Speed pedelecs: verschuiving naar tweedehandsmarkt wijst op vertrouwen, kwaliteit én circulaire meerwaarde
05/08/2024
Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO, vat de cijfers samen: "In juli zette de trend van de afgelopen maanden zich verder: de nieuwe speed pedelecs verliezen terrein (-17,8%, 1.119 ex.) en de tweedehandse snelle fietsen blijven verder groeien (+18,1%, 788 ex.).
Dat leidt tot een verrassende vaststelling: daar waar het aantal inschrijvingen van occasies twee jaar geleden minder dan één derde (32,7%) bedroeg van het aantal nieuwe exemplaren, is dat aandeel over de eerste 7 maanden gegroeid tot 58% en in de maand juli zelfs tot 70,4%! De sneltreinvaart van de occasies versus de sputterende motor van de nieuwe speed pedelecs maakt dat het belang van de tweedehandsmarkt zeer snel toeneemt.
Het is daarnaast ook duidelijk dat de consument - terecht - vertrouwen heeft in de kwaliteit van de tweedehands speedpedelec. Daarmee is de Speed Pedelec een absoluut topproduct binnen de circulaire economie.
De cijfers per provincie laten een algemene daling zien voor nieuwe SP's, terwijl tweedehands bijna overal sterk groeit. Het bevestigt de duidelijke groeitrend voor tweedehandse speedpedelecs in België.
Enkele trends liggen aan de basis van die evolutie. Heel wat leasingcontracten die werden afgesloten in 2019-2020-2021 lopen op hun einde waardoor er heel wat speed pedelecs vrij komen voor de tweedehandsmarkt. Consumenten met een beperkter budget kunnen dank zij het grotere aanbod nu dus een kwalitatieve high-performance fiets kopen tegen een aantrekkelijke prijs."
“Een tweedehands speed pedelec blijft natuurlijk een sterk kwalitatief product. De consument die in tijden van dalende koopkracht zijn centen optimaliseert, heeft hierin terecht vertrouwen. Daarnaast blijft het slechte weer een dealbreaker en blijft de aanhoudende regen negatief doorwegen op de ganse fietsenmarkt.” zegt Frank Glorieux, Algemeen Secretaris van TRAXIO VELO.
Inschrijvingen nieuwe speed pedelecs (juli 2024)
Hoewel er nog altijd beduidend meer nieuwe SP's worden gekocht, tonen de cijfers van 2023 en 2024 een significante verschuiving in het marktaandeel tussen nieuw en tweedehands. In 2023 waren tweedehandse SP’s nog goed voor 27,5% van de markt, terwijl nieuwe SP's goed waren voor 72,5%. In 2024 stijgt tweedehands naar 36,7% tegenover 63,3% voor nieuw.
Particulier versus bedrijven en leasing (juli 2024)
De markt voor nieuwe speedpedelecs vertoont een aanzienlijke daling voor de eerste 7 maanden van 2024 ten opzichte van het voorgaande jaar: het totale aantal registraties is met 16,2% gedaald, van 9.776 in 2023 naar 8.192 in 2024.
In 2024 laat het leasesegment de grootste daling optekenen, van 5.201 naar 4.149 inschrijvingen of -20,2%. Het segment particulieren daalt ook maar minder hard, met -14,9%, van 3.365 naar 2.865. In het bedrijfssegment gaat het echter van 1.210 naar 1.178, een daling van -2,6%.
In de eerste zes maanden werden bijna 2 op de 3 nieuwe speedpedelecs (65%) ingeschreven door niet-particulieren, in het bijzonder door leasing. Ongeveer de helft (50,6%) van de inschrijvingen is afkomstig van leasing, 35% van particulieren en 14,4% van zakelijke klanten.
Inschrijvingen van tweedehandse speed pedelecs (juli 2024)
De markt voor gebruikte speedpedelecs blijft exponentieel groeien tot 788 (+18,1%) eenheden die opnieuw werden ingeschreven in juli 2024, ten opzichte van 667 voor dezelfde periode in 2023. Over de eerste zeven maanden van 2024 is het aantal inschrijvingen van tweedehandse SP's met +22,9% gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2023, en met +75,7% ten opzichte van 2022.
Op de tweedehandsmarkt overheersen de particulieren met een marktaandeel van 93,8% , gevolgd door leasing met 4,8% en bedrijven met slechts 1,3%.
Deze cijfers duiden op een aanhoudende positieve dynamiek in de markt voor tweedehandse snelle fietsen. Leasefietsen komen na enkele jaren op de markt als betaalbare tweedehands exemplaren indien de eigenaar ervoor kiest om dat model in te ruilen voor een moderner exemplaar. Dat opent perspectieven voor wie op zoek is naar een snel maar betaalbaar alternatief. Bovendien een goed voorbeeld van een circulair product!
Inschrijvingen nieuwe en tweedehandse speed pedelecs per provincie (cumul 2024)
Vergeleken met juni vorig jaar merken we grote verschillen tussen nieuwe en tweedehandse speedpedelecs in de Belgische provincies .
In 2024 blijven zowel nieuwe als tweedehandse speedpedelecs een overwegend Vlaams fenomeen. Vlaanderen is goed voor respectievelijk 94,7% (nieuw, 7.754 eenheden) en 90,7% (occasie, 4.752 eenheden) van de markt.
Alle Vlaamse en Waalse provincies laten een daling optekenen voor nieuwe speed pedelecs in vergelijking met 2023. De procentuele dalingen variëren van -1% tot -48%, met Namen (-48%), Henegouwen (-35%), en Vlaams-Brabant (-30%) als uitschieters.
Aan de andere kant tonen alle provincies (behalve Luik) een aanzienlijke groei van tweedehandse speedpedelecs tijdens de eerste zeven maanden van 2024 vergeleken met 2023. De stijgingen varieerden van +3% tot +52%, waarbij provincies als Luxemburg (+25%), Waals-Brabant (+28%) en Oost-Vlaanderen (+28%) alsook Brussel (+52%) een mooie groei lieten optekenen.