Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO vat de situatie samen : “Het goede nieuws is dat de inschrijvingen van nieuwe motorfietsen tijdens de eerste negen maanden van 2024 - ondanks het natte weer - licht zijn blijven stijgen tot 22.694 exemplaren: dat is een stijging van +2,7% oftewel bijna 600 motoren ten opzichte van dezelfde periode in 2023. Nieuwe motorfietsen zijn opnieuw vlot leverbaar en dat zie je in de cijfers: ten opzichte van de eerste 9 maanden van 2022 bedraagt de stijging zelfs +7,4%, dat betekent concreet dat er dit jaar bijna 1.600 nieuwe motoren meer zijn ingeschreven dan twee jaar geleden. Daarmee belooft 2024 een mooi motorjaar te worden ondanks de overvloedige regen.
Ook september was een goede maand (2.246 inschrijvingen, +6,8%), mogelijks door het sporadisch wat betere weer van de laatste weken.
Het hangt wat af van het verkooppunt en het merk, maar de eerste negen maanden zijn vrij druk geweest voor de motorhandelaars. We horen dan ook dat er vrij veel volk én interesse was in de showrooms, met doorgaans goed geïnformeerde klanten die goed weten wat ze willen en die vaak snel beslissen. Dat maakt dat de door ons gecontacteerde dealers qua verkoop tevreden zijn over de eerste negen maanden.
De tweedehandsmarkt deed het in het eerste negen maanden met 49.502 stuks +4,6% beter dan vorig jaar, maar het echte referentiepunt is 2022. Dan zie je dat de markt -22,4% is gedaald, wat al een verschil maakt van meer dan 14.000 motoren. Dat zijn motoren die naar het buitenland zijn vertrokken of aan opkopers zijn verkocht voor export, om zo de in België verplichte tweedehands motorkeuring te ontlopen – zeker van wat oudere en dus goedkopere moto’s. Dat is uiteraard slecht nieuws, zowel voor de motordealer (minder onderhoud, herstellingen en onderdelen) als voor de consument (minder keuze aan betaalbare occasies).
Ook bij de occasies was september een (relatief) goede maand met een stijging +5,3% (t.o.v. 2023) maar dat betekent nog steeds een daling met -15,3% tegenover 2022.
Wanneer we de inschrijvingen van nieuwe en tweedehandse inschrijvingen optellen voor de eerste 9 maanden, dan merken we dat 2024 met zijn 72.196 stuks het 6.770 eenheden beter doet dan vorig jaar maar nog altijd 12.639 exemplaren achterloopt op 2022. En dat betekent een afkalvende markt, met alle gevolgen van dien voor de sector.”
In de werkplaatsen is het de laatste maanden zeer druk. In het voorjaar zorgde het slechte weer voor minder instroom qua onderhoud en herstellingen maar sindsdien hebben de mecaniciens de handen vol.”
Feedback uit de motorshowroom
Het hangt wat af van het verkooppunt en het merk, maar de eerste negen maanden zijn vrij druk geweest voor de motorhandelaars. We horen dan ook dat er vrij veel volk én interesse was in de showrooms, met doorgaans goed geïnformeerde klanten die goed weten wat ze willen en die vaak snel beslissen. Dat maakt dat de door ons gecontacteerde dealers qua verkoop tevreden zijn over de eerste negen maanden.
De verkoop van elektrische motorfietsen blijft op een laag pitje, maar in stedelijke omgevingen doen de elektrische scooters het niet slecht.
Tweedehands blijft een moeilijk verhaal en daarom houdt een aantal dealers er zich niet meer mee bezig. Bij diegenen die nog wel actief zijn op de tweedehandsmarkt krijgen we feedback dat het afgelopen maanden stilaan beter gaat ten opzichte van vorig jaar, en de cijfers bevestigen dat. Dit is natuurlijk relatief want de achterstand ten opzichte van 2022 blijft gigantisch. In het geval van BWM blijken de occasie GS’sen vlot van de hand te gaan.
In de werkplaatsen is het de laatste maanden zeer druk. In het voorjaar zorgde het slechte weer voor minder instroom qua onderhoud en herstellingen maar sindsdien hebben de mecaniciens de handen meer dan vol waardoor wachttijdens soms kunnen oplopen.
------------------------------------------------------
Nvdr : alle detailcijfers en verdere analyse vindt u hierna.
Gedetailleerde cijfers en analyse van de tweedehands - en nieuwmarkt
1. Tweedehandse motorenDe tweedehandsmarkt deed het in september +5,3% beter dan vorig jaar, maar het echte referentiepunt is 2022. Dan zie je dat de markt -22,4% is gedaald, wat op maandbasis een verschil maakt van net geen 1.000 motoren op 1 maand tijd!
De cumul van de eerste negen maanden vertelt hetzelfde verhaal: licht beter dan vorig jaar maar -22,4% ofte 14.257 eenheden slechter dan twee jaar geleden. Het wijst op een probleem van lange duur voor de Belgische occasiemarkt, waarvan de invoering van de tweedehands motorkeuring aan de basis ligt.
Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen (eerste negen maanden 2024)
Gewesten en provincies kleuren stilaan terug groen
Vlaanderen is ook tot en met september 2024 de grootste tweedehandsmarkt (60,0% gecumuleerd), met Wallonië op 33,1% en Brussel op 6,9%. Opvallend is dat de grotere cilinderinhouden het over het algemeen beter doen dan de lichtste klassen.
