Renault Trucks rijdt richting elektrificatie

De Franse vrachtwagenbouwer Renault Trucks is een van de eerste constructeurs waar klanten al een volledig elektrische vrachtwagen bij kunnen bestellen. Hoe ziet het bedrijf zijn elektrificatiestrategie en welke hindernissen en opportuniteiten liggen er op deze weg?

09/06/2022

Dat elektrificatie zo hoog op de agenda staat bij Renault Trucks, heeft een eenvoudige reden, zegt Hans De Keyser, Key Accountmanager E-mobility. “We produceren gewoonweg te veel CO2 en transport en logistiek nemen daarvan een groot deel voor hun rekening. Die uitstoot moet omlaag.”

In 2019 voerde Renault Trucks een nulmeting uit die mee de doelstellingen voor de komende jaren bepaalde. “Volgens de Green Deal en de Parijs-akkoorden moet de CO2-uitstoot van trucks tegen 2025 met 15 % gedaald zijn en tegen 2030 met 30 %”, zegt De Keyser. “Wie de normen niet haalt, krijgt enorme boetes, in 2025 is dat 4.250 euro per gram CO2, per ton, per kilometer, per voertuig. Tegen 2030 is dat zelfs 6.200 euro.”

De boetes zijn een stevige stok achter de deur, maar de eigen ambities van Renault Trucks liggen zelfs nog hoger dan wat Europa vraagt. “Vanaf 2025 de CO2-uitstoot met 20 % naar omlaag en tegen 2030 met 40 %. Vanaf 2040 worden de laatste trucks op diesel verkocht. Vanaf dan moeten al onze bestelwagens en trucks volledig klimaatneutraal zijn. In tussentijd blijven we wel dieselmotoren door ontwikkelen. Die worden almaar zuiniger en efficiënter en we kunnen dat de komende jaren combineren met bijvoorbeeld e-diesel en biodiesel. Al moeten we daar ook voorzichtig zijn, omdat we anders in conflict komen met bijvoorbeeld de landbouw en de lucht- en scheepsvaart. Ook bijvoorbeeld bio-methaan kent dat probleem.” 

Marsrichting

Maar op termijn is de marsrichting duidelijk: elektrificatie. “De wereld verbruikt ongeveer 18 terawattuur (TWh) per jaar aan energie”, legt De Keyser uit. “We schatten dat we nog ongeveer 1.355 TWh aan fossiele brandstoffen in reserve hebben, goed voor een jaar of 60. Maar het is, door de CO2 die vrijkomt, natuurlijk niet de bedoeling om die op te gebruiken. Vergelijk dat even met het potentieel van de zon: 22.000 TWh per jaar. De zon levert dus meer dan 1.000 keer ons verbruik, alleen laten we daar het overgrote deel van verloren gaan.”

Vandaag biedt Renault Trucks al elektrische bestelwagens en trucks tot 26 ton aan. Die zijn vooral bedoeld voor toepassingen als stadsdistributie of huisvuilophaling. Regionale distributie en trucks voor bouwtoepassingen volgen in de erg nabije toekomst, net als zwaardere trucks van 32 tot 44 ton. Vanaf 2025 volgen trucks voor internationale distributie, die zullen met een brandstofcel op waterstof worden uitgerust. “Bijvoorbeeld de Z.E. 16 ton heeft een elektrische batterij die aan 22 kW AC kan opgeladen worden of 150 kW DC”, zegt De Keyser. “Zijn batterij is 200 tot 400 kWh groot, wat hem een bereik van maximaal 400 kilometer geeft.”

Polen

De efficiëntie van elektrische voertuigen is dankzij de elektromotor heel hoog, maar de CO2-uitstoot is variabel naargelang de bron waarmee de stroom gemaakt wordt. “In Frankrijk stoot een zestientonner op stroom ongeveer 80 gram CO2 per kilometer uit, omdat ze hun stroom vooral via kerncentrales opwekken. In België is dat zo’n 175 gram, maar in Polen, met zijn kolengestookte centrales, is het 934 gram. Dat is meer dan de “well-to-wheel”-uitstoot van diesel, die op “maar” 836 gram ligt. In Polen kan je dus eigenlijk beter met een diesel rijden dan op accu’s.”

Samen met de beweging naar elektrificatie zet Renault Trucks trouwens ook sterk in op andere vormen van duurzaamheid. Onder het motto “Regenerate, refurbish, recondition and upgrade” worden er programma’s opgezet om truckonderdelen te recycleren en bestaande vrachtwagens te upgraden. Daarbij is het zelfs mogelijk om deze om te bouwen naar B100 (pure biodiesel) of zelfs stroom. Die vrachtwagens hebben een maximale snelheid van 25 kilometer per uur en zijn bijvoorbeeld bedoeld om rond te rijden op fabriekssites of luchthavens. Ze kunnen een volledige werkdag opleggers trekker en tijdens de middagpauze opgeladen worden.

Foto Renault Trucks

TRAXIO gebruikt cookies Cookie Policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.

Lid worden : contactformulier

Als lid van TRAXIO geniet je van veel ledenvoordelen! Vul het formulier in en één van onze specialisten van jouw activiteit zal je contacteren met meer informatie over een lidmaatschap.

Onderneming
Contactpersoon
Ik ga akkoord met de privacy policy