Actualiteit Mobiliteit

1.578 gevallen van tellerfraude vastgesteld in 2021

19/05/2022

In 2021 zijn 1.578 gevallen van tellerfraude aan het licht gekomen. 906 betroffen binnenlandse verkopen (0,13% van het totaal) en in 672 (1,2%) gevallen was er geknoeid bij import van het voertuig naar ons land.

Gemiddeld verminderde de tellerstand van Belgische voertuigen bij fraude met bijna 52.000 kilometers. Bij buitenlandse voertuigen was dat 75.000 km. De tabel toont de tien grootste fraudegevallen van 2021, waarvan de teller schaamteloos met meer dan 300.000 km werd teruggedraaid. Het is een Renault Kangoo (bouwjaar 2012) die deze trieste rangschikking aanvoert met een daling van bijna een half miljoen km.

Aandeel van de import blijft verder stijgen

De daling van het aantal inschrijvingen van nieuwe voertuigen heeft een krapte veroorzaakt op de tweedehandsmarkt, waardoor het aandeel van de geïmporteerde voertuigen in 2021 gestegen is tot 14%. Gezien deze groei is het dus van groot belang dat Car-Pass kan beschikken over de buitenlandse voertuighistorieken van de autoconstructeurs, want anders zou de deur voor fraude bij import volledig open staan. Twee jaar na de invoering van de wettelijke verplichting, staat de communicatie van deze gegevens met de meeste merken op punt. Voor 48,5% van de geïmporteerde voertuigen, stonden er buitenlandse tellerstanden op de Car-Pass vermeld

Constructeurs treuzelen om de data van hun geconnecteerde voertuigen mee te delen

Sinds 1 januari 2020 zijn de constructeurs ook verplicht om vier maal per jaar een tellerstand van hun geconnecteerde voertuigen aan Car-Pass mee te delen. Dat moet voor een regelmatige en frequente instroom aan data zorgen, waardoor het terugdraaien van de teller nog moeilijker zal zijn.

Michel Peelman, gedelegeerd bestuurder van de vzw Car-Pass, is echter kritisch: “We moeten jammer genoeg vaststellen heel wat merken nog geen toegang verlenen tot de kilometerstanden van hun geconnecteerde voertuigen.. De gesprekken verlopen moeizaam en ondanks de wettelijke basis verschuilen sommige fabrikanten zich achter de privacy wetgeving of andere juridische en financiële argumenten om de data van geconnecteerde voertuigen niet te moeten aanleveren. Ik lanceer hierbij een dringende oproep tot de merken in kwestie om zich 2 jaar na het verstrijken van de deadline, te schikken naar de wetgeving.”

Foto: Pixabay/benjamin-earwicker

TRAXIO gebruikt cookies Cookie policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.