Statistieken Tweewielers

Inschrijvingen speed pedelecs juni 2021

07/07/2021

Inschrijvingen speed pedelecs krijgen in juni een stevige opdoffer

De inschrijvingen van speed pedelecs verlopen erg atypisch in 2021 met een curve die bijna het omgekeerde is van een normaal jaar (2019): de matige start van het jaar werd gevolgd door heel positieve prestaties in maart en april, waarna mei veel lager uitkwam dan normaal. Om nu in juni terug wat te herpakken ten opzichte van 2019: toch was juni was een slechte maand. Gelukkig is de balans over het eerste halfjaar wel licht positief met een stijging van +13,8 % ten opzichte van 2020 en een beperkte terugval van -1,8 % ten opzichte van 2019. Op Namen na, doen alle provincies het beter dan vorig jaar met procentueel erg sterke stijgingen in enkele Waalse provincies. Leasing is sterk in opmars.

Het aantal inschrijvingen ligt met 1.187 eenheden -28,7% lager dan in juni 2020, toen er na de lockdown sprake was van een ware stormloop op de fietshandels die een hele zomer lang bleef duren. Ten opzichte van 2019 liggen de inschrijvingen van juni -11,0 % lager. Gelukkig blijft de schade heel beperkt wanneer we kijken naar het eerste halfjaar: -1,8 %, met 6.531 verkochte eenheden ten opzichte van 6.633 exemplaren in de eerste zes maanden van 2019. We zien dit jaar een bijna omgekeerde verkoopcurve ten opzichte van een normaal jaar, met een sterke stijging in maart-april en een terugval in mei-juni, hoewel de files in de twee laatste maanden terug waren van weggeweest. Dat zou de verkoop en inschrijvingen van speed pedelecs moeten stimuleren, maar nu zien we dus een omgekeerd fenomeen. Misschien heeft het kwakkelende weer een negatieve invloed – uitkijken dus wat de rest van de zomer ons zal brengen.

Particulier versus bedrijven

Tijdens het eerste halfjaar gebeurde de helft (50,0 %) van de inschrijvingen door particulieren en dat is +13,3 % meer dan vorig jaar.

Het marktaandeel van leasing speed pedelecs is ondertussen gegroeid tot 35,1 %. De echte groeicijfers zitten in dit segment (+24,8 %) en het lijkt erop de groei zich in de toekomst verder zal doorzetten. Bij speed pedelecs die worden ingeschreven op naam van het bedrijf zien we een terugval met -4,7 % - waarschijnlijk grotendeels ten nadele van leasing.

Geografische verschillen

De markt is dit jaar bijna terug op het niveau van 2019. Speed pedelecs blijven vooral populair in Vlaanderen: het Vlaamse landsgedeelte neemt zo’n 95 % voor zijn rekening tegenover 2,6 % in Wallonië en 2,3 % in Brussel.

Wanneer we vergelijken met 2020, dan merken we dat de evolutie in Brussel (+28 %) en de Waalse provincies (tot +140 %) heel positief is, hoewel de aantallen nog laag blijven (en de evolutie in aantallen bijgevolg veel minder spectaculair dan in percenten), vooral in Namen en Luxemburg.

De provincie Antwerpen presteert - na een moeilijk jaar 2020 – erg sterk en blijft ruim koploper met 1.773 nieuwe inschrijvingen (+20 %). Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brabant blijven netjes 2de en 3de maar het is  – opnieuw – Limburg (+27 %) dat ten opzichte van 2020 het sterkst stijgt in Vlaanderen.  

Aan Waalse kant zien we een sterke percentuele stijging in Luxemburg (+140 %) maar in absolute aantallen blijft het nog de kleinste provincie. Positief is ook dat Waals-Brabant (+48 %), Henegouwen (+126 %) en Luik (+46 %) blijven stijgen. Enkel de provincie Namen (-5 %) doet het slechter dan vorig jaar.

Klik hier voor meer info.

Verder lezen?

Lees 3 gratis artikels

Geïnteresseerd maar nog niet overtuigd? Registreer je nu en lees gratis 3 artikels geschreven door onze experts. Zo ben je op de hoogte van de nieuwste wetswijzigingen en verplichtingen!

Word nu lid van TRAXIO

Profiteer zo van alle voordelen!
  • Toegang tot actuele info via onze website en tools
  • Zo kunnen we jouw sector blijven verdedigen
  • Bespaar tot 3000 euro per jaar via onze partners
  • Laat je bijstaan met professioneel advies
  • Breid je netwerk uit met gelijkgestemden