
In oktober 2024 stellen we 36.447 inschrijvingen vast voor de nieuwe wagens, m.a.w. een daling van -5,5% ten opzichte van oktober 2023 die 38.560 inschrijvingen telde. De eerste 10 maanden van 2024 tonen een licht neerwaartse trend met inschrijvingen die teruglopen van 413.408 in 2023 tot 393.015 in 2024, wat neerkomt op een daling van -4,9%.


Wat betreft de populairste modellen veranderde er in oktober niets voor de top 5 (gecumuleerde cijfers). De VW Golf (24.991) blijft op de eerste plaats, voor de VW Polo (17.730), de Opel Corsa (15.936), de BMW 3 Reeks (13.685), en de BMW 1 Reeks (12.621).

Het is anderzijds bemoedigend dat het aandeel hybride en elektrische voertuigen blijft toenemen, zelfs al blijft deze stijging bescheiden. Op de 100 ingeschreven voertuigen zijn iets meer dan 13 voertuigen plug-ins, waaronder 80% hybride plug-ins (ongeveer 10,4%) en 20% volledig elektrisch (ongeveer 3%).
Wat betreft de inschrijvingen van nieuwe personenauto’s verschillen de verhoudingen aanzienlijk. Hier maken de hybride en elektrische voertuigen het grootste deel uit van de inschrijvingen, wat neerkomt op 65,6% van de inschrijvingen, waarbij 100% elektrische wagens goed zijn voor 26,5%. Dit aandeel wordt aangedreven door leasing- en wagenparkaankopen.

In oktober 2024 bedraagt de mediane leeftijd van tweedehandsvoertuigen 7 jaar en 10 maanden, wat nog steeds relatief hoog is. De mediane leeftijd van de occasie-inschrijvingen verraadt op zich niet echt dat het totale wagenpark flink aan het verouderen is, en dat is uiteraard een nefast verschijnsel voor de vergroening en uitstootreductie.
In de laatste maanden van 2023 is het aantal geleverde nieuwe auto's aanzienlijk toegenomen, waardoor er meer recente tweedehandsauto's op de markt zijn gekomen en het Belgische wagenpark is verjongd – 33% van de ingeschreven tweedehandswagens is minder dan 5 jaar oud.

De tweedehandsmarkt blijft vooral een particuliere activiteit, maar er is beweging in. Maar liefst 90% van de inschrijvingen waren gedaan door privépersonen terwijl het aandeel bedrijfswagens op de tweedehandsmarkt 10% is voor de eerste acht maanden van 2024. De sector van de tweedehandsverkopers preciseert hierbij dat startende bedrijven vaker kiezen voor een tweedehandswagen en dat zij – voorlopig nog - vaak interesse hebben in occasie hybride wagens.

Vlaanderen blijft de markt voor inschrijvingen van tweedehandse personenwagens domineren, met een aandeel van 55%. Het marktaandeel van Wallonië blijft 37%, terwijl Brussel behoudt zijn marktaandeel van 8%.
