Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO: “Het was tijdens de maand oktober rustiger op de tweedehandsmarkt dan vorig jaar, met een daling van -2,8% tot 65.351 eenheden, en dat hebben we effectief gemerkt we in de showrooms. Toch blijft de markt op een hoog niveau presteren want na 10 maanden staat de teller op 621.316 ingeschreven occasiewagens en dat is +0,5% meer dan het zeer succesvolle jaar 2024. Het blijft afwachten wat de consument gaat doen in de komende 2 maanden want het is duidelijk dat het vertrouwen niet meer top is. Ook een mogelijke pre-Autosalon promoperiode van sommige merken zou impact kunnen hebben op de tweedehandsmarkt. Anderzijds verwachten we wel extra beweging door de verstrenging van de Brusselse Lage Emissie Zone, maar die versnelling is nog niet ingezet. Helaas zal daarbij een aantal autogebruikers hun te oude wagen niet kunnen vervangen door een recenter exemplaar.
Die verdere groei maakt dat het aandeel van de occasies binnen het totale aantal inschrijvingen van nieuwe en tweedehandswagens blijft toenemen: van 58,4% in de eerste negen maanden van 2023 naar 63,5% in 2025. Dat maakt dat bijna 2 op de 3 ingeschreven wagens in België tweedehands zijn. De sector verwacht dat het aantal inschrijvingen van tweedehandswagens nog licht zal blijven stijgen in de komende jaren.
Hoewel het aandeel van hybride (13%) en elektrische wagens (4,3%) mondjesmaat stijgt, blijft hun aandeel nog beperkt en is het vooral de benzinemotor die de plak zwaait op de tweedehandsmarkt (55,8%). De diesel verliest verder terrein tot 26,4% en dit aandeel zal ongetwijfeld verder zakken in de toekomst omdat de instroom van diesels op de tweedehandsmarkt zal dalen aangezien er nog amper nieuwe diesels worden ingeschreven in ons land.
Verder blijven we in de negatieve spiraal dat tweedehandswagens steeds ouder worden. In de eerste 9 maanden lag de gemiddelde leeftijd van tweedehandse inschrijvingen op 9 jaar en 10 maanden. Ruim 22% is zelfs ouder dan 15 jaar. Dit fenomeen stellen ook onze dealers vast: een groot aantal particuliere klanten kiest voor oudere, betaalbare modellen. Dit versnelt niet alleen de veroudering van het wagenpark maar remt ook de ambities op het vlak van vergroening af.
Wat betreft nieuwe wagens sloot oktober een pak lager af (-6,8% in vergelijking met 2024). De optelsom vanaf januari bevestigt een sterke terugval: met 357.823 inschrijvingen daalt de markt met -9,0 % in vergelijking met de eerste 10 maanden van 2024 (393.015 eenheden).
Aan de fleet-kant blijft het relatief stil en daardoor stijgt het aandeel van de particuliere klanten: zij zijn nu goed voor 44,7% van de nieuwmarkt maar het maakt wel dat de totale nieuwmarkt daalt. Die particulier blijft voorzichtig door hogere prijzen, een onzeker fiscaal klimaat en de wetenschap dat nieuwe wagens met verbrandingsmotoren vanaf 2035 niet langer mogen ingeschreven worden. Daardoor kopen steeds meer mensen een occasiewagen: het is een goedkopere oplossing die bovendien ook het financiële risico beperkt in dit onzekere fiscale en regelgevende klimaat. ”
Inschrijvingen van tweedehandswagens (oktober 2025)
De cijfers van oktober 2025 tonen een daling in het aantal inschrijvingen van tweedehandswagens in vergelijking met vorig jaar. Afgelopen maand werden in België 65.351 tweedehandswagens opnieuw ingeschreven, dat zijn er -1.850 minder (-2,8%) dan in oktober 2024 (67.201) maar wel 4.203 meer dan in oktober 2023 (+6,9%). Over de eerste 10 maanden doet 2025 het net iets beter dan het zeer sterke jaar 2024 (+0,5%) en dat onderstreept de veerkracht van de markt, die gedragen wordt door een aanhoudende vraag van particulieren. Zij zijn goed voor 90,4% van de herinschrijvingen.
Enkele grote concessiehouders en tweedehandsverkopers deelden hun interessante inzichten met ons.
Marc Van den Kerkhof, Van Mossel: “Bij de nieuwe wagens hebben we een aantrekkelijk aanbod aan stockwagens en we merken dat de particuliere klant daar veel interesse voor heeft. Dat komt deels door een toenemende bezorgdheid over de beschikbaarheid van chips die nodig zijn bij de productie van nieuwe auto’s. Momenteel zijn er nog geen tekorten maar het risico bestaat wel en daarom is het nu voor veel klanten een uitgelezen moment om naar een stockwagen op zoek te gaan. Toch blijft het volume van nieuwe wagens laag in vergelijking met de afgelopen jaren. Particulieren kiezen vaker voor budgetmerken en voor benzinemotoren; EV’s zijn nog te duur en er heerst onzekerheid over de restwaarde en levensduur van de batterij.
De markt van de fleetwagens gaat er nog steeds sterk op achteruit omwille van een gedaald economisch vertrouwen. Hier wordt – om fiscale redenen – wel volop gekozen voor elektrische wagens maar het is opmerkelijk dat grote klanten de tijd nemen, grondig analyseren en soms ook overgaan tot een marktbevraging bij dealers en leasebedrijven.
