Regen, vakantie en beschikbaarheid remmen markt nieuwe speed pedelecs in juli

Occasies doen het wel goed.

04/08/2023

Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO vat de cijfers als volgt samen: “Nadat juni een sterke remonte leek aan te kondigen, viel de markt van de nieuwe speed pedelecs in juli stevig terug met -17,4% tot 1.362 eenheden, dat zijn er 287 minder dan in juli 2022. Daardoor duikt het gecumuleerde jaartotaal over de eerste zeven maanden -0,9% onder het cijfer van vorig jaar. Door het slechte weer in juli hebben kandidaat-kopers hun aankoop uitgesteld, wat nog verder wordt versterkt door de vakantie. Door de vakantieperiode is het ook wat minder druk op leasingvlak. Daarbij komt nog dat een aantal merken niet op korte termijn konden leveren en dat een aantal fietshandels dus moest wachten om te kunnen uitleveren. Toch benaderen we ondertussen de grens van de 10.000 ingeschreven snelle fietsen, met een gecumuleerd totaal van 9.776 stuks.

De particuliere verkoop valt stevig terug, ten voordele van leasing (+43,7%): dit is duidelijk de groeimarkt van de toekomst, o.a. door de steeds ruimere invoering van cafetariaplannen. Op provinciaal niveau blijft Oost-Vlaanderen gezwind op kop, gevolgd door Vlaams-Brabant, Antwerpen en Limburg. Opvallend: in Antwerpen en West-Vlaanderen worden veel minder snelle fietsen door leasingmaatschappijen ingeschreven maar des te meer door particulieren, waardoor deze provincies klappen krijgen. Brussel groeit lichtjes (+3%) en in Wallonië is Waals-Brabant een positieve uitzondering op de regel met een groei van +15%.

Ook op de tweedehandsmarkt zien we een uitgesproken golfbeweging met een julimaand die – in tegenstelling tot de nieuwe exemplaren - hoge toppen scheert: +27,3% waardoor er in de eerste zeven maanden nu al 638 occasies meer (+19,8%) werden ingeschreven dan in 2022 en zelfs +183,8% meer dan twee jaar geleden. Het eerste semester van dit jaar tekent al voor bijna 3.900 eenheden, het blijven verbluffende groeicijfers.”

Het succes van de tweedehandse speed pedelecs kunnen we in grote mate toeschrijven aan het stijgende aantal lease speed pedelecs die vrijkomen en die worden overgekocht of doorverkocht.

Goed nieuws is bovendien dat sinds 1 mei alle werknemers in de privésector recht hebben op een fietsvergoeding, wat de fietsverkoop in het algemeen alsook die van de speed pedelec nog een extra boost zou kunnen geven. Dat lijken we alvast te merken in het succes van de nieuwe speed pedelecs die via leasing worden ingeschreven.

In juli werden in totaal 2.029 nieuwe en tweedehandse snelle fietsen ingeschreven, voor het eerste semester loopt dat al op tot 13.642.

Inschrijvingen nieuwe speed pedelecs - juli 2023

Particulier versus bedrijven en leasing

We merken een enorme verschuiving. Het aantal speed pedelecs dat wordt ingeschreven door particulieren is dit jaar sterk teruggevallen (-32,6%). Daar waar de particulieren vorig jaar (2022) bijna de helft van de verkoop voor hun rekening namen, is hun aandeel in de eerste 6 maanden gezakt tot slechts 34,4%. Bedrijven zien hun aandeel met -3,7% dalen maar vooral opvallend is dat de stijging bij de leasingmaatschappijen (+43,7%) waardoor zij nu goed zijn voor meer dan de helft van de speed pedelec-inschrijvingen.

Fietsleasing biedt dan ook enkele evidente voordelen voor bedrijven zoals minder eigen administratie, geen zorgen over onderhoud,  verzekering of restwaarde want alles wordt netjes voor hen en voor de werknemer geregeld.

