Inschrijvingen auto’s juni: occasies stijgen, nieuwe wagens vliegen

Rush op plug-in hybrides in juni, zowel op occasie- als nieuwmarkt

04/07/2023

Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO: “De tweedehandsmarkt groeide in juni met maar liefst +15,8% tot 67.528 eenheden. Gecumuleerd over het eerste semester bedraagt de stijging +5,8%: dat zijn er  18.999 meer dan in de eerste jaarhelft van vorig 2022, maar er is wel een achterstand van 18.548 stuks ten opzichte van de eerste zes maanden van 2021. Er komen meer recente wagens op de tweedehandsmarkt en de stocks geraken stilaan terug gevuld maar het aanbod van betaalbare recente occasies blijft mager. De prijzen stabiliseren of dalen zelfs voor oudere wagens. Ook op de tweedehandsmarkt was er een laatste rush op plug-in hybrides door bedrijven. We verwachten dat de tweedehandsmarkt in de komende maanden op een goed niveau zal blijven draaien omdat steeds meer consumenten zich heroriënteren naar een occasiewagen, maar de occasiemarkt van de PHEV zal wel klappen krijgen.

Bij de nieuwe wagens beleefden we echte topmaand met 51.760 inschrijvingen (+48,7%) waardoor het eerste semester +35,4% hoger ligt dan vorig jaar. We liggen echter nog een eind achter op de pre-coronacijfers én gaat hier nog om uitleveringen van wagens die eerder werden besteld. Er waren in juni veel bestellingen van plug-in hybrides maar dit segment zal platvallen na juni. De consument van zijn kant haakt af en keert zich naar de occasiemarkt – vooral in Wallonië is die verhouding extreem(*).”

(*) nvdr: er volgt eerstdaags een grondigere TRAXIO-analyse over de b2c/b2b-marktcijfers

Van de merkverdelers kregen we heel positieve feedback.

Koen Claesen, Van Mossel: “Juni was voor ons de drukste maand van de afgelopen 4 jaar! Enerzijds omdat de leveringen nu bij de meeste merken op volle toeren draaien - dat merken we dan ook aan het aantal inschrijvingen van nieuwe voertuigen - en anderzijds door de finale rush op hybride wagens die moesten besteld zijn vóór 30 juni. Die rush is heel laat op gang gekomen en was in juni - in het bijzonder de laatste week – werkelijk immens. Op zich natuurlijk wel positief want de eerste 5 maanden van 2023 waren qua order intake niet echt goed. Het heeft er ook toe geleid dat zowel de dealer- als leaseteams eind juni nog tot in de late uurtjes offertes zijn blijven verwerken en in contracten omzetten zodat de klanten vooralsnog van een PHEV aan fiscaal interessante voorwaarden kunnen genieten.”

Enkele grote tweedehandsverkopers deelden hun interessante inzichten met ons.

Steven Vanzurpele, Jennes: “Juni was een erg goede maand bij Jennes Used Cars: veel zelfstandigen hebben zich nog snel een plug-in hybride aangekocht om van de 100% fiscale aftrekbaarheid te kunnen genieten en het is dan ook druk geweest om alles tijdig rond te krijgen. Het tweedehandse PHEV-segment is de laatste maanden heel belangrijk geweest voor ons met voornamelijk zelfstandigen en kmo’s die kozen voor een snel beschikbare directiewagen, in combinatie met het tot 30/06 fiscaal gunstige stelsel. We verwachten de komende maanden in dat segment dan ook een terugval, ook al zien we dat de particuliere klant steeds meer het voordeel van een PHEV begint in te zien, met name als een goede tussenstap naar elektrisch rijden, zeker in combinatie met zonnepanelen. De PHEV die door consumenten gekocht worden zijn echter vaak iets ouder en goedkoper dan die worden aangekocht door bedrijven en we verwachten niet dat de consument de terugval bij de bedrijven zal kunnen opvangen. Bij de particuliere klant was er in juni overigens veel vraag naar voornamelijk stadswagens en we merken daarbij dat ze steeds meer rekening houden met de Euronorm van de wagen omwille van toegang tot de lage emissiezones.” 

Frédéric Vassamillet, Soco: “Juni is historisch gezien een goede verkoopmaand voor tweedehandswagens. Dat was ook nu het geval dank zij de snelle beschikbaarheid en de goede verhouding tussen kwaliteit en prijs ten opzichte van nieuwe wagens – wat de klanten duidelijk gerust stelt. In deze (pre)vakantieperiode zoeken heel wat klanten wel grotere wagens, met een onvermijdelijk hogere aankoopprijs. We zien dat de gemiddelde verkoopprijs op de markt stabiliseert." 

