Dossier Automaterialen en gereedschappen Mobiliteit

Selectievere verhuurders en verzekeraars

Tussen de onafhankelijke carrosserieherstellers en de multimerkennetwerken, al dan niet verbonden met een netwerk van autodealers, bestaan alle profielen nog steeds naast elkaar op de Belgische markt, waaronder ook nog enkele grote internationale merken. 

Ze mikken niet allemaal op hetzelfde klantensegment. De verwachtingen – zelfs de vereisten – van particulieren, leasemaatschappijen, verzekeraars en nieuwkomers actief op het vlak van autodelen zijn niet identiek.

“De laatste jaren merken we dat verhuurders een reeks erkende carrossiers aanduiden die beantwoorden aan bepaalde kwaliteitsstandaarden of gemiddelde hersteltijden”, zegt Frank Van Gool. “Ze ondertekenen samen een 'servicelevelagreement' dat de voorwaarden bepaalt voor de carrossier om met hen samen te werken. Deze overeenkomst wordt jaarlijks herzien. ”

Bij Renta erkent men dat dit de concentratie in de sector bevordert. De erkende carrossiers moeten grotere volumes kunnen draaien om de prijsdruk (ten minste toch deels) te kunnen compenseren. “De leasingmaatschappijen hebben de materiële schade voor hun wagenpark over het algemeen verzekerd”, verduidelijkt de algemeen directeur. “Om de kosten van reparaties te beheren, gebruiken ze verschillende technieken. In tegenstelling tot de verzekeraars, die vooral Informex-rasters gebruiken om de prijs van het herstellen of vervangen van een onderdeel te bepalen, werken zij met gemiddelden op basis van de geschiedenis van de carrossier, die deze niet mag overschrijden. Dergelijke gemiddelden houden natuurlijk rekening met de evolutie van de kosten voor de stukken en de technologie. ”

Ook de verzekeraars tonen zich selectiever, geeft Assuralia toe. “Een carrossier die niet meegaat met de nieuwe technologie, dreigt niet langer erkend te worden door de verzekeringsmaatschappijen”, waarschuwt Peter Wiels, adviseur van de communicatiedienst. “De herstellers moeten investeren in de vervanging, bijstelling en kalibrering van hun uitrusting en ook in de opleiding van hun personeel. Dit proces is aan de gang, zelfs al is het niet evident voor een werkplaats alle nieuwe technologieën te beheersen. Dat is allicht een verklaring voor de concentratie en de toenemende specialisatie. ”

Dit verklaart ook waarom de grote verzekeraars de neiging hebben het aantal erkende carrossiers te willen verminderen... maar het is niet de enige reden. “Nog andere factoren spelen een rol.Zo wordt de auto-expertise in toenemende mate gedigitaliseerd en in de eenvoudigste gevallen, tot een bepaald bedrag, doet de hersteller het zelf. Het volstaat vervolgens enkele foto's en een bestek online te versturen voor een akkoord van de verzekeraar. ” Dit impliceert voor deze laatste een strikter beheer van zijn netwerk van erkende instellingen. En het prijselement speelt eveneens. “Door het aantal erkende herstellers te verminderen, kunnen de bedrijven hen een grotere hoeveelheid werk garanderen en zo competitievere prijzen krijgen. Iedereen kan zich daarin vinden. ”

De eisen van de verzekeringsmaatschappij, het gebruik van nieuwe materialen door de producenten en de milieuregelgeving zijn allemaal factoren die de sector aanzetten tot een verdere professionalisering en concentratie. Carrosseriebedrijven worden ook meer onder hetzelfde merk gegroepeerd om schaalvoordelen te benutten. Moeten de kleine garages en de onafhankelijke carrossiers dan plots beginnen vrezen dat ze geen toekomst meer hebben, gezien de grootste organisaties de klanten van verhuurbedrijven en verzekeraars inpalmen?

Niet noodzakelijk, vindt Kristof Eraly. “Niet alle herstellers kunnen werken voor leasemaatschappijen of verzekeraars. Je hebt een bepaalde manier van werken nodig om je rendabiliteit te behouden. De markt doet het bovendien vrij goed, zelfs al is er een concentratie aan de gang, met minder werkplaatsen en aanpassingen. Een tekort aan schadegevallen is er in elk geval niet. De eigenaar van een voertuig zal altijd eerder een beroep willen doen op een carrossier die hij vertrouwt. Vandaar het belang hem gerust te stellen, bv. door de vereisten van ons kwaliteitslabel Eurogarant te onderschrijven. ”

Getuigenis Steven Brocken: “Duurzaamheid hangt af van investeringen” 

Op het eerste zicht lijkt Garage Carrosserie Hendrickx, langs een steenweg aan de rand van Mechelen, op veel andere garages. Maar binnen krijgen we een beeld van de carrosserieactiviteit van morgen. Uitdeuken en spuiten gebeurt hier ook nog, maar Steven Brocken heeft enkele jaren geleden besloten de uitdaging van de ingebouwde technologie om te zetten in een voordeel. Zijn zaak is nu een referentie voor de herstelling van rijhulpsystemen zoals sensoren, camera's en radars.

Die zijn nochtans de ergste nachtmerrie van de carrossier. Dergelijke systemen verminderen het aantal ongevallen en dwingen hem gebruik te maken van de dure diensten en onderdelen van het oorspronkelijke merk. Zowel de carrossiers als de verzekeraars zijn bang voor storingen en de daaruit voortvloeiende aansprakelijkheid. Om deze afhankelijkheid te doorbreken, heeft Steven Brocken geïnvesteerd in uitrusting en kennis. Garage Carrosserie Hendrickx ontwikkelt haar eigen kalibreringssoftware, in eerste instantie voor de merken van de Volkswagen-groep, daarna voor andere grote spelers op de Belgische markt zoals Mercedes, de BMW-groep en Nissan, in afwachting van Renault en Peugeot.

Dit vereist echter een uitgebreide kennis van de protocollen, die op hun beurt steeds sneller evolueren door de vermenigvuldiging van modellen, opties en software-updates. De investeringen zijn uiteraard aanzienlijk, maar Garage Carrosserie Hendrickx kan nu samenwerken met andere carrosserieën, multimerkengarages en zelfs officiële dealers. Dit omvat in het bijzonder hulp op afstand dankzij 'connecting skills' waarmee onder meer de goede werking van de interne elementen gecontroleerd kan worden.

En toch is dat voor Steven Brocken nog onvoldoende om de duurzaamheid van de sector te verzekeren. Garage Carrosserie Hendrickx heeft een kruis gemaakt over het administratief personeel. De 10 medewerkers zijn nu 100 % productief. De kortingen die verzekeraars opeisen, blijven niettemin de winstgevendheid verminderen. Voor deze ondernemer is dat niet houdbaar. “De carrosseriesector moet het aandurven prijzen te vragen die het mogelijk maken voldoende marge te genereren”, zegt Steven Brocken. Die marges zijn van essentieel belang om over voldoende investeringscapaciteit te beschikken en de duurzaamheid van de sector te waarborgen. Volgens hem leidt het verdwijnen van tal van spelers nu al tot wachttijden van 6 tot 8 weken.

  

Foto: Febelcar