De Olympische Spelen van de carwash

Een propere wagen verkoopt een stuk vlotter dan een beduimeld exemplaar, dat weet elke garagehouder. Maar als u een auto écht weer in showroomstaat wil krijgen, heeft u een detailing-specialist nodig. Met lamswollen handschoentjes, exotische smeersels en veel geduld laten zij er een vierwieler weer als nieuw uitzien. 

11/03/2019

Eén emmer water, een spons en wat Dreft. En de jongste stagiair die snel-snel wat over het koetswerk wrijft. Er zijn misschien nog wel garages waar de auto’s op die manier schoongemaakt worden, maar ze worden, gelukkig, almaar zeldzamer. Op die manier een auto wassen, is ook immers het ideale recept voor krassen. Steeds meer garagisten (maar ook invoerders, oldtimerliefhebbers en particuliere eigenaars) doen daarom een beroep op een zogenaamde detailer.

Detailing kan je nog het best omschrijven als “de Olympische Spelen van de carwash”. Detailers wassen niet zomaar een auto met water en zeep. De lak van de wagens wordt meticuleus gepolijst, gepolierd en gewaxt. Met tandenborstels worden de kleinste vuildeeltjes verwijderd, tot onder de motorkap toe als het moet. Er wordt schoongewreven met de meest exotische shampoos, ramen wordt streeploos gereinigd en voorzien van een waterafstotende bescherming. Met klei worden microscopisch kleine stofdeeltjes weggeboetseerd, als met een gommetje en speciale chemicaliën maken de lak weerbestendig. Daarna gaat er eventueel een “lakverzegeling” op de auto. Het rubber van raam- en deuromlijstingen wordt met oliën gevoed om het te behoeden van uitdroging. Binnen gaat het feest gewoon verder: voor het leder van de zetels bestaan tientallen verschillende behandelingen om het te voeden, te poetsen en te beschermen. Het interieur kan met stoomreiniging weer in fabrieksstaat gebracht worden. Jaren van vuil, steenslag, sigarettenrook en natuurelementen verdwijnen door de kundige hand van de detailer als sneeuw voor de zon. Wordt een auto echt van onder tot boven aangepakt, kan de behandeling tot een week of zelfs 10 dagen duren. 

Onderscheid tussen detailing en valeting 

“Eigenlijk associeer ik mezelf niet zo graag met de detailing-scene”, zegt Steve Vanhemelryck van Politec uit Halle, een van de bekendere spelers in ons land. “Ik zal een voorbeeld geven: wij reinigen motorruimtes met een droogijsmachine. Die maakt kleine ijspartikels van drie mm doorsnede bij -80 ° en bombardeert daarmee het motorblok. Zo’n machine is een investering van 15.000 euro. Dat zijn zaken die voor een hobbyist niet meer weggelegd zijn.” 

“Je moet wel goed het onderscheid maken tussen detailing en ‘valeting’”, zegt Steve Dejan, de Belgische invoerder van Autoglym, een Brits merk van de detailing-producten. “Valeters zijn de mobiele poetsers die meestal voor garagisten werken. Zij kunnen ook een wagen zeer proper maken, maar gaan toch een stuk minder ver dan de detailers. Detailing is meer een niche, met mensen die echt geobsedeerd zijn door details. Er zijn ook geen grenzen in de detailingwereld. Je kunt het zo gek niet bedenken of het bestaat.” 

Wil een garagist geld verdienen, moet hij voor valeting kiezen, zegt Dejan. “De reden is simpel: een garagist wil een propere wagen, maar wil daar ook niet al té veel geld en tijd insteken. Dat laten zijn marges gewoonweg niet toe. Valeting is: de wagen inzepen met één product, goed afspoelen en proper. Met zaken als lakverzegeling of kleibehandelingen moet je dan niet afkomen, hoor.”

