Persberichten Mobiliteit

Coronamaatregelen kosten autosector 3,7 miljard euro per week

De studiedienst van TRAXIO berekende dat de autosector een verlies van 3,7 miljard euro per week lijdt door de maatregelen die zijn getroffen in het kader van de Coronacrisis. Dit is een gecumuleerd verlies van gemiste verkoop, onderhoud en herstellingen van personenwagens, bedrijfsvoertuigen en banden (NACE-codes 45.1 en 45.2).

Verlies autosector kan oplopen tot 47 miljard euro

Indien de ‘lockdown light’-maatregelen worden doorgevoerd tot 3 mei 2020, dan loopt het totale verlies op tot 34 miljard euro, hetzij 20 % van de totale jaaromzet van de sector. De jaaromzet zal dan dalen tot 138 miljard euro tegenover 172 miljard in 2019.

Indien deze maatregelen worden doorgevoerd tot 31 mei 2020, dan loopt het totale verlies op tot zelfs 47 miljard, hetzij 27 % van de totale jaaromzet van de sector. De jaaromzet zal in dit scenario dalen tot 126 miljard euro tegenover 172 miljard in 2019. 

Impact On 2020 Turnover

Verloop van de crisis in 6 fasen

TRAXIO houdt voor de herneming van de activiteit rekening met de volgende 6 fasen (zie grafiek helemaal bovenaan):

  1. Scherpe daling van de verkoop van nieuwe en tweedehandsvoertuigen en het quasi volledig stilvallen van de activiteiten op het vlak van onderhoud en herstellingen vanaf het begin van de quarantaine (16 maart 2020)
  2. Aanhoudende quasi non-activiteit gedurende de quarantaineperiode
  3. Geleidelijke herneming van de activiteit na het einde van de quarantaineperiode (in de TRAXIO-scenario’s: respectievelijk 3 of 31 mei 2020)
  4. Tijdelijke piek van activiteit (verkoop en naverkoop) zoals levering van wagens die in stock zijn, herneming onderhoud en herstellingen, levering van onderdelen, bandenwissels…
  5. Tijdelijk herval:
    1. daling van de verkoop (voornamelijk aan bedrijven en zelfstandigen);
    2. daling van het aantal geleverde nieuwe voertuigen (bestelde wagens worden later geleverd omdat de autofabrieken een tijdlang gesloten zijn geweest);
    3. daling van de prijzen van occasies door een zeer hoge stock die gefinancierd moet zijn;
    4. daling van het onderhoud en herstellingen (voornamelijk door het lagere aantal afgelegde kilometers tijdens de quarantaineperiode).  
  6. Stabilisering van de omzet – op een lager niveau dan voorheen

Vraag om herneming van veilige activiteiten en flexibiliteit

“De 10.000 bedrijven en 100.000 werknemers in de autosector worden extreem getroffen door de Coronacrisis,” zegt Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO. “Door de maatregelen die werden genomen in de strijd tegen het Coronavirus liggen verkoop en onderhoud bijna volledig lam. Om te vermijden dat vele bedrijven over kop gaan én om een potentieel onveilige stormloop na de quarantaineperiode te vermijden, vraagt TRAXIO dat de auto-, motor-, fiets-, banden- en carwashsectoren hun activiteiten vanaf 19 april 2020 gradueel mogen hernemen, met strikt respect voor hygiëne en gezondheid.”