Actualiteit Mobiliteit Automaterialen en gereedschappen

Geleidelijke implementatie van SERMI

05/07/2023

SERMI, de verificatieprocedure waarmee onafhankelijke bedrijven op de aftermarket van auto's gestandaardiseerde toegang krijgen tot het specifieke deel van de website van de autofabrikant dat de veiligheidsgerelateerde informatie van een voertuig bevat, zal geleidelijk in heel Europa worden geïmplementeerd. Deze gestandaardiseerde procedure vervangt alle merkspecifieke protocollen voor toegang tot veiligheidsgerelateerde reparatie- en onderhoudsinformatie (RMI).

Volgens Gedelegeerde Verordening (EU) 2021/1244 van de Europese Commissie zou SERMI vanaf 1 augustus 2023 in alle EU-lidstaten van kracht moeten zijn. Omdat echter niet alle lidstaten op tijd over een geaccrediteerde conformiteitsbeoordelingsinstantie beschikken, heeft de SERMI Operations Group in samenwerking met de Europese Commissie besloten om:

- de SERMI-regeling te implementeren in de EU-lidstaten die er klaar voor zijn via een gefaseerde implementatie.

- door te gaan met het gebruik van de huidige eigen identificatiesystemen van voertuigfabrikanten in andere landen. Het Verenigd Koninkrijk is van plan om SERMI op vrijwillige basis te gebruiken. De gefaseerde invoeringsdatums zijn als volgt:

Datum

Landen

1 oktober 2023

Zweden

1 december 2023

Nog te definiëren

1 februari 2024

Nog te definiëren

1 april 2024

Nog te definiëren

1 juni 2024

Nog te definiëren

1 augustus 2024

Nog te definiëren

Dit schema wordt elke 2 maanden bijgewerkt op de SERMI-website: www.vehiclesermi.eu

Hoe SERMI werkt

- Onafhankelijke exploitanten dienen een verzoek in bij de auditeur (CAB) in hun land om hen goed te keuren en hun geselecteerde werknemers te machtigen om een "one fits all"-authenticatie voor VM's te verkrijgen om toegang te krijgen tot beveiligings-gerelateerde reparatie- en onderhoudsinformatie (RMI).

- De CAB controleert onder andere of de onafhankelijke exploitant een "legitieme zakelijke activiteit" uitvoert en of zijn werknemers zijn opgeleid voor reparatieactiviteiten met betrekking tot auto-onderhoud, herprogrammering en beveiligings- en veiligheidsfuncties, en een blanco strafblad hebben.

- Als dit het geval is, krijgen onafhankelijke operatoren en hun geselecteerde werknemers een gestandaardiseerde toegangsmethode tot de website van de fabrikant(en) met veiligheidsgerelateerde RMI.

- Zolang de SERMI-regeling niet is geïmplementeerd in een bepaalde lidstaat, hebben onafhankelijke exploitanten toegang tot de veiligheidsgerelateerde RMI via de huidige systemen van de voertuigfabrikanten.

TRAXIO gebruikt cookies Cookie policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.