Tweewielers

Fietsen Wildiers: De fietsenmarkt staat op scherp

11/07/2018

‘Fietsenmaker’. Het woord klinkt ambachtelijk en stemt totaal niet meer overeen met wat de zaakvoerder van een fietsenzaak vandaag is: een ondernemer, die een complex product verkoopt en servicet, actief prospecteert, voeling houdt met de markt en met argusogen de concurrentie in de gaten houdt.

Echt ‘goesting’ had Tim Wildiers niet in de fietsensector. Hij wilde de horeca in, volgde hotelschool maar de fijne keukenhandelingen en het ‘vuilehandenwerk’ gingen niet samen. Hij werkte als kind al mee in de winkel, verdiende een centje bij met banden oppompen. Uiteindelijk ging hij op leercontract, behaalde zijn diploma bedrijfsbeheer in 1998 en nam kort daarna de zaak van zijn vader over. Fietsen Wildiers is vandaag de derde generatie van de zaak, die grootvader Wildiers in 1937 oprichtte. Intussen is de business gegroeid, het assortiment uitgebreid en zowel aanbod als service zijn naar een professioneel niveau getild. De 1.100 m2 grote winkelruimte bevindt zich aan de Antwerpsesteenweg in Kapellen. Het recente filiaal in Zwijndrecht focust vooral op duurzame mobiliteit, zeker met alle verkeersproblemen tussen Antwerpen en Linkeroever. Bij Wildiers werken zes mensen fulltime, twee parttime en twee studenten.

Ronkende referenties

Wildiers verkoopt, verhuurt en least kwalitatief hoogstaande merkproducten: gewone fietsen, elektrische fietsen en pedelecs. Klassieke modellen, maar ook racefietsen, (elektrische) mountainbikes, (elektrische) bakfietsen, vouwfietsen, kinderfietsen... De zaak voert grote merken als Riese & Müller, Koga, Batavus, Victoria, Urban Arrow... “Fietsleasing heeft een hele evolutie teweeggebracht en heeft ons ook snel doen groeien. Wildiers kan inderdaad enkele ronkende referenties voorleggen: Monsanto, Manna, Aertssen, Stanley Black & Decker, Dewalt...

“We werken samen met KBC Fietsleasing, Team Cyclis en Viets en Go en de mogelijkheden zijn legio. Eerst gaan we na wat de noden en wensen van de klant zijn, dan werken we een concreet voorstel uit.” Fietsleasing is interessant, zowel voor bedrijven als voor werknemers. Door je mensen een elektrische fiets te bezorgen, help je concreet mee aan het acute mobiliteitsprobleem en de luchtvervuiling. Je verlost mensen van de filestress en absenteïsme daalt. Fietsen leasen is bovendien 50 % goedkoper dan ze te kopen, 120 % fiscaal aftrekbaar en je bespaart ook nog eens brandstofkosten uit.

Omnium verzekerd

Wildiers tracht bedrijven te ‘ontzorgen’. Alle fietsen en e-bikes worden goed onderhouden, na afspraak, met minimale wachttijden, in het servicecenter of ter plaatse. Fietsen van leaseklanten kunnen tijdens de werkuren hersteld worden zodat de eigenaar na de werkdag weer naar huis kan fietsen. Alle leasefietsen zijn omnium verzekerd en eventuele schadegevallen worden eveneens door de zaak afgehandeld. Prijzen liggen vast en een deel van de winst geven we terug aan de klant onder de vorm van een twee jaar lange gratis service.

‘Peer Pedal’

Wildiers heeft het niet graag over vroeger, maar hij geeft wel grif toe dat er immens veel veranderd is. Wanneer zijn grootvader ‘Peer Pedal’ een fietsband verkocht, verwachtte men dat die gratis gemonteerd werd. Het ‘werk’ moest niet betaald worden. Zijn vader werkte volgens de regel ‘niet bij ons gekocht, niet bij ons hersteld’. Zo jaag je klanten ook weg, natuurlijk. “Wij herstellen alle kwalitatieve fietsen, waar ze ook gekocht zijn, maar onze technici mogen geen tijd verspillen aan waardeloze of ongekende producten.

Ook de concurrentie is harder geworden. “Iedereen staat op de tippen van zijn tenen en houdt met argusogen in de gaten wat de ‘concullega’s’ doen. Ja, de markt staat op scherp.” Kleine zaken zullen het beslist moeilijk krijgen, voorspelt Wildiers. “Vandaag is het echt een kwestie van ondernemen: de trends en de concurrentie nauwgezet volgen, kort op de bal spelen en risico’s durven nemen. Durven investeren in voorraad, bijvoorbeeld. Het gaat ook allemaal zo bliksemsnel. Twintig jaar geleden kochten mensen een fiets om in ’t weekend te gaan fietsen. Vandaag snoeit de consument in zijn autokosten en fietst hij naar het werk om een fietsvergoeding op te strijken (0,23 euro/kilometer), samen met het fiscaal voordeel van fietsleasing. Het heeft de burger en zijn fietsgedrag ingrijpend veranderd. De eerste elektrische fietsen die ik verkocht eind jaren ‘90 waren eigenlijk rolstoelen op twee wielen, en je mocht vooral niet zien dat ze een batterij hadden. Vandaag is het een statussymbool, het teken dat je je kunt permitteren om een e-bike te kopen! En een teken dat je meewerkt aan het mobiliteitsprobleem en een groenere leefomgeving, natuurlijk.”

Uitdaging en ambitie

Techniek staat ook niet stil en de nieuwste generatie high speed fietsen vertoont weer een hele evolutie, met lichtere frames, een carbon gates riemketting, dubbele batterij, een traploos schakelsysteem, extra brede banden voor meer stabiliteit en krachtigere remmen. En een fors prijskaartje, uiteraard (5 à 8.000 euro). “We zien de e-mobiliteit op kruissnelheid komen, met tal van e-cargo’s. Bedrijven zoeken oplossingen en trachten werknemers tevreden te houden met een budgetneutraal leasesysteem.”

Wat de toekomst brengt? “Uitdagingen zijn er elke dag. Bedreigingen voor de sector? Dat is maar hoe je het bekijkt. De kunst is er de challenge in te zien en die tot meerwaarde om te buigen. Een ‘fietsenmaker’ ben ik al lang niet meer, al mijn tijd kruipt vandaag in ondernemen, om ervoor te zorgen dat ik mijn positie kan behouden en verder verstevigen zelfs. Ambitie zat.”


Profiel:  

Oprichtingsdatum: vennootschap sinds 2000, daarvoor eenmanszaak

Sector/Activiteit: Fietshandel

Adres van de zetel: Antwerpsesteenweg 213-215-217, 2950 Kapellen

Aantal vestigingen: 2

Personeelsaantal: 10

Omzet: dit jaar +/- 2 à 2,5 miljoen euro, incl. btw

 

Foto: Thierry Dricot