Actualiteit Mobiliteit

Inschrijvingen van zowel nieuwe als tweedehandse voertuigen doen het in mei slechter dan voor de coronacrisis

08/06/2021

Net zoals in de maanden maart en april moeten we de cijfers met 2019 vergelijken omdat de garages in mei 2020 nog deels verplicht gesloten waren. Dan merken we een terugval voor alle categorieën van zowel nieuwe als tweedehandse voertuigen, enkel de motorfietsen houden ongeveer gelijke tred met 2019. Er is dus (tijdelijk?) een einde gekomen aan de sterke prestaties van tweedehandse voertuigen, die al enkele maanden onafgebroken hoge inschrijvingscijfers konden voorleggen.

Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO, vat de situatie als volgt samen: “In mei 2020 waren de garages nog gedeeltelijk gesloten en dus vergelijken we de resultaten van mei 2021 best met mei 2019. Dan merken we dat de inschrijvingen van nieuwe wagens (-31,1 %) ronduit slecht blijven ten opzichte van mei 2019. Nieuwe lichte en zware bedrijfsvoertuigen doen het eveneens slecht met dalingen tussen -18,9 % en -57,7 % terwijl de motorfietsen een status quo laten noteren (+0,7 %). Opvallend zijn de negatieve tweedehandscijfers in mei, en dit in tegenstelling tot de sterke prestaties in de afgelopen maanden: alle categorieën dalen ten opzichte van 2019 – zelfs de motorfietsen! Voor wat nieuwe voertuigen betreft spelen productie- en leveringsproblemen mee in het negatieve resultaat maar het lijkt er nu ook op dat de tweedehandsmarkt verzadigd raakt. Het wordt nu uitkijken naar juni, een maand waarin traditioneel veel tweedehandswagens worden aangekocht met het oog op de nakende zomervakantie.”

Vergelijking mei 2021 met mei 2020 en mei 2019

Inschrijvingen mei 2021

Inschrijvingen gecumuleerd 2021

GRAFIEKEN, DETAILS EN ANALYSE

A. Personenwagens

Nieuwe personenwagens

Ook de maand mei bevestigt voor wat betreft het aantal inschrijvingen van nieuwe personenwagens (+4,5 % t.o.v. 2020, -31,1 % t.o.v. 2019) helaas de tendensen van het hele jaar 2020.

De effecten van de coronacrisis blijven doorwegen. De inschrijvingen van mei reflecteren de bestellingen van enkele weken tot maanden geleden en het is duidelijk dat het consumentenvertrouwen nog niet terug op peil was/is. Waarschijnlijk speelt ook de onzekerheid van de consument over de te kiezen motorisatie: elektrische wagens blijven duur, en een onzekere toekomst voor verbrandingsmotoren doet een aantal klanten eerder neigen naar uitstel of de aankoop van een tweedehandse wagen.  

Tegelijk moeten we bij deze cijfers rekening houden lagere aanvoer door productievertragingen - deels door de nasleep van corona en deels door toeleveringsproblemen van onder andere chips – en het feit dat niet alle motorisaties even vlot beschikbaar zijn. Het is duidelijk dat de sector van de nieuwe wagens klappen blijft incasseren.

Inschrijvingen nieuwe wagens – mei 2021

Ondertussen blijven de hybride en elektrische wagens ook in 2021 hun opmars verder zetten. Het hybride marktaandeel stijgt tot meer dan een kwart van de nieuwe inschrijvingen : 30,7 % (waarvan 16,3 % gewone hybrides en 10,9 % plug-in hybrides), terwijl het aandeel van benzine verder daalt tot 45,4 % en diesel zelfs tot 23,2 %. De verklaring moeten we vooral zoeken bij de hybride bedrijfswagens die sinds begin vorig jaar kunnen rekenen op een gunstiger VAA (Voordeel Alle Aard).

De wagens met een lagere CO2-uitstoot (minder dan 109 g/km) verder groeien : van 41,5 % in 2020 naar 50,8 % in 2021.

Per brandstof

Per CO2-uitstoot

Per merk

Tweedehandspersonenwagens

De inschrijvingen van tweedehandse personenwagens duiken in mei opnieuw onder het niveau van 2019 (+33,7 % t.o.v. 2020, -6,2 % t.o.v. 2019).

Maart was een korte heropflakkering maar de tweedehandswagen deelt nu ook op langere termijn in de klappen. Uit recent marktonderzoek van TRAXIO bleek nochtans dat een – zij het beperkt – aantal ondervraagden van plan is om eerder een tweedehandse wagen te kopen dan de geplande nieuwe wagen.  

Volkswagen, BMW, Opel, Mercedes en Peugeot vormen de top 5 van de best verkochte merken qua tweedehandse personenwagens.

Bij de tweedehandse wagens merken we vooral een daling van het aantal diesels ten voordele van benzine, waardoor benzine vorige maand opnieuw meer werd ingeschreven (diesel: 45,3 % versus benzine: 50,5 %). Het aandeel van de andere brandstoffen blijft verwaarloosbaar hoewel hybride stijgt van 1,6 % naar 3,2 % - heel andere cijfers dan bij de inschrijvingen van nieuwe personenwagens waar hybrides ondertussen meer dan een kwart van de verkoop betekenen.

De mediane leeftijd van de occasie-inschrijvingen blijft quasi stabiel op 7 jaar en 3 maand.

Inschrijvingen tweedehandse wagens – mei 2021

Per brandstof

Per leeftijd

Per merk

B. Bedrijfsvoertuigen

Nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen

Mei laat voor de inschrijvingen van nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen (LCV) duidelijk minder goede cijfers optekenen met +4,7 % (-18,9 % t.o.v. 2019).

