Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO vat samen: “TRAXIO organiseerde in november 2023 een representatief marktonderzoek bij 2.000 Belgische respondenten naar hun aankoopintentie van een nieuwe of tweedehandse fiets. Daaruit blijkt dat de aankoopbereidheid zeer hoog is: bijna de helft (47%) antwoordt immers met een overtuigende ‘ja’ terwijl 18% nog twijfelt. Dat is veelbelovend op zowel korte als langere termijn: 39% plant de aankoop binnen de twee jaar, 43% binnen een tijdshorizon van 2 tot 5jaar en 17% binnen 5 jaar of meer. Daarbij gaat het vooral om e-bikes (46% louter e-bikes + 18% zowel mechanische al elektrische fietsen). De fietshandel (43%) en sportwinkels (29%) zijn de uitverkoren kanalen voor de aankoop van een nieuwe fiets. Maar de consument loopt anderzijds nog niet warm voor de tweedehandse fiets, in tegenstelling tot onze noorderburen waar de aankoop van occasie fietsen al wel is ingeburgerd.”
Nieuwe fiets? Ja! Wanneer? Op korte en middellange termijn!
Heeft de fietsmarkt nog groeipotentieel, of zitten we in een fase van een stagnerende markt? Bijna de helft (47%) van de respondenten antwoordt met een overtuigende ‘ja’ op de vraag of ze een nieuwe fiets gaan kopen, terwijl nog 18% twijfelt. 35% zegt geen nieuwe fiets te willen kopen.
Wie van plan is om een nieuwe fiets te kopen, wil dit overwegend op relatief korte termijn doen: 39% binnen de twee jaar en 43% binnen een tijdshorizon van 2 tot 5 jaar. 17% zal een aankoop pas doen binnen 5 jaar of meer. Dat betekent dat de aankopen mooi gespreid zijn in de tijd, met een goede proportie tussen de korte en de langere termijn.
E-bikes ter vervanging van mechanische fietsen én e-bikes
46% is van plan om minstens één e-bike te kopen. De overige 18% gaat zowel mechanische al elektrische fietsen kopen en iets meer dan één derde (36%) gaat voor één of meerdere mechanische fiets(en). De verdere elektrificatie van het Belgische fietspark lijkt dus verzekerd.
We gaan nu wat dieper in op de vervangingsmarkt: welk type fiets gaat de plaats van de oude fiets innemen? Het grootste deel (39%) draait ‘m rond de vervanging van een mechanische door een elektrische fiets. Tel daarbij nog de 27% die een oudere e-bike wenst te vervangen door een nieuwe e-bike, en je krijgt een bevestiging van het enorme potentieel van de e-bike voor de komende jaren. De overige 34% is vervanging van een mechanische fiets door een andere mechanische fiets: hieronder vallen natuurlijk heel wat sportieve fietsen (koersfietsen, gravelbikes, mountainbikes) die niet elektrisch ondersteund zijn. Of ‘nog’ niet, want ook in die segmenten zet de elektrificatie zich sterk door…
Vooral in de fietshandel en de sportwinkel
Deze rechtstreekse bevraging van consumenten leert ons dat 43% de aankoop wil doen in een fietshandel tegenover 29% in een sportwinkel en 21% online. De aanbiedingen via mediapartners kunnen 7% van de kooplustigen bekoren.
De belangrijkste troefkaarten voor de fysieke verkoopkanalen zijn de nabijheid, de goede raad van een verkoper en de mogelijkheid om een testrit te kunnen doen.
Nog te vroeg voor een tweedehandsfiets
We vroegen tot slot ook of de respondenten bereid waren om een tweedehandse fiets te kopen. In tegenstelling tot de Nederlanders blijkt de Belg nog wat conservatief want 53% wil er niet van weten, tegenover 27% ja-stemmers en 20% onbeslisten. We zijn alvast benieuwd hoe deze cijfers in de komende jaren gaan evolueren.
TRAXIO STATS
TRAXIO volgt maandelijks de inschrijving op van nieuwe-tweedehandse personenwagens, motorfietsen, bedrijfsvoertuigen, kampeerwagens, aanhangers en speed pedelecs. De TRAXIO-cijfers bieden heel wat nuttige details zoals onderverdelingen op nationaal en regionaal niveau, per brandstoftype, CO2-uitstoot, merk en leeftijd.
Brussel, 19 januari 2024