TRAXIO overlegt met Jambon over FAST en SIABIS+
Het is een wetmatigheid: één ongeval is voldoende om onze mobiliteit in de soep te laten draaien. Door onze drukke spitsen sneuvelt het filerecord jaar na jaar.
Het is een wetmatigheid: één ongeval is voldoende om onze mobiliteit in de soep te laten draaien. Door onze drukke spitsen sneuvelt het filerecord jaar na jaar.
Het antwoord vanuit onze takel- en bergingsachterban is FAST (Vlaanderen) en SIABIS+ (Wallonië). Een systeem waar depannagediensten snel inspelen en een directe respons bieden op de noodoproep door in te staan voor de signalisatie en de takeling met eventueel de berging nadien.
Als essentieel onderdeel van het autostrade-ecosysteem lost FAST opstoppingen vlug op en verzorgt een vrije doorgang. In Wallonië zal SIABIS+ een gelijkaardig project opstarten, startend met een proefopstelling in Namen. FAST heeft zijn verdiensten in het verleden al bewezen, toch is dit systeem nog voor optimalisatie vatbaar.
Vaak staan de takeldiensten zelf in de file die ze proberen te deblokkeren. De provinciale interpretatieverschillen botsen met het tot stand brengen van een eenstemmige coördinatie. Daarbij komt nog dat bepaalde opdrachten geen retentierechten inhouden. Last but not least is TRAXIO Road Support vragende partij om zowel nieuwe als lopende aanbestedingen gedetailleerd te bespreken.
TRAXIO vraagt daarom aan minister Jambon dat road support dezelfde status krijgt als prioritaire voertuigen, een duidelijke coördinatie tussen de provinciale diensten en een structureel overleg.