Omzetting klokkenluidersrichtlijn
De Europese richtlijn 2019/1937 van 23 oktober 2019, “de klokkenluidersrichtlijn”, voorziet in de bescherming van (voormalige) werknemers, sollicitanten, freelancers, … die fraude, corruptie of andere mistoestanden in een werkgerelateerde context melden. Hoewel deze richtlijn ten laatste op 17 december 2021 moest omgezet worden in Belgische nationale wetgeving, werd het wetsontwerp ter omzetting van de richtlijn maar pas op 18 november 2022 in tweede lezing goedgekeurd door de Kamer.
U moet dus werk maken van een intern meldpunt…
Ondernemingen die ten minste 50 werknemers in dienst hebben, moeten een intern meldpunt opzetten. Ondernemingen met minstens 250 werknemers moeten twee maanden na de publicatie van de wet een intern meldpunt hebben geïmplementeerd en voor bedrijven met 50 tot en met 249 werknemers ligt de deadline hiervoor op 17 december 2023.
… tenzij u minder dan 50 werknemers tewerkstelt…
Werkgevers met minder dan 50 werknemers zijn niet wettelijk verplicht om een intern meldpunt op te richten.
… maar ook dan kan een intern meldpunt aan de orde zijn
Is er geen voldoende kwalitatief intern meldpunt voorzien in uw onderneming? Dan zal een klokkenluider een beroep kunnen doen op het externe meldpunt. Dit heeft tot gevolg dat u niet langer controle heeft over de voor uw onderneming belangrijke informatie. Tegelijk wordt het voor u quasi onmogelijk om zelf reputatieschade aan uw onderneming te voorkomen of te minimaliseren.