Automaterialen en gereedschappen

Profile International: diversificatie leidt tot meerwaarde

Profile International is een Nederlandse holding met heel diverse activiteiten in de automotive sector. 

Het begon 30 jaar geleden met een eigen netwerk voor vracht- en personenwagenbanden om in te spelen op de specifieke noden van de sector en om een vuist te maken tegen de producenten. 

Onder de Profile-vlag zijn een 2.000-tal mensen aan de slag in de Benelux. Sinds 1 oktober 2019 is Dirk Lambrechts benoemd tot tweede statutair bestuurder van Profile International. Samen met Matthijs Verhaar leidt hij Profile International. In België heeft Profile een franchiseformule voor multimerk-garages, een b2b salespropositie en baat een dispatching center voor truck breakdown uit voor heel Europa.

“Historisch was Profile sterk gelinkt aan de bandenactiviteiten” licht Dirk Lambrechts, Directeur Operations, Finance en ICT, toe. “Er is grondig nagedacht over welk imago we Profile willen geven om onze toekomst te verzekeren. Daarbij gingen we uit van de noodzaak om veel meer services te kunnen bieden aan een bredere en meer gediversifieerde klantenkring”.

Profile ziet de bandenactiviteit op zich als te beperkt om de vestigingen goede toekomstkansen te bieden. “De nodige knowhow is eerder beperkt, wat weegt op de marges” analyseert Dirk Lambrechts. “Doorgroeien naar een ‘Profile Car&Tyre Service’-garage is niet langer een vrijblijvende optie die we bieden, maar een must om te overleven. Alleen een product verkopen loont niet langer. Diversificatie en vooral het leveren van service leidt tot meerwaarde en bijgevolg tot betere marges”. 

Profile-label 

Het Belgische garagelandschap toont al niet weinig labels… Dirk Lambrechts: “Alle labels die vandaag zichtbaar zijn, hebben altijd een binding met iets of iemand. Zeker de binding met een grossier of fabrikant is zeer sterk. Ons Profile-label is volledig onafhankelijk, wat wij als een absolute noodzaak zien om maximale service en kwaliteitsgarantie te kunnen bieden. Profile biedt een (franchise)platform voor onafhankelijke samenwerking tussen garages, leveranciers en klanten”.

Profile stelt een certificering voor onderhoud voorop. De ‘PRO’-certificeringsprocedure slaat zowel op de kennis van de organisatie van het garagebedrijf, verplichtingen inzake aanwezige infrastructuur en verplichte training en scholing.

Jarenlang telde Profile een 40-tal locaties in België. Sinds de nieuwe profilering nu twee jaar geleden, wappert de Profile-vlag al op 69 locaties en daar zal het niet bij blijven. De ambities voor 2025 zijn een doorgroei naar 150 vestigingen, of een Profile-garage op maximaal een kwartiertje rijden van elke Belg.  Vooral in Zuid- en Oost-België is de groeiambitie hoog, waarbij we vaststellen dat Wallonië ook meer openstaat voor merkonafhankelijke garages.

De opmars van Private Lease is een factor die gunstig is voor een label als Profile. B2c (de particulier) wordt zo b2b (de leasemaatschappij). Private-leaseklanten staan open voor een kwalitatieve keuze tussen de premium merkgarage en de kwalitatief hoogstaande multimerkgarage van Profile om de hoek. Profile kan in deze een gelijkwaardige service bieden die past bij de verwachtingen van de leaseautobestuurder. 

Inventief 

“We geloven sterk in ontzorging van klanten met ons serviceaanbod” stelt Dirk Lambrechts. “Zo kunnen we ons voorstellen een contract voor onderhoud en herstelling voor te stellen als totale ontzorging van de particuliere klant. De onderhoudskosten voor auto’s tot 10 jaar oud laten zich vrij precies berekenen. Op basis van een nulmeting van het voertuig kan dan een voorstel worden uitgewerkt voor het onderhoud met abonnementsformule”.

Waar het onderhoud van voertuigen goed voorspelbaar is, zijn herstellingen dat minder, maar hier is deels via verzekering een uitweg te vinden.

