Actualiteit Mobiliteit

Minister Peeters kondigt verkoopsvoorwaarden&checklist verkoop tweedehandswagens aan...

29/08/2018

Naar aanleiding van een controle door de economische inspectie bij een 150-tal bedrijven (verkopers van tweedehandse voertuigen) werden een aantal inbreuken vastgesteld tegen de toepassing van de juiste garantieregeling bij verkoop van tweedehandse voertuigen.

Hiervan werd 10 % doorverwezen naar het parket. Dit was de aanleiding voor de minister van Consumentenbescherming Peeters om iets te voorbarig de checklist als een feit te poneren in de media (radio en tweet). De nieuwsluwte van de vakantieperiode zal hier ook een rol gespeeld hebben. TRAXIO was hier in snelheid genomen door deze plotse communicatie in de media, vandaar de redenen van onderhavige verduidelijking en het feit dat TRAXIO hierover nog niet gecommuniceerd had in haar infobulletin aan de leden. 

De algemene teneur dat alle garages sjoemelpraatjes verkopen bij de verkoop van een tweedehandswagen in de media is natuurlijk een stap te ver en doet de waarheid geweld aan wanneer we dat extrapoleren naar de volledige sector en het beperkt aantal geschillen bij de verzoeningscommissie van de sector. Wij begrijpen de boosheid van onze leden bij het lezen van zoveel tendentieuze artikels in de pers. 

TRAXIO probeert al sinds meer dan 20 jaar om modelvoorwaarden op te maken voor de verkopers van tweedehandswagens en de professionele verkoop uit het vaarwater van de grijze zone te houden (model bestelbon, charter tweedehands, kwaliteitslabel “used cars”, opzet Car-Pass tegen kilometertellerfraude, geschillencommissie voor nieuwe en tweedehandse wagens, ... ). TRAXIO ontwikkelde al jaren geleden met de automobilistenclubs en de gezinsbond een volledige “wettelijke” bestelbon met een bijlage in de vorm van een checklist (dezelfde als deze die gebruikt wordt bij de technische keuring bij de tweedehandskeuring). 

Het is dit TRAXIO-model (checklist) waar minister Peeters en zijn kabinet de mosterd haalden en nu wil opleggen aan de sector als verplichting samen met een herwerkte versie van de verplichte verkoopsvoorwaarden die tot op heden alleen voor nieuwe wagens gold. Het economisch wetboek laat toe dat de minister de sectoren en activiteiten kan bepalen waarvoor een verplichte bestelbon geldt. 

TRAXIO gaat in overleg met de automobilistenclubs de checklist nog moderniseren en verduidelijken (er is de komst van alternatief aangedreven voertuigen – BEV PHEV, CNG) en het onderscheid tussen nieuw en tweedehands beter definiëren. De checklist mag geen bron van rechtsonzekerheid of oeverloze discussies met de klant veroorzaken. Vervolgens zal het initiatief als koninklijk besluit haar weg volgen (Raad van State en Hoge Raad van de Zelfstandigen) om vervolgens zes maanden na publicatie in het Staatsblad in voege te treden. TRAXIO zal hierover te gepasten tijde communiceren.