
Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO: "We blijven ook in mei 2024 een opgewekte markt zien voor tweedehandswagens. Die positieve trend is te danken aan het overvloedig aanbod van recente voertuigen. Er zijn in 2023 en 2024 heel wat nieuwe auto’s geleverd waardoor de consumenten nu een ruimere keuze hebben uit moderne en goed onderhouden wagens. Tegelijkertijd is ook de stabilisatie van de prijzen gunstig voor de kopers. Die positieve evolutie past in een groeipatroon dat al sinds 2022 aan de gang is, met in de eerste vijf maanden 26.888 meer inschrijvingen dan in dezelfde periode van vorig jaar en zelfs 36.681 meer dan in 2022.
In mei 2024 werden in totaal 38.907 nieuwe auto’s ingeschreven en dat zijn er 5,9% minder dan de 41.359 van mei 2023. Maar aangezien de cijfers voor de eerste vijf maanden wijzen op een langetermijngroei (+0,5%) van de markt, moet de daling in mei gerelativeerd worden. Vergeleken met 2022 zien we zelfs een opmerkelijke stijging van +33,4%."

Inschrijvingen van elektrische wagens (eerste vijf maanden 2024)
Tijdens de eerste vijf maanden van 2024 is het totale marktaandeel van - zowel nieuwe als tweedehandse - elektrische voertuigen aanzienlijk gestegen in België: van 17,6% naar 25,9%.
Tijdens de eerste vijf maanden van 2024 hebben de particulieren maar liefst 96,5% meer nieuwe elektrische wagens ingeschreven: dat aantal steeg van 3.752 naar maar liefst 7.349 eenheden.
Vlaanderen neemt met 81,4% (5.980 eenheden) het leeuwendeel van de inschrijvingen voor zijn rekening, dat is een duidelijke stijging tegenover 2023 toen het markaandeel nog 68,6%, 2.572 eenheden) bedroeg. Deze spectaculaire groei van 132,5% is ongetwijfeld het gevolg van de premie van de Vlaamse overheid voor elektrische wagens.
Hoewel het marktaandeel van Brussel licht daalde van 3,8% naar 3,1%, stegen de EV-inschrijvingen met 60,4% tegenover 2023. Een gematigdere groei dan dan Vlaanderen, met andere woorden.
Het Waalse marktaandeel voor EV’s daalde aanzienlijk, van 27,6% naar 15,5%, ondanks de bescheiden stijging met 9,8%. Wallonië verliest dus terrein tegenover de andere gewesten.

De particuliere klanten zijn de markt voor tweedehandse elektrische auto’s stilaan aan het inpalmen. Ze zijn nu goed voor 49,4% van de markt tegen 39,1% in 2023. De bedrijven, die in 2023 nog het grootste marktaandeel hadden, zien hun aandeel in 2024 dalen naar 48,0%. Verhuur en langetermijnlease vertegenwoordigen een relatief klein deel van de inschrijvingen van tweedehandse elektrische voertuigen met slechts 2,6% in 2024.
Vlaanderen domineert de markt voor tweedehandse elektrische voertuigen, met een marktaandeel van 76,0% in 2024, tegenover 65,9% in 2023. De stijging van het aantal inschrijvingen is ongezien: 181,7% vergeleken met vorig jaar. Ook hier speelt de Vlaamse premie zeker mee.
Ondanks een lichte daling van het marktaandeel, van 4,6% naar 4,1%, kende Brussel ook een aanzienlijke groei, met 118,2% meer inschrijvingen dan in 2023. Hoewel de volumes lager liggen dan in Vlaanderen en Wallonië, blijft de groei opmerkelijk.
Het Waalse marktaandeel van elektrische voertuigen is gedaald van 29,5% in 2023 naar 19,9% in 2024, hoewel het aantal inschrijvingen van tweedehandse EV's er met 64,9% steeg. Die vooruitgang is weliswaar gunstig, maar het krimpende marktaandeel wijst op een tragere invoering van deze technologie in dit gewest.

Gianni NOBILE, CAR Avenue Group (NISSAN/BYD/TOYOTA/LEXUS): "We zagen de bestellingen van voertuigen positief evolueren in mei. De markt reageert goed op de promoties en is nog altijd erg geïnteresseerd in hybride aandrijvingen – in alle segmenten en ongeacht de feestdagen en de schoolvakanties in Wallonië.
Bij de bedrijven blijft de vraag naar elektrische voertuigen ook sterk, maar het leidt niet tot een voelbare versnelling van de verkoop in onze Waalse regio.
Merk op dat er geen vraag was naar tweedehandse elektrische voertuigen."
Ivo Willems, Cardoen: "Door het grote aanbod blijven de prijzen van nieuwe wagens dalen waardoor ze stilaan die van de acties tijdens het autosalon benaderen! Bovendien zijn de levertijden nu korter, wat een leuk vooruitzicht is voor nieuwe kopers.
Die positieve dynamiek heeft ook een invloed op de markt voor tweedehandswagens, waar de aanzienlijke prijsstijgingen van vorig jaar tot staan zijn gebracht.
De SUV's blijven erg gewild, waardoor hun gemiddelde verkoopprijs relatief hoog blijft - momenteel ligt die rond de € 24.000. Tegelijk is er nu een ruimere keuze aan compacte modellen."
Joost Kokke, AUTO1 Group België: "De AUTO1-prijsindex daalde licht van 138,0 in april naar 137,9 in mei, kortom een 0,1% lagere prijs voor tweedehandswagens. Die neerwaartse evolutie is in lijn met een bredere trend, die een daling laat zien van 7,0% vergeleken met mei 2023. Voor het lopende jaar wijst onze prijsindex op 2,9% lagere prijzen.
Qua brandstoftype domineren de wagens met benzinemotoren. Hybride voertuigen zijn ook een belangrijke optie geworden, maar ze blijven nog wat achter op benzine- en dieselauto's."
Inschrijvingen tweedehandse wagens – mei 2024

De merken van tweedehandsauto's die de verkoop domineerden in maart en in het eerste kwartaal van 2024 zijn Volkswagen en BMW. De top 5 wordt aangevuld door Mercedes, voor Opel en Peugeot.
Wat betreft de populairste modellen veranderde er in januari niets voor de top 4. De VW Golf (2.413) kwam op de eerste plaats, voor de VW Polo (1.700), de Opel Corsa (1.451) en de BMW 3 Reeks (1.433). De BMW 1 Reeks, die in januari op de vijfde plaats stond, behield zijn positie met 1.209 inschrijvingen.

Het is anderzijds bemoedigend dat het aandeel hybride en elektrische voertuigen blijft toenemen, zelfs al blijft deze stijging bescheiden. 13% van de ingeschreven wagens zijn nu oplaadbaar, iets meer dan drie kwart daarvan (9,9%) plug-inhybrides en de rest (2,7%) volledig elektrisch.
De verhoudingen liggen duidelijk anders voor nieuwe inschrijvingen van personenauto's, waar hybride en elektrische voertuigen, aangevuurd door leasingaankopen en aankopen voor bedrijfsvloten, het grootste deel van de verkoop voor hun rekening nemen, met een percentage van 63,9%.

In de laatste maanden van 2023 is het aantal geleverde nieuwe auto's aanzienlijk toegenomen, waardoor er meer recente tweedehandsauto's op de markt zijn gekomen en het Belgische wagenpark is verjongd – 35% van de ingeschreven tweedehandswagens is minder dan 5 jaar oud.


