Actualiteit Burgerlijke bouwkunde en lift-trucks Land- en tuinbouwmaterieel Automaterialen en gereedschappen Mobiliteit

Geen verlenging mogelijk voor lopende of toekomstige restantvoorraden: categorieën M, N en O inschrijven vóór 1 september 2020!

21/08/2020

De Europese Commissie heeft op 22 juli 2020 beslist dat een mogelijk uitstel voor lopende en toekomsten restantvoorraden moet beslist worden door de individuele lidstaten.

Tijdens de afgelopen weken hebben TRAXIO en andere federaties intensief lobbywerk verricht om bijkomend uitstel te bekomen omwille van de uitzonderlijke omstandigheden en de wekenlange sluiting van onze garages tijdens de Corona-crisis.

Nu laat de Belgische overheid ons nu weten dat zij geen verlenging wil toekennen voor de lopende of toekomstige restantvoorraden. TRAXIO betreurt deze beslissing ten zeerste.

Deze beslissing heeft mogelijk belangrijke en dringende gevolgen voor u omdat u eventueel nog een aantal voertuigen van de categorieën M, N en O zal moeten inschrijven vóór 1 september 2020.

Alle voertuigen die op de bestaande "lopende restantvoorraden"-lijsten staan, moeten voor het einde van de overgangsperiode worden ingeschreven.

De belangrijkste restantvoorraadlijst is deze voor de hieronder vermelde voertuigen en die afloopt op 31/8/2020:

Voertuigcategorieën

Met volgende letters in het goedkeuringsnummer (rubriek 48 op het COC)

N1 klasse II, klasse III en N2

X, Y

ZB, ZC, ZE, ZF, ZH, ZI, ZK, ZL

AC, AB, AH, AI

BB, BC

M1, M2 en N1 klasse I

AD, AG, AJ

BG

CG

Elektrische voertuigen

ZX of ZY

Code of Regulations van California

ZZ

Voertuigen op toekomstige lijsten met restantvoorraden moeten over een COC beschikken die minstens 3 maanden geldig is geweest na de fabricagedatum, zo niet kunnen deze in België niet meer op dergelijke lijsten worden geplaatst en moeten eventueel naar een andere lidstaat worden overgebracht.

Zo vestigen wij o.a. nogmaals de aandacht op de lijst voor volgende voertuigen die voor 31/8/2020 moet ingediend worden:

Opgepast! Lijsten kunnen enkel door de officiële invoerders worden ingediend.

Voor wat voertuigen van categorie L (motorfietsen) betreft wacht België op een voorstel van Europa voor het aantal voertuigen dat in aanmerking komt voor een afwijking. Dit alles om de stock aan Euro 4 moto’s nog op de markt te kunnen brengen.

Voor meer informatie kan u contact opnemen met Jeroen Caerts (jeroen.caerts@traxio.be).

 

Foto: Florian Pircher, Pixabay