Actualiteit Tweewielers Mobiliteit

E-commerce en levering bij de klant: wat betekent dit voor de fietssector?

20/03/2020

Het Ministerieel Besluit voorziet dat voor via e-commerce bestelde goederen het transport naar de klant mag worden uitgevoerd.

De regels voor de transporteur (of een afleverende fietshandelaar) zijn dezelfde als voor een pakjesdienst.

  • Er mag geen contact zijn tussen de transporteur en de klant;
  • De klant wordt ervan verwittigd dat de transporteur zal leveren;
  • De transporteur belt aan bij de klant en zet het product (vb. een fiets) af aan de deur; (i.g.v. een pakjesdienst of bpost tekent de chauffeur of postbode af i.p.v. de klant)De klant kan de levering in ontvangst nemen, nadat de transporteur zich verwijderd heeft.
  • In geen geval mag de transporteur fysisch contact hebben met de klant en bijgevolg kan er ook geen afleveringsgesprek ter plaatse worden gevoerd. Dit gesprek kan eventueel telefonisch volgen.

Guy Crab
TRAXIO VELO
0475 545 007
guy.crab@traxio.be