Zon boven de nieuwe en regen boven de tweedehandse motorfietsen

Zon boven de nieuwe en regen boven de tweedehandse motorfietsen

04/08/2023

Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO vat de situatie samen : “De neergang van de tweedehandsmarkt bleef ook in juli verder duren. Na een iets minder slechte junimaand, doken de cijfers in juli opnieuw diep in het rood. Er werden vorige maand (6.175 eenheden) immers -22,3% minder occasie moto’s ingeschreven dan vorig jaar in juli. Gecumuleerd over het eerste semester loopt het verlies op tot niet minder dan -26,1%. Er zijn gedurende de eerste zes maanden amper 36.567 occasie motorfietsen ingeschreven tegenover 49.512 in 2022 en zelfs 54.123 in 2021 – een verschil van maar liefst 17.556 eenheden op twee jaar tijd... Dit gaat op termijn ernstige gevolgen hebben voor de dealers en de onderdelenleveranciers. Aan de basis van de daling ligt nog altijd de verplichte keuring voor occasiemotoren, wat velen doet besluiten om hun motor niet in België maar in het buitenland verder te verkopen.

Bij de nieuwe motorfietsen ligt het aantal inschrijvingen met 2.571 exemplaren +8,3% hoger dan vorig jaar. Dat is minder dan de spectaculaire stijging van juni (+23,3%) maar dit toch wel mooie maandresultaat draagt bij tot een positief gecumuleerd cijfer over de eerste zeven maanden (+3,8%). Er zijn nu 17.847 nieuwe motoren ingeschreven en dat is een opsteker voor de motordealers, die eerder bestelde motorfietsen echt wel wilden uitleveren aan hun klanten zodat ze deze zomer nog op pad kunnen met hun nieuwe tweewieler. We hoorden positieve geluiden bij de motordealers: het is in juli druk geweest in de showroom en in de werkplaats, ondanks het slechte weer.

De 4 grote merken gaan er allemaal op vooruit en het is opvallend dat vooral Honda (dat op nummer 1 staat in het algemene klassement) flink motoren heeft kunnen leveren, net als Yamaha, Suzuki, Kawasaki en BMW. De nieuwe 2023-modellen liggen blijkbaar goed in de markt en kunnen vlot geleverd worden.”

Bij de motordealers horen we dat het motorseizoen dit jaar is opgeschoven. Vroeger werden veel nieuwe motorfietsen verkocht in het voorjaar maar dit jaar is de interesse- en verkooppiek door het natte voorjaar naar later verplaatst. Onze gesprekspartners gaven aan dat de piek in 2023 pas vanaf medio mei is ingezet maar dat het sindsdien behoorlijk hard gaat, wat nog werd versterkt door commerciële acties bij verschillende merken. Dat heeft ook positieve gevolgen gehad voor de maand juli waarin meer nieuwe motoren zijn verkocht dan in juli vorig jaar.

De showroombezoeken zijn niet – zoals vroeger – platgevallen vanaf 1 juli, maar de interesse en verkoop bleven hoog, zelfs tijdens de afgelopen regenweken. Die hogere verkoop merken we nog niet meteen in de inschrijvingscijfers, maar zal impact hebben op de cijfers van de komende maanden. Dit is qua nieuwverkoop alvast een riem onder het hart van de motordealers, die hun voorjaar letterlijk in het water zagen vallen en vreesden voor een slecht motorseizoen. Ze zijn nu moe maar tevreden. Rest de vraag wat er na de verlofperiode zal gebeuren. Blijven de interesse en de koopkracht op een hoog niveau, of blijft er budgettair weinig ruimte voor een nieuwe/tweedehandse motor nu heel wat landgenoten een soms dure vakantie hebben geboekt?

Bij de tweedehandsmotoren is het aanbod bij de dealers vaak beperkt wegens enerzijds te weinig instroom en anderzijds het feit dat een aantal zich in deze drukke periode niet wil inlaten met de voor hen tijdrovende tweedehandskeuring (daar bestaan ondertussen overigens al gespecialiseerde bedrijfjes voor). We horen feedback uit het dealernet dat vooral de lichtere en goedkopere motoren nog goed verkopen terwijl de zwaardere en relatief duurdere modellen blijven staan.

Los van de verkoop van nieuwe en occasiemotoren horen we ook dat het abnormaal druk is gebleven in de werkplaats, zowel voor onderhoud als voor herstellingen. Sommigen spraken zelfs over een overrompeling.

Gedetailleerde cijfers en analyse van de tweedehands- en nieuwmarkt

1. Tweedehandse motoren

De invoering van de motorkeuring voor tweedehandsmotoren blijft een negatieve impact hebben op de inschrijvingen. De weerslag zien we ook duidelijk in juli: -22,3%, of amper 6.175 exemplaren. Hieronder de verdere details.

