Oktober 2024: sterke maand voor de tweedehandsmarkt die een ononderbroken groei kent!

06/11/2024
Filip Rylant, woordvoerder van de mobiliteitsfederatie TRAXIO licht toe: “Oktober is een positieve maand. Het laat een forse stijging zien ten opzichte van zowel vorig jaar als 2022. Zo werden 67.201 tweedehandswagens ingeschreven in oktober 2024, goed voor een stijging van +9,9% ten opzichte van vorig jaar en +26,3% meer dan in oktober 2022. Twee kernfactoren liggen aan de basis van deze toenemende dynamiek: het overvloedig aanbod op de tweedehandsmarkt gecombineerd met de aanhoudende prijsdaling. Tussen oktober 2023 en oktober 2024 kelderden de prijzen met 7,4% (bron: Auto1) waardoor de ideale condities ontstonden voor een duurzame groei in de automobielsector.

In oktober 2024 stellen we 36.447 inschrijvingen vast voor de nieuwe wagens, m.a.w. een daling van -5,5% ten opzichte van oktober 2023 die 38.560 inschrijvingen telde. De eerste 10 maanden van 2024 tonen een licht neerwaartse trend met inschrijvingen die teruglopen van 413.408 in 2023 tot 393.015 in 2024, wat neerkomt op een daling van -4,9%.

Het is echter essentieel om de recente neerwaartse trend te nuanceren. Vergeleken met de cijfers van 2022 brengen die van 2024 een opvallende stijging aan het licht: de eerste 10 maanden van het jaar kenden op vlak van nieuwe wagens 393.015 inschrijvingen, goed voor een stijging van 81.315 stuks. Kortom, een stijging van 26,1%. Hoe kunnen bovenstaande cijfers dans worden verklaard? Door de toelevering van een groot aantal eerder bestelde wagens kende 2023 een groot aantal inschrijvingen. Daar waar de privéverkoop dit jaar evenredig is gestegen, stellen we een daling vast bij de inschrijvingen van bedrijfs- of leasingwagens. Dit kan dan weer worden verklaard door het einde van premies bij de aankoop van plug-in hybride wagens. »
Inschrijvingen van tweedehands (oktober 2024)

De cijfers voor de eerste tien maanden van 2024 laten een aanhoudende groei van het aantal inschrijvingen voor de tweedehandswagens zien, vergeleken met 2022 en 2023. Van januari tot oktober 2022 bedroeg het totaal 537.723 stuks. Voor dezelfde periode in 2023 was dat 580.431 en het steeg in 2024 naar 617.982.
 
Dat is een groei van 6,5% tussen 2023 en 2024, en zelfs van 14,9% tussen 2022 en 2024.
Details tweedehandse personenwagens (oktober 2024)

De merken van tweedehandsauto's die de verkoop domineerden tijdens de eerste 10 maanden van 2024 zijn Volkswagen en BMW. De top 5 wordt aangevuld door Mercedes, voor Opel en Peugeot.

Wat betreft de populairste modellen veranderde er in oktober niets voor de top 5 (gecumuleerde cijfers). De VW Golf (24.991) blijft op de eerste plaats, voor de VW Polo (17.730), de Opel Corsa (15.936), de BMW 3 Reeks (13.685), en de BMW 1 Reeks (12.621).
De benzinemotoren domineren nog steeds bij de tweedehandswagens met 55,1% marktaandeel, terwijl diesel terrein verliest tot 31,0%. Die trend is nog duidelijker bij nieuwe dieselvoertuigen, waar het marktaandeel halveert van 8,6% in 2023 naar 5,4% in oktober 2024.

Het is anderzijds bemoedigend dat het aandeel hybride en elektrische voertuigen blijft toenemen, zelfs al blijft deze stijging bescheiden. Op de 100 ingeschreven voertuigen zijn iets meer dan 13 voertuigen plug-ins, waaronder 80% hybride plug-ins (ongeveer 10,4%) en 20% volledig elektrisch (ongeveer 3%).

Wat betreft de inschrijvingen van nieuwe personenauto’s verschillen de verhoudingen aanzienlijk. Hier maken de hybride en elektrische voertuigen het grootste deel uit van de inschrijvingen, wat neerkomt op 65,6% van de inschrijvingen, waarbij 100% elektrische wagens goed zijn voor 26,5%. Dit aandeel wordt aangedreven door leasing- en wagenparkaankopen.

In oktober 2024 bedraagt de mediane leeftijd van tweedehandsvoertuigen 7 jaar en 10 maanden, wat nog steeds relatief hoog is. De mediane leeftijd van de occasie-inschrijvingen verraadt op zich niet echt dat het totale wagenpark flink aan het verouderen is, en dat is uiteraard een nefast verschijnsel voor de vergroening en uitstootreductie.

In de laatste maanden van 2023 is het aantal geleverde nieuwe auto's aanzienlijk toegenomen, waardoor er meer recente tweedehandsauto's op de markt zijn gekomen en het Belgische wagenpark is verjongd – 33% van de ingeschreven tweedehandswagens is minder dan 5 jaar oud.

De tweedehandsmarkt blijft vooral een particuliere activiteit, maar er is beweging in. Maar liefst 90% van de inschrijvingen waren gedaan door privépersonen terwijl het aandeel bedrijfswagens op de tweedehandsmarkt 10% is voor de eerste acht maanden van 2024. De sector van de tweedehandsverkopers preciseert hierbij dat startende bedrijven vaker kiezen voor een tweedehandswagen en dat zij – voorlopig nog - vaak interesse hebben in occasie hybride wagens.

Vlaanderen blijft de markt voor inschrijvingen van tweedehandse personenwagens domineren, met een aandeel van 55%. Het marktaandeel van Wallonië blijft 37%, terwijl Brussel behoudt zijn marktaandeel van 8%.


TRAXIO STATS

TRAXIO volgt maandelijks de inschrijving op van nieuwe-tweedehandse personenwagens, motorfietsen, bedrijfsvoertuigen, kampeerwagens, aanhangers en speed pedelecs.

De TRAXIO-cijfers bieden heel wat nuttige details zoals onderverdelingen op nationaal en regionaal niveau, per brandstoftype, CO2-uitstoot, merk en leeftijd.

Brussel, 05 oktober 2024
TRAXIO gebruikt cookies Cookie Policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.

Lid worden : contactformulier

Als lid van TRAXIO geniet je van veel ledenvoordelen! Vul het formulier in en één van onze specialisten van jouw activiteit zal je contacteren met meer informatie over een lidmaatschap.

Onderneming
Contactpersoon
Ik ga akkoord met de privacy policy