Actualiteit Tweewielers Burgerlijke bouwkunde en lift-trucks Land- en tuinbouwmaterieel Automaterialen en gereedschappen Mobiliteit

Hoe beantwoord je de digitale klant?

05/03/2018

Vandaag gebruiken de klanten de digitale media om hun volgende auto te zoeken. Hoe kan dit uw rentabiliteit ten goede komen? Is een digitale strategie nodig?

Ja, een digitale strategie is nodig, maar dat is niet voldoende. In 2018 kan een bedrijf zich niet veroorloven afwezig te zijn op dit vlak. U kunt u echter niet tevreden stellen met een digitale aanpak alleen om uw business te ontwikkelen. De digitale media houden u in de race, maar zorgen niet automatisch voor winst! De oplossing hiervoor kan gezocht worden in een subtiel evenwicht tussen online en offline zichtbaarheid, zodat u een globale commerciële aanpak hebt die de potentiële klant bereikt waar hij is, zowel online als in de showroom. Deze twee aspecten zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. 

Door de digitale media evolueert de verkoop constant. Onze sectoren zijn ook betrokken bij deze veranderingen. Om competitief te blijven is het onontbeerlijk informatie in te winnen (met name via een website), te verwerken en accuraat te gebruiken. 

Bovendien kampen garagebedrijven soms met een imagoprobleem. Ze moeten tonen dat ze zich ontwikkelen en groeien, dat ze steeds sterker geautomatiseerd worden. 

Waarom dan ook (meer) investeren in de digitale media?

  • Omdat uw klanten constant geconnecteerd zijn: ze informeren zich via het Internet voordat ze kopen. Er zijn respectievelijk 7 en 3 miljoen Belgen op Facebook en LinkedIn. Jongeren (uw toekomstige klanten) staren constant naar een scherm. Hoe denkt u dat ze hun eerste auto zullen kiezen?
  • Om de budgetten te verminderen die aan de gekende platformen (AutoGids, Autoscout24, Vroom enz.) besteed worden door uw eigen online aanwezigheid te ontwikkelen.
  • Omdat het niet voldoende is een website te hebben. Deze moet u ook in staat stellen de bezoekers van uw site om te vormen in leads.

Om uw kans op succes te maximaliseren moet u een bepaalde logica volgen. Het ontwikkelen van uw online aanwezigheid hoeft niet in enkele klikken of dagen te gebeuren. Het is een proces dat tijd kost en stapsgewijs verloopt. Het kan nutteloos blijken alle investeringen ineens te doen, want de technologie evolueert steeds. Daarentegen zal een aanpak van het type "trial & error" u helpen om uw eigen tempo en de juiste positionering te vinden. 

Waar begint u met uw digitale aanpak?

  1. Zet als eerste in op een efficiënte en zichtbare website. Een site die geen klanten oplevert is een verlieslatende investering.
  2. Verder moet uw pagina op de sociale netwerken volledig zijn en naar uw website verwijzen.
  3. Ten slotte moet u controleren of uw bedrijf een gunstige rangschikking krijgt op Google dankzij de natuurlijke ranking (met name een pagina op Google MyBusiness) en de betalende ranking, zodat u bovenaan de zoekresultaten komt.

Zin om verder in de digitale aanpak te gaan en concrete resultaten te boeken?

Ontdek "Digital Auto Retail", een vormingsprogramma van EDUCAM dat speciaal voor de mobiliteitssector ontwikkeld is: www.digitalautoretail.be.