Geografische verschillen 

De speed pedelecs blijven voornamelijk een Vlaamse aangelegenheid maar het klassement is dit jaar danig overhoop gegooid. Antwerpen was jarenlang koploper, maar is over de zeven eerste maanden met -9% gedaald tot 1.772 stuks en wordt ruim geklopt door Oost-Vlaanderen (2.522 ex., +13%) en Vlaams- Brabant (2.248 ex., +6%). Limburg is mooi derde (2.112 ex., -9%) maar West-Vlaanderen moet heel wat inboeten (688 ex., -39%). De reden van de terugval van Antwerpen en West-Vlaanderen ligt voor de hand: in deze provincies zijn minder fietsleasingmaatschappijen gevestigd waardoor ze een groter aandeel aan particuliere inschrijvingen tellen, en het zijn net deze laatste die klappen krijgen.

Niettegenstaande werknemers in Wallonië nu ook kunnen genieten van aanzienlijke premies voor het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer, blijft het aantal inschrijvingen van speed pedelecs in Brussel en Wallonië een randverschijnsel in vergelijking met Vlaanderen (hoewel er in Wallonië hoogstwaarschijnlijk wel een beperkt aantal speed pedelecs rondrijden die geleased zijn via een Vlaamse of Brussels leasingmaatschappij).

Toch zien we enkele mooie groeicijfers aan Waalse/Brusselse kant met een lichte stijging in Brussel (217 ex., +3%) en in Waals-Brabant een krachtige +15% tot 86 stuks. De cijfers in Wallonië zijn - vergeleken met Vlaanderen - relatief laag waardoor een beperkt aantal exemplaren een procentueel grotere invloed kan hebben op de cijfers.

De stijging in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is opmerkelijk omdat de hogesnelheidsfiets er minder troeven heeft in de erg verstedelijkte omgeving met heel wat moeilijke verkeerssituaties en er bovendien zware concurrentie krijgt van het uitgebreide aanbod aan deelfietsen en -steps in de Brusselse regio. Gelukkig kan dit gewest rekenen op inschrijvingen via leasing.

Inschrijvingen nieuwe speed pedelecs per provincie (cumul 2023)

Cijfers tweedehandse speed pedelecs

Sinds de eerste verschijning van de speed pedelecs in 2015 wordt het totale park geschat op ongeveer 70.000 eenheden.  Leasefietsen worden na een aantal jaren vervangen en komen opnieuw op de markt als tweedehands. Uiteraard zijn er ook particuliere kopers die hun speed pedelec graag inruilen voor een moderner exemplaar.

De tweedehandsmarkt van de speed pedelec groeit daardoor exponentieel : 2 jaar geleden werden er in de maand juli 318 opnieuw ingeschreven maar dat aantal is vorige maand opgelopen tot 667 stuks. Meer dan een verdubbeling op 2 jaar tijd, maar ook een mooie +27,3% ten opzichte van juli 2022. Gecumuleerd over de eerste zeven maanden bedraagt de stijging +19,8% tegenover vorig jaar en +183,8% tegenover 2021.

Inschrijvingen tweedehandse speed pedelecs - juli 2023

TRAXIO STATS

TRAXIO volgt maandelijks de inschrijving op van nieuwe-tweedehandse personenwagens, motorfietsen, bedrijfsvoertuigen, kampeerwagens, aanhangers en speed pedelecs.

De TRAXIO-cijfers bieden heel wat nuttige details zoals onderverdelingen op nationaal en regionaal niveau, per brandstoftype, CO2-uitstoot, merk en leeftijd.

Brussel, 4 augustus 2023

TRAXIO gebruikt cookies Cookie Policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.

Lid worden : contactformulier

Als lid van TRAXIO geniet je van veel ledenvoordelen! Vul het formulier in en één van onze specialisten van jouw activiteit zal je contacteren met meer informatie over een lidmaatschap.

Onderneming
Contactpersoon
Ik ga akkoord met de privacy policy