Upgrade & betere handhaving Car-Pass moet consument beter informeren en beschermen

Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker laat weten dat consumenten die een tweedehandswagen willen kopen nog beter geïnformeerd en beschermd zullen worden. Dat kan door een uitbreiding van de Car-Pass en door de betere handhaving ervan.

03/06/2022

Wie vroeger een tweedehandswagen kocht, moest altijd zijn hart vasthouden. Verkopers konden je in principe alles vertellen over de eigenschappen en gebruiksgeschiedenis van een wagen. Voor de consument was er toen geen middel om dat effectief te controleren en was zo’n verkoop met andere woorden een kwestie van vertrouwen. Dat vertrouwen werd ook wel eens misbruikt door malafide verkopers en mekaniekers. Fraude met kilometerstanden was destijds bijvoorbeeld een vaak voorkomende praktijk.

In 2006 werd daarom de Car-Pass, een document dat consumenten meer informatie geeft over tweedehandswagens, ingevoerd. Met succes. Fraude met kilometerstanden behoort intussen tot het verleden. De Car-Pass bleek echter meer mogelijkheden te hebben en kreeg daarom al een aantal keer een update.

Staatssecretaris van Consumentenbescherming Eva De Bleeker wil verder gaan. Daarom krijgt de Car-Pass in samenspraak met de sector vanaf 1 januari 2023 een echte upgrade.

Zo zal er vanaf 1 januari op de Car-Pass vermeld staan of er in de wagen al dan niet een elektrische (hulp)motor aanwezig is. Bij elektrische wagens zal vanaf dan ook de elektrische radius worden vermeld, bij niet-elektrische wagens het type brandstof. Het wordt ook mogelijk om informatie over uitgevoerde werken aan het voertuig te vermelden. Die informatie zal elektronisch raadpleegbaar zijn via de website van Car-Pass of via een QR-code. Niet-digitale consumenten kunnen die informatie ook telefonisch raadplegen.

Door de upgrade zal de consument een beter beeld krijgen van de waarde van een tweedehandsvoertuig en zal de sector van de tweedehandsvoertuigen aan transparantie en geloofwaardigheid winnen. Maar ook op vlak van dataverspreiding is er een belangrijke verandering. Car-Pass verwerkt jaarlijks tot 16 miljoen kilometerstanden en deze cijfers kunnen waardevol zijn. Federale en gewestelijke overheidsdiensten, maar ook universiteiten en ondernemingen die zich bezighouden met onderzoek zullen, na goedkeuring van een aanvraag,  de informatie die een Car-Pass bevat, kunnen aanwenden. Zo zullen zij belangrijke mobiliteits- en consumentendata, geanonimiseerd, kunnen gebruiken voor allerhande statistieken of consumentenonderzoeken. Uiteraard na akkoord van de Gegevensbeschermingsautoriteit.

Al deze zaken komen bovenop de nuttige informatie die Car-Pass nu al over occasiewagens verschaft. Naast de kilometerhistoriek vinden consumenten er vandaag ook al hoe milieuvriendelijk de wagen is, door vermelding van de Euronorm en de CO2-emissies.

De uitbreiding van de regels moet volgens staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker ook leiden tot een betere handhaving. De meest recente cijfers over het correct gebruik van het document laten namelijk te wensen over. De Economische Inspectie dreef haar controles op vraag van de staatssecretaris in 2021 fors op en controleerde 270 bedrijven die actief zijn in de automobielsector. Dat deed ze enerzijds op basis van meldingen van Car-Pass zelf en anderzijds steekproefsgewijs. Uit de resultaten bleek dat maar liefst één op de vijf gecontroleerde handelaar verzuimt om het Car-Pass certificaat bij het verkoopcontract van de wagen toe te voegen.

Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker laat weten dat deze cijfers vooral het resultaat zijn van zeer gerichte en efficiënte controles. De uitbreiding van de Car-Pass reglementering kan volgens haar op termijn ook zorgen voor een nog betere handhaving: “De occasiemarkt in ons land scheert hoge toppen en dat is een goede zaak. Het is daarbij dus ontzettend belangrijk dat we consumenten informeren over wat voor auto ze precies willen kopen. Deze nieuwe update biedt nog meer transparantie voor consumenten en beschermt hen dus veel beter. Consumenten hebben daar recht op. Dat er autohandelaars zijn die dat niet respecteren, vind ik ontoelaatbaar. In de toekomst zullen we de controles op de Car-Pass dus nog adequater maken.

Voor tweedehandswagens die uit het buitenland komen, geldt de verplichting vooralsnog niet, waardoor het risico op frauduleuze kilometertellers in die context stijgt. De Bleeker zal de effectiviteit van de Car-Pass daarom ook op Europees niveau meegeven en pleit voor een veralgemeend gebruik binnen de EU.

Michel Peelman, CEO van Car-Pass: “Kopers van tweedehandsauto’s vragen zich vaak af welke werken aan de basis liggen van de tellerstanden op de Car-Pass. Het feit dat een aandrijfriem, een koppeling, een roetfilter of andere dure onderdelen al dan niet recent vervangen werden, maakt een wezenlijk verschil uit voor de onderhoudskosten waarmee de koper nadien geconfronteerd zal worden en bijgevolg voor de reële waarde van de auto . We willen de Car-Pass daarom laten evolueren tot een digitaal onderhoudsboekje, dat zowel de professionele als de particuliere koper een transparant beeld verschaft van de onderhoudshistoriek van het voertuig. Dat zal het vertrouwen in de Belgische tweedehands auto’s een verdere boost geven.”

Foto: Pixabay/IADE - Daniel Reche

TRAXIO gebruikt cookies Cookie Policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.

Lid worden : contactformulier

Als lid van TRAXIO geniet je van veel ledenvoordelen! Vul het formulier in en één van onze specialisten van jouw activiteit zal je contacteren met meer informatie over een lidmaatschap.

Onderneming
Contactpersoon
Ik ga akkoord met de privacy policy