De Buf Hydrauliek: innovatie en ‘groene’ oplossingen

Sinds 1988 heeft deze kmo uit Oostkamp zich ontpopt tot een specialist in het bouwen van betonmixers. Innovatie staat hoog in het vaandel. Een modulaire constructie en het op punt zetten van een mixer met elektrische aandrijving zijn twee van de technologische hoogstandjes.

10/05/2019

Aan de basis van het bedrijf liggen Fritz en Martine De Buf. Deze kmo is een 100 % familiebedrijf waarin ook de zonen Dimitri en Diederick actief zijn. Er staan bijna 50 werknemers op de loonlijst. Twee daarvan zijn industrieel ingenieurs want bij De Buf doen ze ook eigen ontwikkelingen. Oorspronkelijk spitste de onderneming zich toe op het vervaardigen van containers en het monteren van hydraulische laadkranen en haaksystemen voor op vrachtwagens. Door de jaren heen is De Buf zich ook gaan toeleggen op het bouwen van betonmixers. Daarbij kan een onderscheid worden gemaakt tussen mixers gebouwd op een chassis-cabinecombinatie en mixers op basis van een trailer.

Jaarlijks verlaten 120 tot 150 betonmixers de werkplaatsen van De Buf en een flink deel daarvan wordt geëxporteerd. Heel wat Belgische bedrijven doen een beroep op toeleveringsbedrijven die vaak in het buitenland en vooral Oost-Europa gelegen zijn. “Wij doen alles zelf”, zo vertelt Dimitri De Buf. Het bedrijf telt verschillende werkplaatsen en één daarvan is speciaal ingericht voor het maken van de molen zelf. Dat is een intensief werk. De verschillende componenten worden gesneden, onder meer met lasers, en geplooid. Dan volgt de eindmontage van de molen. Dat is geen eenvoudig karwei. Niet enkel de molen zelf moet uit verschillende delen aan elkaar gelast worden. Binnenin bevinden zich schoepen die het mogelijk maken om het beton te mengen en naargelang de draairichting het mengsel in de molen te houden of naar buiten te laten wentelen. In een andere afdeling van het bedrijf worden de mixers klaargemaakt voor het verfspuiten. Ook het spuitwerk gebeurt integraal bij de De Buf. 

Modulaire opbouw 

De betonmixers op basis van een bestaande chassis-cabinecombinatie zijn ofwel uniek, en krijgen een individuele typegoedkeuring, of worden in serie gebouwd op basis van een serie typegoedkeuring. Om zoveel mogelijk van een serie typegoedkeuring te kunnen gebruikmaken en ook de productietijd in de werkplaats te beperken, werkt De Buf het liefst met mixers die op een hulpchassis worden gemonteerd.

“Zo ontstaat een module met een chassis waarop ook het aandrijfsysteem van de molen zich bevindt. Die complete module wordt dan in zijn geheel op het chassis van de vrachtwagen vast gemaakt. Dergelijke modules kunnen wij op verschillende types vrachtwagen plaatsen. Door aangepaste bevestigingsstukken kunnen wij de module doen passen op om het even welk onderstel, ongeacht de breedte ervan en het merk van de vrachtwagen”, zo verduidelijkt Dimitri De Buf.

Naar de klant toe is er het grote voordeel dat de vrachtwagen zelf maar een beperkt aantal dagen bij De Buf moet blijven, net voldoende om de module te monteren. Mochten ze rechtstreeks op het chassis van de vrachtwagen werken, dan zou de vrachtwagen de ganse duur van de opbouw in de werkplaats moeten blijven.  

Elektrische aandrijving 

De betonmolen kan op verschillende manieren worden aangedreven. De meest gebruikelijke is om een motor met eigen koeling te voorzien achter de vrachtwagencabine, als het op basis van een chassis-cabine is, of op de kop van de trailer, als het om een gelede wagen gaat. Als alternatief wordt de motor vervangen door een pomp die door de vrachtwagenmotor via een aftakas wordt aangedreven. Bij De Buf pakken ze dit jaar uit met een unieke realisatie. De verbrandingsmotor is vervangen door een elektromotor gevoed door een lithium-ion batterij, die op zijn beurt via een laadpaal op het betonbedrijf wordt opgeladen. Volgens Dimitri De Buf heeft deze nieuwe realisatie verschillende voordelen: “De kostprijs qua verbruik is gunstiger. De aandrijving verspreidt aanzienlijk minder geluid en de aandrijving gebeurt zonder emissies. Een groene oplossing dus.”      

 

Foto: Oprichter en stichter Fritz De Buf met zijn zonen Dimitri (links) en Diederick (rechts).

 

TRAXIO gebruikt cookies Cookie Policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.

Lid worden : contactformulier

Als lid van TRAXIO geniet je van veel ledenvoordelen! Vul het formulier in en één van onze specialisten van jouw activiteit zal je contacteren met meer informatie over een lidmaatschap.

Onderneming
Contactpersoon
Ik ga akkoord met de privacy policy