September 2024 : Twee snelheden in autoland: occasies versnellen, nieuwe vertragen

03/10/2024

Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO: "Tijdens de eerste negen maanden van 2024 zagen we een bijna continue groei op de tweedehandsmarkt. In augustus werd de kaap van de 500.000 inschrijvingen al overschreden en over de eerste negen maanden steeg dit verder tot meer dan 550.000 inschrijvingen. Dat is +6,1% meer dan vorig jaar, maar vooral: +13,7% tov van 2022. Er lijkt dus geen rem te staan op de occasiemarkt. Deze positieve trend wordt gedreven door de goede beschikbaarheid van tweedehandswagens alsook een aanhoudende prijsdaling op de occasiemarkt: de gemiddelde prijs ligt momenteel al 7,6% lager dan vorig jaar (bron: Auto1). Dit zijn dus perfecte omstandigheden voor een bloeiende markt.

Dat gold alvast ook voor september: afgelopen maand werden 60.485 occasies ingeschreven, dat is +9,4% meer dan vorig jaar en +13,7% meer dan september 2022.

In september 2024 werden in totaal 31.676 nieuwe auto's ingeschreven. Dat zijn er -18,6 % minder dan de 38.906 van september 2023. De cumulatieve cijfers voor de eerste negen maanden van het jaar laten een licht dalende trend zien: van 374.848 in 2023 naar 356.568 in 2024, een daling van -4,9%.

De eerste helft van september was erg rustig in de showrooms maar tijdens de tweede helft van de maand herpakte de markt zich wel dankzij opendeurdagen en lanceringen van nieuwe modellen. Toch blijft de markt van de nieuwe wagens vrij zwak presteren, zowel de verkoop aan consumenten als aan bedrijven/leasing. Het is belangrijk ook deze daling binnen de juiste context te zien. Het jaar 2023 kende namelijk een hoog aantal inschrijvingen door de levering van een groot aantal eerder bestelde auto's. Dit jaar zijn er proportioneel meer particuliere verkopen, maar het aantal wagens ingeschreven door bedrijven/leasing daalt na het PHEV-uitdoofscenario van vorig jaar. Als we de cijfers vergelijken met die van 2022, toen er 250.224 inschrijvingen waren, zien we een opmerkelijke groei van zo’n 75.000 eenheden of 29,8% in 2024."

Inschrijvingen van tweedehandswagens (september 2024)

De cijfers voor de eerste negen maanden van 2024 laten een aanhoudende groei van het aantal inschrijvingen voor de tweedehandswagens zien, vergeleken met 2022 en 2023. Van januari tot september 2022 bedroeg het totaal 484.531 stuks. Voor dezelfde periode in 2023 was dat 519.283 en het steeg in 2024 naar 550.781.

Dat is een groei van 6,1% tussen 2023 en 2024, en zelfs van 13,7% tussen 2022 en 2024.

Enkele grote concessiehouders en tweedehandsverkopers deelden hun interessante inzichten met ons.

Gianni Nobile, CAR Avenue: “De showroom traffic voor nieuwe wagens is stabiel gebleven, zij het met enkele variaties tussen de verschillende merken. Toyota en Nissan trekken vooral consumenten aan en die kiezen voornamelijk voor hybride wagens. Toch scoren ‘gewone’ benzinewagens nog vrij hoog met bijna een kwart van de verkopen. Opvallend is dat de diesel terug een beetje aan terrein wint. Hier merk je goed dat er onzekerheid heerst bij de klant – zowel bij de consumenten als bij de professionele klanten – over de keuze van de aandrijftechnologie: de fiscale onzekerheid doet veel mensen twijfelen tussen hybride-benzine-diesel-elektrisch.

Qua koetswerkvorm ligt vooral de wat kleinere SUV van het B-segment erg goed in de markt. We merken anderzijds dat de consument nog niet warm loopt voor alternatieve aankoopvormen zoals Private Lease.

Nissan-Toyota-Lexus hebben een beperkter aanbod aan volledig elektrische wagens maar BYD scoort wel heel goed bij professionele klanten/leasingwagens. We verdelen dat merk nog niet zo lang, maar de impact op de verkoop van elektrische wagens is wel al groot.

In de werkplaatsen tenslotte is het nog een pak drukker dan vorig jaar, mede dank zij de garantieverlenging tot 10 jaar bij Toyota en Lexus.”

Marc Van den Kerkhof, Van Mossel: “Voor wat betreft de particulieren kwam de verkoop in september eerder traag op gang maar dat beterde wel naar het einde van de maand toe. De meeste invoerders hebben het einde van de vakantieperiode immers aangegrepen om opendeurdagen te organiseren en/of nieuwe modellen in de markt te zetten. Dat resulteerde in een aanvaardbare showroomtrafiek, maar toch blijven we momenteel spreken van een moeilijke particuliere markt.

De vraag naar occasiewagens blijft wel een lichtpunt. Het beschikbare budget speelt hier een belangrijke rol want we merken dat de vraag voornamelijk naar kleinere, budgetvriendelijke benzine wagens gaat.

De fleetmarkt gaf eveneens betere resultaten aan het einde van de maand maar ook hier blijft de markt zwak. De elektrificatie zet zich verder door en steeds meer klanten overwegen een operationele leaseformule bij de overstap naar elektrische wagens.