Toch halen de gecumuleerde cijfers van dit jaar bijna het niveau van 2019 (-3 %). Dit kan deels worden toegeschreven aan de volle orderboekjes van bepaalde zelfstandigen/bedrijven (bijvoorbeeld actief in renovatie- of tuinwerken) en van thuisleveringsdiensten die in de afgelopen weken en maanden nieuwe ‘camionnettes’ hebben gekocht.

Voor sommige merken gelden nog steeds langere levertermijnen dan normaal, en hetzelfde geldt voor sommige koetswerkbouwers.

Inschrijvingen nieuwe LCV – mei 2021


Tweedehandse lichte bedrijfsvoertuigen

De tweedehandse lichte bedrijfsvoertuigen (LCV) stijgen gematigd ten opzichte van mei 2020 maar verliezen in mei voor het eerst terrein ten opzichte van 2019 : +11,1% (-2,9 % t.o.v. mei 2019).

Het lijkt erop dat de aankoopmotieven van Corona-jaar 2020 ook dit jaar van kracht blijven: pakjesdiensten kopen eerder tweedehandse dan nieuwe bestelwagens aan en een aantal bedrijven en zelfstandige ondernemers opteert uit onzekerheid om tweedehandse lichte bedrijfsvoertuigen te kopen in plaats van nieuwe (goedkoper en kortere afschrijvingstermijn).

Bovendien is een eventueel verlies kleiner wanneer een tweedehands voertuig zou moeten verkocht worden indien de zaken minder goed gaan dan verwacht. Ook onmiddellijke beschikbaarheid speelt een rol. Plus het feit dat bepaalde bedrijven extra bestelwagens inzetten om hun personeel naar werven te kunnen vervoeren (door de beperkingen van de hygiënemaatregelen mogen er namelijk minder mensen per voertuig worden vervoerd).

Inschrijvingen tweedehandse LCV – mei 2021

Nieuwe zware bedrijfsvoertuigen

De nieuwe zware bedrijfsvoertuigen (+ 3,5T) hebben een bijzonder moeilijk 2020 achter de rug en ook de start van 2021 kleurde rood. Toen kwam een korte kentering maar in mei zijn alle cijfers negatief ten opzichte van 2019, en zelfs vergeleken met 2020 gaan de nieuwe en tweedehandse trucks +12T erop achteruit. Detailcijfers voor de maand mei vindt u in de tabel bovenaan dit document.

Inschrijvingen nieuwe zware bedrijfsvoertuigen – cumul 2021

Tweedehandse zware bedrijfsvoertuigen

Bij de tweedehandse zware bedrijfsvoertuigen (+ 3,5T) merken we dat vrachtwagens tussen 3,5-12 ton in mei niet het niveau halen van 2019 maar het goede nieuws is wel dat – wanneer we kijken naar de cumulcijfers - alle categorieën ongeveer op het niveau van 2019 blijven of zelfs net iets beter doen. Detailcijfers voor de maand mei vindt u in de tabel bovenaan dit document.

Inschrijvingen tweedehandse zware bedrijfsvoertuigen – cumul 2021

C.Motorfietsen

De inschrijvingen van nieuwe motorfietsen tijdens de maand mei doen het beter dan vorig jaar (behalve de motoren onder 500cc) maar – belangrijker qua maatstaf – ze doen het als enige voertuigcategorie nog net iets beter dan 2019 : +0,7 % t.o.v. 2019).

De vraag is nu of de motorfiets in 2021 op evenveel bijval zal kunnen rekenen als afgelopen jaar. Door de Corona-crisis waren tijdens de zomermaanden reizen in eigen land of de naburige landen erg in trek maar ook het gebruik van de motorfiets voor individueel woon-werkverkeer heeft bijgedragen tot een relatief succesjaar. Daarnaast zijn er immers nog haperingen in de levering door productie-achterstand bij een aantal fabrikanten en onderdelenleveranciers.

Het lijkt er voorlopig dus op dat de motorfiets in 2021 op evenveel bijval zal kunnen rekenen als afgelopen jaar. Door de coronacrisis waren tijdens de zomermaanden reizen in eigen land of de naburige landen erg in trek maar ook het gebruik van de motorfiets voor individueel woon-werkverkeer heeft bijgedragen tot een relatief succesjaar.

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – mei 2021

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen mei 2021 – per cilinderinhoud

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per regio (cumul)

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per merk (cumul)

Op de markt van tweedehandse motoren zitten we voor het eerst onder de cijfers van zowel 2020 (-2,0 %) als van 2019 (-1,4 %). Is dit de voorbode van een verminderde interesse in tweedehandse motorfietsen, of heeft het te maken met het slecht weer van de maand mei…? Anderzijds blijven de motorfietsen het erg goed doen ten opzichte van andere voertuigcategorieën. Deze cijfers bewijzen alvast de intrinsieke interesse in motorfietsen, die zowel voor vrijetijd als voor woon-werkverkeer over mooie troeven beschikken. Van alle categorieën doen de tweedehandse motorfietsen het voorlopig veruit het best qua inschrijvingen.

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – mei 2021

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen mei 2021 – per cilinderinhoud

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per regio (cumul)

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per merk (cumul)

TRAXIO STATS

TRAXIO volgt maandelijks de inschrijving op van nieuwe-tweedehandse personenwagens, motorfietsen, bedrijfsvoertuigen, kampeerwagens, aanhangers en speed pedelecs.

De TRAXIO-cijfers bieden heel wat nuttige details zoals onderverdelingen op nationaal en regionaal niveau, per brandstoftype, CO2-uitstoot, merk en leeftijd.