We waren stilaan bloedrode kaarten gewoon op provinciaal vlak maar gelukkig is het tij wat gekeerd. We zien met name stijgingen in verschillende provincies, van een bescheiden +0,6% in Henegouwen tot +7,8% in Oost-Vlaanderen.
Let op: dit zijn verbeteringen in vergelijking met een barslecht eerste negen maanden van 2023, toen de markt helemaal in elkaar was gezakt.
Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per regio (eerste negen maanden 2024)
De zware jongens stijgen het meest, 125cc blijft het grootst
Alle klassen stijgen ten opzichte van vorig jaar. De sterkste stijgers zitten in de zwaarste klassen: vooral dan bij de +1.001cc. Een mogelijke verklaring is dat de meerkost van de technische keuring gemakkelijker kan verrekend worden bij duurdere motoren dan bij lichte en goedkopere modellen. Ook de instroom van extra BMW R1200GS en R1250GS op de tweedehandsmarkt speelt hier zeker mee.
Anderzijds is het belangrijk om te noteren dat de 125cc-klasse met 25,5% marktaandeel de grootste blijft, wat een goed teken is omdat hier vaak de motorrijders van de toekomst zitten.
Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per cilinderinhoud (september + negen maanden 2024)
Minder rood in de Top10 van de verschillende klassen
In de gecumuleerde Top10 zijn de dieprode cijfers verdwijnen en merken me steeds meer positieve cijfers op, vooral bij de motoren van meer dan 750cc. Logisch, want we komen uit een heel diep dal gekropen. BMW gaat stevig vooruit met zowel parallel twins als de boxers (oudere GS-modellen die vrijkomen op de occasiemarkt) en ook KTM stijgt sterk bij de grotere cilinderinhouden, net als Ducati. Suzuki verliest zowat overal terrein behalve bij de 125cc terwijl de andere Japanse merken grosso modo overal een beetje winnen.
Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per merk (eerste negen maanden 2024)
De nieuwe motorfietsen blijven positief evolueren ondanks het slechte weer dit jaar. Vooral in het voorjaar liepen de inschrijvingen vlot, gevolgd door een dip vlak voor de zomer. Maar sindsdien loopt het gesmeerd met ook een goede maand september (+6,8%) waardoor er in de eerste negen maanden al 22.694 nieuwe moto’s werden ingeschreven: dat zijn er bijna 600 meer dan vorig jaar en bijna 1.500 meer dan in 2022. Het ziet er dan ook naar uit dat 2024 een heel goed jaar gaat worden ondanks de vele millimeters regen.
Inschrijvingen nieuwe motorfietsen (september 2024)
De gecumuleerde cijfers van de nieuwe inschrijvingen per regio reiken ons verdere interessante inzichten aan. Vlaanderen groeit met +5,2% en blijft de grootste regio met 60,0% van de totale verkoop van nieuwe motorfietsen in ons land. Wallonië neemt 34,9% voor zijn rekening en Brussel 5,1%.
Bij de provincies gaan vooral West-Vlaanderen (+15,4%) als Luxemburg (+10,0%) en Vlaams-Brabant (+8,6%) er stevig op vooruit groeien. In absolute cijfers blijft Antwerpen aan de kop met 3.289 eenheden voor Oost-Vlaanderen met 2.836 stuks. Aan Waalse kant behoudt Henegouwen nipt de eerste plaats (2.639) vóór Luik (2.602) terwijl hekkensluiter Luxemburg toch mooi scoort met een +10,0 % - weliswaar met een beperkt aantal motoren.
Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per regio (eerste negen maanden 2024)
In september zien we een gemengd beeld: dikke winst bij de 125cc (+16,7%), de 126-500c (+20,7%) en de 751-1000cc (+12,5%). En een zwaar verlies bij de +1.001cc (-14,3%). Maar op cumulbasis voor de eerste negen maanden gaan alle klassen erop vooruit… behalve de zwaarste jongens van meer dan 1.000cc die -5,7% verliezen. Vooral dat laatste is opvallend met de komst van enkele belangrijke nieuwe modellen bij de grote cilinderinhouden. We zijn hier toch wel getuigen van een beperkte verschuiving in de motormarkt naar wat lichtere modellen.
Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per cilinderinhoud (eerste negen maanden 2024)
Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per merk (eerste negen maanden 2024)
De markt van de nieuwe motoren kende tijdens de eerste negen maanden enkele stevige verliezers zoals KTM (-19,4%) en Piaggio (-10,2%), die al een heel jaar lang in zwaar water verkeren.
Maar er zijn ook enkele structureel krachtige groeiers dit jaar waaronder in de eerste plaats Yamaha (+18,4%) en Kawasaki (+11,1%). Marktleider Honda blijft mooi stijgen met +6,9%.
Opvallend blijft de daling met -4,8% van BMW. Het Duitse merk verliest voornamelijk met zijn monocilinder: min één derde (!). De leveringen van de nieuwe paralleltwins en boxers lijkt wel terug op gang te komen want daar wordt het verlies beperkt tot -0,4% en -4,6%. Dat staaft dus onze eerdere analyse.