Speed pedelecs: stijgende occasiemarkt maar ondermaats scorende nieuwmarkt in januari

Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO vat de cijfers als volgt samen: 

06/02/2024

"In januari 2024 daalde het aantal inschrijvingen van nieuwe speed pedelecs tot 1.113 exemplaren. Dat zijn er -17,0% of 228 exemplaren minder dan vorig jaar maar wel +54,6% meer dan twee jaar geleden toen er slechts 720 werden ingeschreven. Deze vreemde fluctuatie verklaart zich door het feit dat begin 2023 – door een gewijzigd wettelijk kader – plots heel wat leasing speed pedelecs voor ambtenaren werden ingeschreven. Daardoor werd vorig jaar het traditionele inschrijvingsseizoen op zijn kop gegooid, want voorheen begon men (dit wil zeggen : voornamelijk de particulier) pas vanaf de lente in grotere getalen speed pedelecs te kopen en in te schrijven. De cijfers van januari 2024 liggen dus lager dan die van vorig jaar, maar dat wil niet zeggen dat de markt negatief evolueert. Voor de verkoop aan particuliere klanten komt daar nog bij dat ze door de sneeuwval van januari minder gemotiveerd waren om naar de fietshandels te komen.

De tweedehandsmarkt blijft intussen voorzichtig maar gestaag groeien, met 501 ingeschreven speed pedelecs in januari 2024. Dit is een lichte stijging van +2,0% ten opzichte van januari 2023 (491 eenheden). Opmerkelijk is echter vooral de stijging van +46,1% ten opzichte van januari 2022 (343 exemplaren). Deze constant stijgende trend sinds 2022 wijst erop dat dat consumenten zich steeds meer aangetrokken voelen tot de voordelen en mogelijkheden van tweedehands speed pedelecs. De groei is enorm: in januari 2021werden er slechts 105 ingeschreven, dat aantal is dus quasi vervijfvoudigd op 3 jaar tijd!”

Frank Glorieux, algemeen secretaris van TRAXIO Velo, legt uit: "Januari 2024 zette een solide prestatie neer, met meer dan 1.100 nieuwe ingeschreven speed pedelecs. Dat is een aanzienlijke daling ten opzichte van januari 2023, die kan worden verklaard door de verschuiving naar een steeds beter gestructureerde tweedehandsmarkt."

Het succes van de tweedehandse speed pedelecs kunnen we in grote mate toeschrijven aan het stijgende aantal lease speed pedelecs die vrijkomen en die worden overgekocht of doorverkocht.

Goed nieuws is bovendien dat sinds 1 mei 2023 alle werknemers in de privésector recht hebben op een fietsvergoeding, wat de fietsverkoop in het algemeen alsook die van de speed pedelec nog een extra boost zou kunnen geven. Dat lijken we alvast te merken in het succes van de nieuwe speed pedelecs die via leasing worden ingeschreven.

In januari werden in totaal 1.614 nieuwe en tweedehandse snelle fietsen ingeschreven, wat aardig wat minder is dan in januari 2023 (1.832 stuks).

 

Inschrijvingen nieuwe speed pedelecs - januari 2024

Particulier versus bedrijven en leasing

Interessant om te noteren voor januari 2024 is dat het aantal registraties van speed pedelecs voor bedrijven weer stijgt (+7,0%), terwijl het aantal registraties van geleasede speed pedelecs met -18,6% is gedaald. Deze trend kan worden verklaard door het feit dat overheidsbudgetten voor fietsleasing door ambtenaren maar mondjesmaat of te laat werden vrijgegeven om alle gereedstaande speed pedelecs in januari te kunnen registreren. Ondanks deze daling aan het begin van het jaar is meer dan de helft van alle speed pedelecs (57,6%) een leasefiets, terwijl het aandeel van particuliere klanten blijft dalen (26,0%).

Geografische verschillen 

De speed pedelecs blijven voornamelijk een Vlaamse aangelegenheid maar het gecumuleerde klassement is de afgelopen tijd danig overhoop gegooid en voor januari was dat niet anders. Antwerpen was jarenlang koploper, maar zakt zomaar eventjes naar de vierde plaats (-24%, 169 stuks)! Stevig op kop staat één van de weinige groeiende provincies: dat is Oost-Vlaanderen (391 ex., +7%), voor Limburg (206 ex., -21%) en Vlaams- Brabant (198 ex., -44%) terwijl West-Vlaanderen aan de staart van het Vlaamse peloton blijft hoewel het een stijging laat noteren (74 ex., +6%). De reden van de mindere prestaties van Antwerpen en West-Vlaanderen ligt voor de hand: in deze provincies zijn minder fietsleasingmaatschappijen gevestigd waardoor ze een groter aandeel aan particuliere inschrijvingen tellen, en het zijn net deze laatste die klappen krijgen.

Niettegenstaande werknemers in Wallonië nu ook kunnen genieten van aanzienlijke premies voor het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer, blijft het aantal inschrijvingen van speed pedelecs in Brussel en Wallonië een randverschijnsel in vergelijking met Vlaanderen (hoewel er in Wallonië hoogstwaarschijnlijk wel een beperkt aantal speed pedelecs rondrijden die geleased zijn via een Vlaamse of Brussels leasingmaatschappij).

Aan Brusselse kant zien we wel een opmerkelijke stijging (63 ex., +62%) en voor de rest stevige dalingen in zowel Waals-Brabant als Henegouwen en Luik. De cijfers in Wallonië zijn - vergeleken met Vlaanderen - relatief laag waardoor een beperkt aantal exemplaren een procentueel grotere invloed kan hebben op de cijfers.

De stijging in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is opmerkelijk omdat de hogesnelheidsfiets er minder troeven heeft in de erg verstedelijkte omgeving met heel wat moeilijke verkeerssituaties en er bovendien zware concurrentie krijgt van het uitgebreide aanbod aan deelfietsen en -steps in de Brusselse regio. Gelukkig kan dit gewest rekenen op inschrijvingen via leasing.

Inschrijvingen nieuwe speed pedelecs per provincie (cumul 2024)

Cijfers tweedehandse speed pedelecs

De markt voor gebruikte speed pedelecs blijft exponentieel groeien tot 501 eenheden die opnieuw zijn geregistreerd in januari 2024, vergeleken met slechts 343 voor dezelfde periode in 2022. Dit is een stijging van 46,1% over een periode van twee jaar. In vergelijking met januari 2023 kenden we een stijging van 2,0% in het aantal registraties van tweedehands SP's, wat duidt op een aanhoudende positieve dynamiek in de markt voor tweedehandse snelle fietsen.


Leasefietsen worden na een aantal jaren vervangen en komen opnieuw op de markt als tweedehands. Uiteraard zijn er ook particuliere kopers die hun speed pedelec graag inruilen voor een moderner exemplaar.

Inschrijvingen tweedehandse speed pedelecs - januari 2024

TRAXIO STATS

TRAXIO volgt maandelijks de inschrijving op van nieuwe-tweedehandse personenwagens, motorfietsen, bedrijfsvoertuigen, kampeerwagens, aanhangers en speed pedelecs. De TRAXIO-cijfers bieden heel wat nuttige details zoals onderverdelingen op nationaal en regionaal niveau, per brandstoftype, CO2-uitstoot, merk en leeftijd.

TRAXIO gebruikt cookies Cookie Policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.

Lid worden : contactformulier

Als lid van TRAXIO geniet je van veel ledenvoordelen! Vul het formulier in en één van onze specialisten van jouw activiteit zal je contacteren met meer informatie over een lidmaatschap.

Onderneming
Contactpersoon
Ik ga akkoord met de privacy policy