Profile ziet ook toekomst in het prospecteren van de tweedehandshandel met een dienstenpakket voor onderhoud en herstellingen. Maar ook de intake van jonge occasies om ze met serviceomkadering weer in de markt te zetten is een mogelijke piste.

“Met Profile kunnen we een scherpe prijs/kwaliteitsverhouding aanbieden, beter dan de merkgarage” klinkt het overtuigd bij Dirk Lambrechts.   

Standaarden opleggen en respecteren 

Opleiding van alle betrokkenen is een belangrijke uitdaging voor een ambitieus label als Profile. Daartoe is er de Profile Academy, die vooral focust op technische kennis, maar ook onderwerpen als sales, management en exploitatie niet verwaarloost.

“Naast de basis certificering voor onderhoud is er een “PRO 2.0” certificering die nog hogere eisen stelt” licht Dirk Lambrechts toe. “Het gaat over het oplijsten van de competenties die nodig zijn voor een succesvolle exploitatie van een garage, het aftoetsen van de gegeven situatie en de gewenste situatie om aansluitend een verbeteringsparcours uit te stippelen. Iedereen weet dat grote namen in de franchisewereld heel strikt omschreven standaarden opleggen. Dat is precies wat wij ook steeds meer doen met o.a. beschrijvingen van uitrustingen, bijhorende lastenboeken enz.

Niet alleen de franchisenemer moet professionaliseren, ook onze eigen organisatie moet uit een ander vaatje tappen. We moeten onszelf dezelfde standaarden opleggen als merkconcessies en daar niet van afwijken”. 

Meer investeren 

Garages moeten meer investeren in zowel opleiding als infrastructuur. De overlevingskansen voor kleine garages nemen snel af, omdat het hen aan een minimum kritische massa ontbreekt. Hoe hoger de eisen van de franchiseverlener, hoe meer een evolutie naar een ‘krachtige’ franchise zich voltrekt. “Een belangrijke troef is dat Profile ook klanten en dus omzet meebrengt naar de franchisenemer, bv. door onze afspraken met leasemaatschappijen” vult Dirk Lambrechts aan.

Het blijkt dat de franchiseformule nogal wat goede ex-merkconcessies aanspreekt, die er een rendementsverbetering mee realiseren. “Een derde van onze Profile-franchisenemers zijn ex-merkconcessies en er zijn zelfs enkele merkgarages die bovenop hun merk het Profile-logo voeren” geeft Dirk Lambrechts aan. “De ex-merkconcessies zijn veel meer gewend aan afdwingbare criteria en eisen en hebben uit zichzelf al een kritische massa. Zij hebben de expertise inzake het aansturen van hooggekwalificeerde medewerkers in huis, beschikken al over een degelijke technische kennis en schakelen daardoor snel om naar onze multimerkenservice”.

Europese ‘breakdown service’ voor vrachtwagens

Profile Euroservice is gespecialiseerd in internationale pechservice voor vrachtwagens. Het focust op het helpen van vrachtwagenchauffeurs in noodsituaties als een lekke of stuk gereden band of technische pechgevallen in gans Europa. Een 24/7 bemande dispatching helpt vrachtwagenchauffeurs bij het overwinnen van taalbarrières en betaalproblemen. “De chauffeurs hebben zelden voldoende geld mee om de geëiste contante betaling te voldoen” licht Dirk Lambrechts toe. “Profile Euroservice heeft een Europees netwerk van banden-, truck- en trailerspecialisten opgezet als garantie om zo snel mogelijk geholpen te worden, want vrachtwagens moeten rijden; stilstand is uit den boze”. Het nog steeds aangroeiend wegtransport maakt de nood aan dit soort grensoverschrijdende service zeer groot. Een gespecialiseerde en daardoor verschillende ontwikkeling voor services naar vrachtwagens en personenauto’s is ook wenselijk. 

In het kort

Oprichting: 1989

Sector/activiteit: internationale pechservice voor vrachtwagens, garagefranchiseformule

Adres van de zetel: Posthofbrug 6 – 8, 2600 Berchem

Aantal vestigingen: 230 in de Benelux, waarvan 160 in Nederland

Personeelsbestand: +/- 2000

Omzet van de groep: 300.000.000 euro 

 

Foto: Benjamin Brolet