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen (juli 2023)

Alle gewesten en provincies krijgen zware klappen

Vlaanderen is ook over de eerste zeven maanden de grootste tweedehandsmarkt (61,3%) maar verloor toch -25,9% . De daling doet zich in Vlaanderen in elke klasse door en dan vooral bij 126-750cc. Wallonië verliest nog meer (-32,9%) : daar verliezen alle klassen van vanaf 126cc één derde tot bijna 40% ! In Brussel een gelijkaardig scenario als in Vlaanderen, maar de lichtere klassen verliezen er wat minder.

Ook op provinciaal vlak is het huilen met de pet (helm) op, want de landskaart kleurt in alle provincies diep bloedrood. Uitschieters aan Waalse kant zijn Henegouwen met -34,1% en Luik met -34,0%, aan Vlaamse kant overal ongeveer een kwart verlies, behalve in Antwerpen waar het rode cijfer ‘beperkt’ blijft tot -17,8%.

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per regio (juli 2023)

De lichtste klasse verliest het minst : gevolg van de motorkeuring

Opvallend is dat de lichtste klasse in juni opnieuw het minst slecht scoort in ons land. Bij de tweedehandsmotoren vertegenwoordigen de -125cc maar liefst 33,5% van de markt, maar ook de middenklasse en de zware jongens (+1.001cc) bleven met cijfer van rond de 20% nog groot. Door de motorkeuring verliezen alle klassen van meer dan 125cc niet minder dan -28,4% tot -37,7% ten opzichte van vorig jaar…

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen  – per cilinderinhoud (juli 2023)

Alleen Vespa en Aprilia kleuren groen in 1 klasse, al de rest van de markt kleurt rood

In de gecumuleerde Top10 niets dan verliezers met dieprode cijfers die gaan van ongeveer -23% tot -40%.

Dat geldt overigens voor alle Top-10 klasseringen in de verschillende cilinderklassen. Er zijn slechts 2 uitzonderingen: Vespa scoort een +31,5% in de 125-cc klasse en Aprilia een +10,3% in de 501-750cc.

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per merk  (juli 2023)

2. Nieuwe motorfietsen

Opnieuw goede cijfers bij de nieuwe motoren: het aantal inschrijvingen stijgt ten opzichte van juli 2022 met +8,3%, dat zijn 198 eenheden meer. Eindelijk worden de motoren terug in grotere aantallen geleverd bij de dealers.

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen (juli 2023)

De gecumuleerde cijfers van de nieuwe inschrijvingen per regio reiken ons verdere interessante inzichten aan.  Vlaanderen groeit wat meer dan de andere (+4,4%) en blijft de grootste regio met 60,5% van de totale verkoop van nieuwe motorfietsen in ons land. Wallonië neemt 32,1% (+3,3%) voor zijn rekening en Brussel heeft zich hernomen en groeit nu met +1,4 %. Op provincieniveau kleurt enkel Luik rood, Namen is quasi status-quo.

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per regio (juli 2023)

Gecumuleerd over de eerste zeven maanden zien we de alweer de bevestiging van een tendens bij de nieuwe motoren : niet meer het kleinste (125cc, 23,5%) – maar wel het zwaarste (+1.001cc, 24,7%) is het meest gegeerde segment. De sterkste groeier is anderzijds de klasse 751-1.000cc dank zij enkele interessante nieuwe modellen die recent op de markt zijn gekomen. Kunnen we opnieuw het gezegde “Een zware, mijn ware…?” bovenhalen?

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per cilinderinhoud (juli 2023)

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per merk (juli 2023)

Het natte weer van het afgelopen voorjaar en ook de natte maand juli hebben zeker minder verkoop betekend dan wat potentieel mogelijk was, en er blijft ook nog een wispelturige beperkte beschikbaarheid in de markt. Toch blijft het gecumuleerde resultaat van de nieuwmarkt (+3,8%) al bij al nog bevredigend dank zij de sterke maand juni en in minder mate ook juli. Vooral Honda, BMW en Kawasaki doen het merkelijk goed maar ook Suzuki komt stilaan terug in the picture.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

TRAXIO STATS

TRAXIO volgt maandelijks de inschrijving op van nieuwe-tweedehandse personenwagens, motorfietsen, bedrijfsvoertuigen, kampeerwagens, aanhangers en speed pedelecs.

De TRAXIO-cijfers bieden heel wat nuttige details zoals onderverdelingen op nationaal en regionaal niveau, per brandstoftype, CO2-uitstoot, merk en leeftijd.

Brussel, 4 augustus 2023

TRAXIO gebruikt cookies Cookie Policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.

Lid worden : contactformulier

Als lid van TRAXIO geniet je van veel ledenvoordelen! Vul het formulier in en één van onze specialisten van jouw activiteit zal je contacteren met meer informatie over een lidmaatschap.

Onderneming
Contactpersoon
Ik ga akkoord met de privacy policy