Voor de occasiewagens menen we dat er een structurele groeibeweging is; fluctuaties zijn niet uitgesloten maar op termijn zal de tweedehandsmarkt positief evolueren. De verkoop wordt overigens steeds professioneler en ook zullen we steeds meer consolidatie kennen. Het blijft een markt voor de particuliere koper en nog steeds zijn budgetvriendelijke wagens tussen 15.000€ en 20.000€ zeer gegeerd. De benzinewagens blijven het populairst. Er is wel interesse voor goed geprijsde elektrische wagens maar de volumes blijven nog zeer laag. Omwille van de hogere prijs en mogelijke twijfels over de restwaarde zijn private lease formules en ballonfinancieringen meer en meer een oplossing voor occasie elektrische wagens.”
Matthias Gommeren, Cardoen: “Wij zagen in de afgelopen weken minder bezoekers in onze showrooms dan verwacht. Onze verkopers denken dat een aantal potentiële klanten heeft beslist om hun aankoop nog even uit te stellen omdat een aantal merken in de pers heeft aangekondigd dat ze reeds in aanloop naar het autosalon zullen starten met kortingen. Dat lijkt momenteel een mogelijke rem te zetten op de koopbereidheid. Daarnaast speelt het bredere economische klimaat mee: ook die heeft een negatieve impact op de aankoopintentie. Deze factoren samen zijn momenteel een rem op de beslissing om nu een auto aan te schaffen.”
Frédéric Vassamillet, SOCO: “Het is sinds het afgelopen trimester kalm in de showrooms en dat komt waarschijnlijk door de huidige socio-economische situatie. We lezen overal dat het wagenpark veroudert en dat bevestigt inderdaad dat de huishoudens hun aankoop van een nieuwe of tweedehandse wagens uitstellen of hun budget naar beneden bijstellen. Logisch dus dat we ook op de tweedehandsmarkt een daling in de verkoop zien, die bovendien de volumes van heel 2025 naar beneden trekt. We rekenen daarom op uitzonderlijke openingsdagen en acties tijdens de maand november om het tij te keren.
De recente beslissing dat de LEZ van Brussel vanaf januari 2026 verder wordt verstrengd, heeft momenteel nog geen enkele impact. De wacht traditiegetrouw tot het laatste moment en dus zou de maand december wel eens voor verrassingen kunnen zorgen.”
Details tweedehandse personenwagens (oktober 2025)
Tijdens de eerste 10 maanden van 2025 domineerden Volkswagen en BMW de lijst van meest ingeschreven tweedehandsmerken. De top 5 wordt aangevuld door Mercedes, voor Peugeot en Opel.
Wat betreft de populairste modellen veranderde er in oktober niets voor de top 5 (gecumuleerde cijfers). De VW Golf (24.650) blijft op de eerste plaats, voor de VW Polo (18.019), de Opel Corsa (15.763), de BMW 3 Reeks (13.755), en de BMW 1 Reeks (12.573).
De benzinemotoren domineren nog steeds bij de tweedehandswagens met 55,8% marktaandeel, terwijl diesel terrein verliest tot 26,4%. Het aandeel van tweedehandse wagens met een hybride of elektrische aandrijving stijgt ondertussen wel, maar blijft bescheiden. 17,3% is geëlektrificeerd: 13% hybride en 4,3% volledig elektrisch.
De verhoudingen liggen duidelijk anders voor nieuwe inschrijvingen van personenauto's, waar hybride en elektrische voertuigen, aangevuurd door leasingaankopen en aankopen voor bedrijfsvloten, het grootste deel van de verkoop voor hun rekening nemen. Het aandeel van de volledig elektrische wagens stijgt zelfs van naar 36,4% in 2025.
In de eerste 10 maanden van 2025 is de gemiddelde leeftijd van de occasie-inschrijvingen verder gestegen tot 9 jaar en 10 maanden. De mediane leeftijd van zijn kant is nu 7 jaar en 9 maanden, wat wijst op een verdere vergrijzing van het wagenpark. De mediane leeftijd van de occasie-inschrijvingen verraadt op zich niet echt dat het totale wagenpark flink aan het verouderen is, en dat is uiteraard een nefast verschijnsel voor de vergroening en uitstootreductie.
Van de ingeschreven occasiewagens is 26,4% tussen 5 en 9 jaar oud terwijl 33,5% minder dan 5 jaar oud is en dat laatste is een daling ten opzichte van de 34,7% van vorig jaar. De stijging zit echter bij de wagens van meer dan 15 jaar oud en dat is een slechte zaak voor de leeftijd van het voertuigpark en het streven naar minder emissies.
De tweedehandsmarkt blijft vooral een particuliere activiteit, maar er is beweging in. Maar liefst 90,4% van de inschrijvingen waren gedaan door privépersonen terwijl het aandeel door bedrijven aangekochte wagens op de tweedehandsmarkt 9,0% bedroeg in de eerste negen maanden van 2025. De sector van de tweedehandsverkopers preciseert hierbij dat startende bedrijven vaker kiezen voor een tweedehandswagen en dat zij vaak interesse hebben in occasie hybride wagens.
Vlaanderen blijft de markt voor inschrijvingen van tweedehandse personenwagens domineren, met een aandeel van 55,0%. Het marktaandeel van Wallonië bedraagt 37,1% terwijl Brussel 7,9% haalt.