Simon Bossuyt, DEX: “Juni was een kalme maand op de tweedehandsmarkt. De maand startte nog op een redelijk goed niveau maar de laatste weken is de markt wat in slaap gewiegd, ongetwijfeld door het warme weer en de aankomende vakantie. We rekenen wel op een nieuwe boost gedurende de eerste weken van juli en dan richting september. De stockaantallen herstellen zich overal en wij krijgen nu meer en meer jonge of zelfs nieuwe wagens binnen.”

Ivo Willems, Cardoen: “In de particuliere markt herhaalt zich het scenario van de vorige maanden: door duurdere nieuwe wagens en nog vaak lange levertermijnen wordt de consument naar de tweedehandsmarkt gedreven. Daardoor blijft vraag naar jonge en goedkope occasies zeer groot maar de contradictie tussen ‘jong’ en ‘goedkoop’ maakt dat het aanbod zeer dun is. Bij de overname van oudere occasies komt er druk op de prijzen waardoor we minder aan de klanten kunnen bieden bij een overname. Misschien is dat een begin van de verwachte waardevermindering van deze oudere wagens, onder druk van de vele CO2-maatregelen. Wie een overname heeft en wil kopen, wacht best niet te lang.”

Inschrijvingen tweedehandse wagens – juni 2023

Details tweedehandse personenwagens

Volkswagen en BMW blijven ook in juni 2023 de meest verkochte merken tweedehandse personenwagens vóór Mercedes, Opel, & Peugeot.  

Ook qua meest populaire modellen verandert er niets met een identieke top 5. Op kop staat nog steeds de VW Golf (14.105) en VW Polo (10.343) gevolgd door de Opel Corsa (9.925), de BMW 3-reeks (8.683) en de Ford Fiesta (7.266).

Het aandeel van de diesels blijft ook bij de tweedehandswagens verder dalen tot 36,4%, terwijl het aandeel benzinemotoren nu al stijgt tot 53,5%. Het aandeel van de andere brandstoffen groeit langzaam op de tweedehandsmarkt en overschrijdt met 10,1% de magische grens van 10%. Dit is voornamelijk te danken aan het stijgende aandeel van de hybride wagens (dit zijn alle types van geëlektrificeerde wagens met verbrandingsmotor en elektrische ondersteuning, dus zowel de gewone hybride wagens als de plug-ins en de mild hybrids) die nu 7,9% voor hun rekening nemen (zowel succesvol bij particulieren als bij bedrijven), terwijl er 1,5% full elektrische modellen werden ingeschreven op de tweedehandsmarkt.

Dit zijn heel andere verhoudingen dan bij de inschrijvingen van nieuwe personenwagens waar geëlektrificeerde voertuigen – dank zij leasing en bedrijfswagens - inmiddels al meer dan de helft van de verkoop betekenen. Kanttekening hierbij is wel dat hybride en elektrische voertuigen vrij recent hun opmars maakten op de nieuwmarkt waardoor hun aandeel op de tweedehandsmarkt momenteel nog beperkt is, maar maand naar maand zal groeien naarmate hun aantal zal stijgen op de totaalmarkt.

De mediane leeftijd van de occasie-inschrijvingen bedraagt nu 7 jaar en 10 maanden.

De tweedehandsmarkt blijft vooral een particuliere activiteit. Maar liefst 89% van de inschrijvingen waren gedaan door privépersonen terwijl het aandeel bedrijfswagens op de tweedehandsmarkt lichtjes stijgt tot 11%. De sector van de tweedehandsverkopers preciseert hierbij dat startende bedrijven vaker kiezen voor een tweedehandswagen en dat zij vaak interesse hebben in occasie hybride wagens.

Traditioneel is Vlaanderen met 55% de grootste regio voor de inschrijving van tweedehandse personenwagens - een groei met 2% ten opzichte van vorig jaar - terwijl Wallonië status quo blijft op 37% en Brussel 2 % moet inboeten.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

TRAXIO STATS

TRAXIO volgt maandelijks de inschrijving op van nieuwe-tweedehandse personenwagens, motorfietsen, bedrijfsvoertuigen, kampeerwagens, aanhangers en speed pedelecs.

De TRAXIO-cijfers bieden heel wat nuttige details zoals onderverdelingen op nationaal en regionaal niveau, per brandstoftype, CO2-uitstoot, merk en leeftijd.

TRAXIO gebruikt cookies Cookie Policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.

Lid worden : contactformulier

Als lid van TRAXIO geniet je van veel ledenvoordelen! Vul het formulier in en één van onze specialisten van jouw activiteit zal je contacteren met meer informatie over een lidmaatschap.

Onderneming
Contactpersoon
Ik ga akkoord met de privacy policy