Registraties afgesloten - VOLZET
TRAXIO organiseert in samenwerking met BEBAT op 6 maart 2024 tussen 15.00 en 17.45 uur een Infosessie over de nieuwe Batterijverordening van de EU (2023/1542) ter bevordering van een circulair batterijbeheer om de nieuwe verplichtingen toe te lichten i.v.m. het op de Belgische markt brengen van batterijen voor alle marktdeelnemers (fabrikanten, leveranciers van batterijpacks en -modules (al of niet ingebouwd in toestel/voertuig), importeurs, distributeurs (+ verkoop op afstand).
Programma - Tweetalige sessie FR & NL (met simultane vertaling)
15u00: Verwelkoming van de deelnemers in Mobilom, Jules Bordetlaan 164, 1140 Brussel
15u30: Introductie TRAXIO Academy - P. Piret (Research & Expertise Manager - TRAXIO)
15u40: Evolutie: van de Richtlijn (EU) 2006/66/EG naar de Verordening (EU) 2023/1542 inzake batterijen en afgedankte batterijen – M. Fiorucci (Hoofdmilieuadviseur - TRAXIO)
16u00: Nieuwe verplichtingen van de Verordening (EU) 2023/1542 inzake batterijen en afgedankte batterijen - P. Decrock (Legal en Public Affairs Manager – Bebat)
wat betreft:
- de nieuwe productnormen voor batterijen en de vereisten voor de 5 categorieën batterijen (waaronder twee nieuwe): veiligheid, duurzaamheid, prestaties, CE-markering, etikettering, ‘due diligence’, koolstofvoetafdruk, gehalte gerecycled materiaal, gemakkelijk af te zonderen en te vervangen batterijen, digitaal paspoort, informatie over de conditie en de verwachte levensduur van de batterijen;
- de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid (fabrikant, importeur of distributeur) en de aanvaardingsplicht voor afgedankte batterijen, waaronder inzamelings-, recycling- en hergebruikverplichtingen;
- reparatie en vrije toegang tot het BMS van de batterij, de voorwaarden voor hergebruik (eventueel na ontmanteling), transport (+ containers) en de opslag van batterijen op het einde van de levensduur.
17u30: Vragenronde
17u45: Afsluiting
De technologische ontwikkelingen (elektrificatie) gerelateerd aan batterijen volgen elkaar in hoog tempo op, met gunstige gevolgen voor tal van sectoren zoals auto’s en vrachtwagens, fietsen, steps, motors, scooters, elektrisch(e) uitrustingen/apparatuur, machines (landbouw, vorkheftrucks, bouwmachines), boten enz. Deze groei zal nog exponentieel toenemen en naar verwachting tegen 2030 het 14-voudige bedragen van nu, wat zal leiden tot een massaal gebruik van kritieke grondstoffen en de energieonafhankelijkheid en het milieu in Europa onder druk zal zetten.
Batterijen spelen een cruciale rol in het verminderen van de CO2-uitstoot en de overgang van de EU naar uitstootvrije vervoersmodi.
Deze Verordening is de opvolger van Richtlijn 2006/66/EG en geldt automatisch voor alle lidstaten van de Europese Unie, zonder dat omzetting in nationale wetgeving nog vereist is. Het is de eerste Europese tekst die een uitgebreid wettelijk kader schept voor de hele levenscyclus van batterijen, van hun productie tot het beheer van het afval dat eruit voortvloeit.