Company Car Report
Twee jaar geleden kon u rond deze tijd kennismaken met de eerste editie van de ‘Company Car Report’.
Twee jaar geleden kon u rond deze tijd kennismaken met de eerste editie van de ‘Company Car Report’.
Deze grootschalige enquête, gecoördineerd door link2fleet in samenwerking met de drie grote automobielfederaties van België (Febiac, Renta en Traxio), werd afgenomen bij een representatief staal van fleetmanagers en bedrijfswagenrijders met als bedoeling de polsslag te nemen van een fleetsector in volle verandering.
Deze breedvoerige studie heeft onder meer geholpen om de steeds grotere uitdagingen in kaart te brengen waar de beslissingnemers van bedrijven mee moesten afrekenen nu ze met heel wat onzekerheden werden geconfronteerd.
De donkere vlekken zaten hem vooral in een ondoorzichtige fiscaliteit, een onmogelijke keuze qua aandrijflijnen en een gebrek aan wettelijk kader voor een hypothetisch mobiliteitsbudget. Vandaag zijn we 2019, twee jaar later, en de hemel is wat opgeklaard.
Alle stoorzenders die we hadden opgemerkt tijdens onze vorige enquête lijken nog sterker en maken de taak van wagenpark- en mobiliteitsbeheerders op zoek naar stabiliteit en aanknopingspunten verduiveld lastig.
Qua positieve vooruitgang is er toch de komst van het “Cash for car”, omdat het er toch is doorgekomen, en in maart 2019 de lancering van een eerste poging tot een wettelijk kader voor het mobiliteitsbudget.
Het vroegtijdige vallen van de regerende coalitie heeft de ontwikkeling van deze langverwachte wetgeving helaas on hold gezet. Dat neemt niet weg dat talrijke bedrijven hebben ingezien dat een optimalisering van de mobiliteit van hun werknemers veel meer is dan gewoon het beheer van een wagenpark.
In een tijdperk dat nog steeds even woelig en moeilijk te doorwaden is voor autoconstructeurs, verhuurbedrijven (korte en lange termijn) en verdelers verzamelt deze ‘Company Car Report 2019’ uitgevoerd door Indiville de meningen van bijna 400 beslissingnemers en professionele bestuurders. We hopen dat de trends een leidraad kunnen vormen voor de diverse betrokken partijen - leveranciers, klanten en wetgevers - om de best mogelijke beslissingen te nemen in functie van de uitgestuurde signalen.