november 2024 bedraagt de mediane leeftijd van tweedehandsvoertuigen 7 jaar en 11 maanden, wat nog steeds relatief hoog is. De mediane leeftijd van de occasie-inschrijvingen verraadt op zich niet echt dat het totale wagenpark flink aan het verouderen is, en dat is uiteraard een nefast verschijnsel voor de vergroening en uitstootreductie.

In de laatste maanden van 2023 is het aantal geleverde nieuwe auto's aanzienlijk toegenomen, waardoor er meer recente tweedehandsauto's op de markt zijn gekomen en het Belgische wagenpark is verjongd – 34% van de ingeschreven tweedehandswagens is minder dan 5 jaar oud.

De tweedehandsmarkt blijft vooral een particuliere activiteit, maar er is beweging in. Maar liefst 90% van de inschrijvingen waren gedaan door privépersonen terwijl het aandeel bedrijfswagens op de tweedehandsmarkt 10% is voor de eerste acht maanden van 2024. De sector van de tweedehandsverkopers preciseert hierbij dat startende bedrijven vaker kiezen voor een tweedehandswagen en dat zij – voorlopig nog - vaak interesse hebben in occasie hybride wagens.

Vlaanderen blijft de markt voor inschrijvingen van tweedehandse personenwagens domineren, met een aandeel van 55%. Het marktaandeel van Wallonië is 38%, terwijl Brussel heeft een marktaandeel van 7%.


TRAXIO STATS

TRAXIO volgt maandelijks de inschrijving op van nieuwe-tweedehandse personenwagens, motorfietsen, bedrijfsvoertuigen, kampeerwagens, aanhangers en speed pedelecs.
De TRAXIO-cijfers bieden heel wat nuttige details zoals onderverdelingen op nationaal en regionaal niveau, per brandstoftype, CO2-uitstoot, merk en leeftijd.

Brussel, 3 december 2024
TRAXIO gebruikt cookies Cookie Policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.

Lid worden : contactformulier

Als lid van TRAXIO geniet je van veel ledenvoordelen! Vul het formulier in en één van onze specialisten van jouw activiteit zal je contacteren met meer informatie over een lidmaatschap.

Onderneming
Contactpersoon
Ik ga akkoord met de privacy policy