Rode maand april voor de autoverkoop: zowel nieuwe als tweedehandswagens hinken steeds verder achterop

Na een tegenvallend eerste kwartaal maakte de tweedehandsmarkt ook in april geen goede beurt:  afgelopen maand werden slechts 48.707 occasies ingeschreven, dat is een daling met -19,8% vergeleken met vorig jaar (60.748). De cijfers zijn moeilijk vergelijkbaar met 2020 aangezien de showrooms in de lente 2020 grotendeels dicht bleven o.w.v. de eerste corona-lockdown. Het gecumuleerde aantal inschrijvingen voor de eerste vier maanden ligt met 216.279 stuks een dikke -11,3% lager dan vorig jaar (243.831). Volkswagen blijft aan de kop als meest populaire tweedehandsmerk gevolgd door BMW, Opel, Mercedes en Peugeot.

05/05/2022

Ook de inschrijvingen van nieuwe wagens kleuren rood vergeleken met het voorbije jaar. In april  noteerden we amper 27.345 nieuwe inschrijvingen, of zo’n  -28,3% minder t.o.v. 2021 (38.114). De cijfers voor de eerste vier maanden  werden afgesloten met een daling van -17,9% of slechts  131.277 stuks vergeleken met 159.986 in 2021.

Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO, vat samen: “Het aantal ingeschreven wagens – zowel nieuw als occasie - daalde in april opnieuw met forse cijfers:  occasie -19,8 % tot  48.707  eenheden vs. 60.748  in 2021 en nieuwe voertuigen zelfs -28,3% in april en -17,9% gecumuleerd over de eerste 4 maanden. Vergelijken met 2020 is niet relevant aangezien in het voorjaar o.w.v. de eerste lockdown de showrooms geruime tijd dicht waren. Het is opmerkelijk dat de occasiemarkt het nu enkele maanden op rij slecht doet. Een combinatie van grotere vraag en verminderd aanbod. Klanten zoeken vooral jongere occasies  met recente Euro-normen, evenals voertuigen met benzinemotoren, SUV’s en kleine stadswagens. Het aanbod is echter kleiner door de gekende leveringsproblemen worden er minder renting- & leasingswagens vervangen en ook de particulier blijft langer met z’n huidige voertuig rijden. Hierdoor is er een spanningsveld ontstaan en zijn de prijzen op één jaar tijd met 15% gestegen. Uiteraard is er ook de oorlog in Oekraïne. Niet alleen een belangrijke producent voor bepaalde onderdelen, maar ook een grote afzetmarkt voor de oudere occasies.”  

TRAXIO legde ook zijn  oor te luisteren in het dealernetwerk : ”Weinig nieuws onder de zon voor wat betreft de nieuwe personenwagens. De leveringen blijven een groot probleem (halfgeleiders en Oekraïne) en we zien duidelijk dat de Europese merken er meer onder lijden dan de Amerikaanse  of de Aziatische  merken. Er is ook duidelijk ook een tendens naar meer full elektrisch en hybride wagens – dat komt onder meer omdat het aandeel bedrijfs- en leasingwagens momenteel disproportioneel hoog is. Sinds maart (oorlog Oekraïne) blijft de verkoop uit: zeker de particulier en in mindere mate de bedrijven stellen hun verkoop uit. Wij stellen ook een sterke verhoging van de prijzen sinds begin dit jaar vast (+10% gemiddeld).  Tweedehands minder aanbod en hoge prijzen hebben daar ook de verkoop doen dalen. Moeilijke tijden momenteel in de verkoop, zowel nieuw, als tweedehands.” 

Eenzelfde negatieve tendens horen wij op de tweedehandsmarkt: “Er is weinig nieuws te vermelden; de tendensen lijken me dezelfde als die van de voorbije maanden. Kleine wagens zijn moeilijk te vinden (zowel in nieuw als in occasie). De producenten lijken zich vooral te concentreren op de duurdere modellen. Logisch: indien je als fabrikant weinig halfgeleiders hebt, dan ga je die in die wagens monteren met de hoogste marge. Verder blijft het knokken om aan wagens te komen en moet je voorzichtig zijn met het overnemen van voertuigen omdat die markt serieus onder druk komt te staan en we voelen dat er daar sneller verlies moet genomen worden.”

Inschrijvingen 2de hands april  2022

Inschrijvingen 2de hands YTD  2022 (Jan-Apr)

Evolutie inschrijvingen 2de hands YTD (april 2022)

Details tweedehandse personenwagens

Volkswagen, BMW, Opel, Mercedes, Opel en Peugeot vormen de top 5 van de best verkochte merken  van tweedehandse personenwagens.

De meest populaire modellen in april waren andermaal de VW Golf (2.093 ex) en VW Polo (1.583 ex.), gevolgd door de Opel Corsa (1.367 ex.), BMW 3-reeks (1.137 ex.) en nieuwkomer Renault Clio (1.109 ex.)

Bij de tweedehandswagens noteren we de verdere daling van het aantal diesels waardoor er nu al een flink verschil kan genoteerd worden in het voordeel van benzine: benzine: 53,5% vs. diesel: 40,6%. Het aandeel van de andere brandstoffen groeit langzaam, maar blijft voorlopig nog relatief klein. Het aandeel van de hybride wagens (dit zijn alle types van geëlektrificeerde wagens met verbrandingsmotor en elektrische ondersteuning, dus zowel de gewone hybride wagens als de plug-ins en de mild hybrids) stijgt weliswaar naar 5,4% , terwijl er 1,4% full elektrische modellen werden ingeschreven op de tweedehandsmarkt. Dit zijn heel andere verhoudingen dan bij de inschrijvingen van nieuwe personenwagens waar geëlektrificeerde voertuigen inmiddels meer dan 43,1% (18,6% HEV incl. mild hybrids; 14,6% PHEV en 9,9% full EV) van de verkoop betekenen. Kanttekening hierbij is wel dat hybride en elektrische voertuigen vrij recent hun intrede hebben gedaan op de nieuwmarkt waardoor hun aandeel op de 2de hands markt momenteel nog beperkt is.

De mediane leeftijd van de occasie-inschrijvingen steeg naar 7 jaar en 10 maanden.

De tweedehandsmarkt is vooral een particuliere activiteit. Maar liefst 89% van de inschrijvingen waren gedaan door privépersonen terwijl het aandeel bedrijfswagens op de 2de hands beperkt blijft tot 10%. De sector van de tweedehandsverkopers preciseert hierbij dat startende bedrijven vaker kiezen voor een tweedehandswagen, en dat zij vaak interesse hebben in occasie hybride wagens.

Traditioneel is Vlaanderen met 53% de grootste regio voor de inschrijving van tweedehandse personenwagens maar zakt -2% ten opzichte van vorig jaar terwijl Wallonië (37%) en Brussel (10%) elk 1% stijgen.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

TRAXIO STATS

TRAXIO volgt maandelijks de inschrijving op van nieuwe-tweedehandse personenwagens, motorfietsen, bedrijfsvoertuigen, kampeerwagens, aanhangers en speed pedelecs.

De TRAXIO-cijfers bieden heel wat nuttige details zoals onderverdelingen op nationaal en regionaal niveau, per brandstoftype, CO2-uitstoot, merk en leeftijd.

TRAXIO gebruikt cookies Cookie Policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.

Lid worden : contactformulier

Als lid van TRAXIO geniet je van veel ledenvoordelen! Vul het formulier in en één van onze specialisten van jouw activiteit zal je contacteren met meer informatie over een lidmaatschap.

Onderneming
Contactpersoon
Ik ga akkoord met de privacy policy