Statistieken speed pedelecs januari 2022
De populaire hogesnelheidsfietsen zijn het nieuwe jaar eerder langzaam van start gegaan. De voorbije maand januari 2022 noteerde de DIV 738 nieuwe inschrijvingen, zo’n 8,1% minder dan vorig jaar 2021 en 3,8% minder dan het pre-coronajaar 2020.
Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO geeft uitleg bij deze cijfers: “De eerste 2 à 3 maanden van een jaar zijn altijd moeilijk te vergelijken. De markt van de speed pedelecs leek in het najaar 2021 over zijn hoogtepunt heen. De koude en natte winterperiode is bovendien niet het meest populaire moment voor een nieuwe aankoop. We horen nochtans veel positieve verhalen uit de showrooms. Afwachten naar de komende maanden. Wellicht speelt de verlenging van de 4-dagen thuiswerkweek een rol. Zeker in de grotere agglomeraties waar de speed pedelec een populair alternatief geworden was om filevrij naar het werk te kunnen rijden.”
Guy Crab van TRAXIO Velo blikt vooruit op een nieuwe studie over de Belgische fietsmarkt: “De verkoop van speed pedelecs kan nauwgezet worden opgevolgd op basis van de verplichte registratie bij de DIV voor het aanvragen van een nummerplaat. De verkoopresultaten van de overige fietsen zijn veel moeilijker te bepalen, aangezien er voor de gewone fietsen of e-bikes geen registratie vereist is. Daarom organiseert TRAXIO, in samenwerking met de meeste merken en toeleveranciers op de Belgische markt, een jaarlijkse studie waarbij in de loop van de maand april de resultaten van het voorbije jaar worden bekendgemaakt.”
Inschrijvingen speed pedelecs YTD 2022
Particulier versus bedrijven en leasing
Particulieren nemen nog steeds meer dan de helft van de verkoop voor hun rekening. Maar liefst 372 stuks (50,4%) waren privé-aankopen. Net geen 5% minder dan vorig jaar
Aankopen via bedrijven vielen verder terug (-3,5%), maar ook de leasing (-28,8%) was in januari minder populair.
Filip Rylant wijst op de voordelen van een geleasede bedrijfsfiets: “Meer en meer bedrijven ontdekken het gebruiksgemak van de leasing; minder eigen administratie, maar zeker ook de parafiscale voordelen voor de gebruiker en de bedrijven zelf met o.a. het mobiliteitsbudget”.
Geografische verschillen
Ondanks de beperkte cijfers van januari, blijft de speed pedelecs-markt vooral een Vlaamse aangelegenheid: het Vlaamse landsgedeelte neemt zo’n 94,5 % voor zijn rekening met 698 verkochte fietsen in januari, terwijl Brussel (19 stuks) en gans Wallonië (20 stuks) de overige 5,5% van de markt vertegenwoordigen.
De provincie Antwerpen blijft – naar goede traditie - de grote slokop met 201 nieuwe inschrijvingen in januari, weliswaar een daling van -24%. Ook Oost-Vlaanderen (183 ex, -2%) en Limburg (82 ex, -24%) zagen hun aantallen teruglopen, terwijl West-Vlaanderen (84 ex, +11%) en Vlaams-Brabant (148 ex, +4%) beter scoorden.
Aan Waalse kant werd in de provincie Luxemburg geen enkele inschrijving geregistreerd. Ook de overige Waalse provincies boeren achteruit: Waals-Brabant (-50%), net als Luik (-20%) en Namen (-33%). Enkel Henegouwen reageerde positief (+29%).
Brussel daalt -26% ten opzichte van 2021, er werden in januari slechts 19 nieuwe speed pedelecs ingeschreven: de speed pedelecs heeft dan ook minder troeven in een zeer verstedelijkte omgeving en krijgt bovendien zware concurrentie van het uitgebreide aanbod aan deelfietsen en -steps.
Inschrijvingen speed pedelecs per provincie (cumul 2022)
Province |
Nombre |
Evolution vs YtD 2021 |
Antwerpen |
201 |
-24% |
Oost-Vlaanderen |
183 |
-2% |
Vlaams Brabant |
148 |
+4% |
Limburg |
82 |
-24% |
West-Vlaanderen |
84 |
+11% |
Bruxelles/Brussel |
19 |
-26% |
Brabant Wallon |
6 |
-50% |
Hainaut |
7 |
+29% |
Liège |
5 |
-20% |
Luxembourg |
0 |
-100% |
Namur |
3 |
-33% |