Algemeen gesproken kan je stellen dat de toelevering van nieuwe wagens terug op peil is, ook al blijven sommige constructeurs worstelen met de lancering van nieuwe modellen omwille van technische issues.”

Ivo Willems, Cardoen: “Normaal gezien is september een zwakkere maand maar bij Cardoen hebben we gemerkt dat klanten op zoek blijven gaan naar snel leverbare wagens tegen een lage prijs. Goed nieuws op dat vlak: de prijzen van tweedehandswagens zijn gezakt t.o.v. een jaar geleden en dat draagt zeker bij tot een betere verkoop.

De consument koopt in hoofdzaak benzine (al-dan-niet hybride). De verkoop van tweedehands diesels is nog slechts fragmentarisch.

We merken ook dat occasie elektrische voertuigen snel de deur uitgaan wanneer we er in stock hebben. Het stemt ons dan ook positief voor de komende maanden omdat er meer elektrische occasies op de markt gaan komen die binnen het budget van particulieren passen. Dus zelfs zonder Vlaamse premie in 2025, zullen er nog wel betaalbare EV’s worden aangeboden. Wij maken ons nu klaar om deze wagens aan te kunnen bieden met een SoH-attest (State of Health) dat weergeeft wat de actuele batterijstatus van de wagen is.

In onze werkplaatsen was het gezond druk, maar we verwittigen nu al onze klanten om hun bandenwissel in te plannen. Klanten hebben de gewoonte om allen samen te wisselen bij de eerste winterprik, maar door de toevloed op dat moment kunnen garages en bandencentrales niet volgen. Op tijd zijn is dus ook hier de boodschap.”

Details tweedehandse personenwagens (september 2024)

De merken van tweedehandsauto's die de verkoop domineerden tijdens de eerste 9 maanden van 2024 zijn Volkswagen en BMW. De top 5 wordt aangevuld door Mercedes, voor Opel en Peugeot.

Wat betreft de populairste modellen veranderde er in augustus niets voor de top 5 (gecumuleerde cijfers). De VW Golf (22.196) blijft op de eerste plaats, voor de VW Polo (15.755), de Opel Corsa (14.196) en de BMW 3 Reeks (12.309). De BMW 1 Reeks behield zijn positie met 11.202 inschrijvingen.

De benzinemotoren domineren nog steeds bij de tweedehandswagens met 55,2% marktaandeel, terwijl diesel terrein verliest tot 31,3%. Die trend is nog duidelijker bij nieuwe dieselvoertuigen, waar het marktaandeel ongeveer halveert.

Het is anderzijds bemoedigend dat het aandeel hybride en elektrische voertuigen blijft toenemen, zelfs al blijft deze stijging bescheiden. 12,7% van de ingeschreven tweedehandswagens zijn nu geëlektrificeerd, iets meer dan drie kwart daarvan (10,1%) zijn hybrides en de rest (2,9%) volledig elektrisch.

De verhoudingen liggen duidelijk anders voor nieuwe inschrijvingen van personenauto's, waar hybride en elektrische voertuigen, aangevuurd door leasingaankopen en aankopen voor bedrijfsvloten, het grootste deel van de verkoop voor hun rekening nemen, met een percentage van 63,1%.

In september 2024 bedraagt de mediane leeftijd van tweedehandsvoertuigen 7 jaar en 10 maanden, wat nog steeds relatief hoog is. De mediane leeftijd van de occasie-inschrijvingen verraadt op zich niet echt dat het totale wagenpark flink aan het verouderen is, en dat is uiteraard een nefast verschijnsel voor de vergroening en uitstootreductie.

Sinds de laatste maanden van 2023 is het aantal geleverde nieuwe auto’s opnieuw aanzienlijk toegenomen, waardoor er meer recente tweedehandsauto's op de markt zijn gekomen en het Belgische wagenpark is verjongd – 34% van de ingeschreven tweedehandswagens is minder dan 5 jaar oud.

De tweedehandsmarkt blijft vooral een particuliere markt, maar er is beweging in. Maar liefst 90% van de inschrijvingen waren gedaan door privépersonen terwijl het aandeel bedrijfswagens op de tweedehandsmarkt 10% is voor de eerste negen maanden van 2024. De sector van de tweedehandsverkopers preciseert hierbij dat startende bedrijven vaker kiezen voor een tweedehandswagen en dat zij – voorlopig nog - vaak interesse hebben in occasie hybride of zelfs elektrische wagens.

Vlaanderen blijft de markt voor inschrijvingen van tweedehandse personenwagens domineren, met een aandeel van 55%. Het marktaandeel van Wallonië blijft 37%, terwijl Brussel behoudt zijn marktaandeel van 8%.

TRAXIO STATS
TRAXIO volgt maandelijks de inschrijving op van nieuwe-tweedehandse personenwagens, motorfietsen, bedrijfsvoertuigen, kampeerwagens, aanhangers en speed pedelecs.
De TRAXIO-cijfers bieden heel wat nuttige details zoals onderverdelingen op nationaal en regionaal niveau, per brandstoftype, CO2-uitstoot, merk en leeftijd.
Brussel, 3 oktober 2024
TRAXIO gebruikt cookies Cookie Policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.

Lid worden : contactformulier

Als lid van TRAXIO geniet je van veel ledenvoordelen! Vul het formulier in en één van onze specialisten van jouw activiteit zal je contacteren met meer informatie over een lidmaatschap.

Onderneming
Contactpersoon
Ik ga akkoord met de privacy policy