Persberichten Mobiliteit

93 % minder nieuwe en 85 % minder tweedehandswagens ingeschreven laatste week maart

31/03/2020

Door de maatregelen die zijn getroffen in het kader van de Coronacrisis, is het aantal inschrijvingen van nieuwe en tweedehandswagens ongezien sterk gedaald. Vooral de laatste volledige week van maart 2020 toont aan hoe hard de autosector wordt getroffen (zie grafieken onderaan dit persbericht). Deze negatieve tendens zal zich hoogstwaarschijnlijk verderzetten in de komende weken.

Nieuwe wagens

Er werden van 1 tot 28 maart 2020 ongeveer 29.000 nieuwe auto’s ingeschreven, een daling met 45 % ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het aantal inschrijvingen tussen 1 januari en 28 maart (=Year-to-Date) daalt dit jaar met 17 % ten opzichte van 2019, tot 128.800 nieuw ingeschreven wagens.

De sterkste daling noteren we in de laatste volledige week van maart (21-28 maart): dan ligt het aantal inschrijvingen 93 % lager dan in dezelfde week 2019. Het aantal inschrijvingen is dan echt in vrije val: van ongeveer 15.000 naar 1.000 inschrijvingen!

Tweedehandswagens

Er werden van 1 tot 28 maart 2020 ongeveer 38.900 tweedehandsauto’s ingeschreven, een daling met 31 % ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het aantal inschrijvingen tussen 1 januari en 28 maart (=Year-to-Date) daalt dit jaar met 6 % ten opzichte van 2019, tot 162.500 ingeschreven tweedehandswagens.

Ook bij de tweedehandswagens zien we de sterkste daling in de laatste volledige week van maart (21-28 maart 2020): dan ligt het aantal inschrijvingen 85 % lager dan in dezelfde periode van 2019. Het aantal inschrijvingen daalt in die week spectaculair van ongeveer 14.000 naar 2.200 inschrijvingen.

Ongekende daling, onzekere toekomst

“Deze extreme daling is ongekend,” zegt Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO. “Door de maatregelen die werden genomen in de strijd tegen het Coronavirus zijn showrooms sinds 18 maart verplicht gesloten. Het gevolg is dat de verkoop van zowel nieuwe als tweedehandse auto’s bijna volledig lam ligt. Ondertussen mogen autohandelaars wagens die klaar staan voor de klant niet leveren en kost hun stockvoorraad van nieuwe en tweedehandsauto’s hen elke dag een fortuin. Dit zal in de komende weken niet anders zijn. Het blijft ook afwachten wanneer de verkoop terug op gang zal komen nadat de maatregelen versoepeld zullen worden. Wanneer de verkoop opnieuw aanzwengelt, zal de levering en inschrijving van nieuw bestelde wagens bovendien nog een tijd op zich laten wachten.”