Persberichten Tweewielers Mobiliteit
Tweedehandsmotorfietsen blijven zorgen baren, nieuwe motorfietsen beperken het verlies
08/06/2023
Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO vat de situatie samen : “De tweedehandsmarkt voor motorfietsen blijft zorgen baren: in mei werden er -28,9 % minder verkocht dan in mei 2022. Gecumuleerd over de vijf eerste maanden van het jaar betekent dat een daling van -29,8 % of een verlies van 9.446 eenheden. Dat is enorm en heeft een negatieve impact voor de Belgische motormarkt in de toekomst. De reden van die aanhoudende daling sinds januari dit jaar moeten we niet ver zoeken: de tweedehandskeuring van motorfietsen die verplicht is sinds 1 januari 2023. Dit effect zullen we ook in de komende maanden verder blijven voelen, en onze prognose dat er meer dan vroeger tweedehandsmotoren in de buurlanden terechtkomen blijkt ondertussen bewaarheid. Bij de motorhandelaars vingen we op dat de particulieren sneller geneigd zijn om hun motor over te laten aan een dealer of aan een (buitenlandse) opkoper zodat ze zelf niet naar de keuring voor verkoop moeten gaan. Dat betekent dat heel wat motofietsen van de Belgische markt verdwijnen en dat zal op termijn nadelig zijn voor zowel het Belgische motorpark als voor de dealers en de onderdelenleveranciers omdat er minder onderhoud en herstellingen zullen gebeuren. Bij de nieuwe motorfietsen zien we een lichte daling van het aantal inschrijvingen in mei: -2,4 % (2.808 eenheden). Gecumuleerd over de eerste vijf maanden bedraagt de daling nu -2,0 %. Een belangrijke factor voor die daling is het slechte weer dit voorjaar – gelukkig kunnen we nu sinds een tweetal weken wel genieten van mooi motorweer waardoor er opnieuw meer volk in de showrooms komt. Daarnaast blijft er de nog steeds wisselvallige beschikbaarheid van nieuwe motoren, die volgens de cijfers blijkbaar vooral zichtbaar is bij merken als Harley-Davidson, Ducati, Piaggio, SYM en Kymco maar we weten dat ook andere merken nog altijd niet immuun zijn voor leveringsproblemen. Wat we tot slot ook horen bij de motordealers is dat sommige potentiële kopers geremd worden door onzekerheid over de toekomstige regelgeving over verbrandingsmotoren en de toegang van motoren tot lage emissiezones. Tot slot blijken ook de hogere rentevoeten de verkoop in een aantal gevallen parten te spelen.