Ook RSZ stelt speed pedelec gelijk met gewone fiets
TRAXIO: “De nieuwe gelijkgeschakelde fiscale en sociale behandeling van speed pedelecs is een feit.”
TRAXIO: “De nieuwe gelijkgeschakelde fiscale en sociale behandeling van speed pedelecs is een feit.”
De bedrijfsfiets wordt in toenemende mate ingezet als loonoptimaliseringsinstrument om de kloof te verkleinen tussen wat de werkgever betaalt en wat de werknemer in handen krijgt.
Steeds meer werkgevers doen in dat kader een beroep op onze mobilityproviders. TRAXIO pleit voor een echte mobilityshift, ook richting de intussen populaire speed pedelecs die met trapondersteuning tot 45 km/u kunnen halen. Zoals aangekondigd op 17 januari 2018 stemt de regering de sociale en fiscale regels nu af op deze trend. Op het vlak van de sociale zekerheid was het nog even wachten op de publicatie van de definitieve teksten. Op 27 februari 2018 werd het KB over de speed pedelecs gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad[1].
De speed pedelec (en o.a. de mountainbike én de koersfiets) wordt ook parafiscaal beschouwd als een klassieke (elektrische) fiets). De kilometervergoeding tot 0,23 euro/km voor woon-werkverplaatsingen met een dergelijke fiets wordt niet beschouwd als loon en genereert bijgevolg geen RSZ-bijdragen voor werkgever en werknemer.
Het voordeel van een dergelijke fiets en toebehoren voor woon-werk- en privéverplaatsingen wordt niet beschouwd als loon en vormt geen voordeel waarop werkgever en werknemer RSZ moeten op betalen. Wel is vereist dat de fiets dan ook daadwerkelijk gebruikt wordt voor woon-werkverplaatsingen.
Bovenstaande trad in werking met terugwerkende kracht sinds 1 januari 2018.
[1] KB 7 februari 2018 tot wijziging van artikel 19, § 2, van het koninklijk besluit van 28 november 1969 tot uitvoering van de wet van 27 juni 1969 tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders, BS 27 februari 2018.
Foto: Pedelecs.co.uk