Die eenvoudigere aanpak vertaalt zich natuurlijk ook in de prijs. “Als je een detailer een dag op je wagen loslaat, ben je al snel 700 euro kwijt”, zegt Dejan. “Maar dat is maar de basisprijs, je kan zo ver gaan als je wil, tot duizenden euro’s, zelfs. Ik ken echter niet veel garagisten die dat er willen aan spenderen.” 

De moeite waard?

Voor Christian Dedobbeleer van Vip Tools uit Wilrijk (een invoerder van werkmateriaal voor detailers) is het verhaal genuanceerder. “Er zijn vandaag de dag al concessiehouders die hun nieuwe wagens laten klaarzetten door gespecialiseerd detailing-bedrijven”, zegt hij. “Je merkt volgens mij duidelijk het verschil als een wagen in de handen van een detailer is geweest. Voor occasiewagens is dit zeker een pluspunt, alleen moet er bepaald worden naargelang de staat van de wagen of het wel de moeite waard is. Het kost natuurlijk wel wat om een wagen te polieren en op te kuisen.”

Maar dan nog blijft het moeilijk om een exact bedrag te plakken op hoeveel duurder een wagen verkocht kan worden, legt Dedobbeleer uit. “Dat is natuurlijk sterk afhankelijk van de wagen. Stel dat je een Ferrari onder handen neemt waarvan de lak met de jaren mat staat en waar krassen op zitten, dan zal de meerwaarde groot zijn. Een standaard stadswagentje opfrissen zal ook altijd wel helpen, maar de meerwaarde zal daar toch duidelijk kleiner zijn.”

Realistisch blijven

Je kunt je natuurlijk ook de vraag stellen: bieden al die exotische technieken, shampoos en apparaten van de detailer wel een echte meerwaarde? Of is een eenvoudig poetsmiddel uit de Auto5 niet even doeltreffend? Een van de nieuwste trends in de detailing is bijvoorbeeld de “lakverzegeling”. “Dat is een bijkomende bescherming die een jaar of acht geleden is opgekomen”, zegt Sven Verschaeren van Meguiar’s België, de invoerder van een Amerikaans merk van reinigingsproducten Meguiar’s. “Het zijn solventgedragen coatings waar siliciumdioxide in zit, zeg maar: silex, een kwartsbestanddeel. Je gebruikt het meestal in plaats van een waxbehandeling. Zoiets is wel niet goedkoop en ik zie soms dat er dingen beloofd worden die eigenlijk niet kunnen. Zo’n laag zal je auto zeker beschermen, maar de vraag is natuurlijk: hoe lang? Daarom is het ook lastig om hierop een garantie te geven, zoals ook dikwijls gebeurt. In de kleine lettertjes van die garantie staat dan: “de auto mag geen chemische of machinale behandelingen ondergaan”. Dat is totaal niet realistisch, dat betekent dus eigenlijk dat je hem voor de rest bijna niet meer mag aanraken (lacht).”

Ook Christian Dedobbeleer pleit voor realisme: “Een lakverzegeling werkt, maar je moet er ook niet té veel van verwachten”, zegt hij. “Lak beschermen met een extra 'coating' helpt tegen bijvoorbeeld waskrassen, maar meer ook niet. Het heeft wel een positief effect omdat het vuil minder blijft hangen op de lak. Een folie aanbrengen is efficiënter tegen zwaardere krassen en steenslag.”

Amerikaanse roots

De roots van de detailing liggen in de Verenigde Staten, waar autoliefhebbers al eind de jaren ‘60 begonnen te experimenteren met producten om hun auto’s zo mooi mogelijk te laten blinken. Rond de jaren 2000 kwam de trend naar Europa overgewaaid en ondertussen zijn er in ons land al 10-tallen ondernemers die er zich mee bezighouden.

In eerste instantie waren vooral tuningliefhebbers en eigenaars van oldtimers hun klanten. Maar de markt werd snel breder en ook garagisten begonnen er het nut van in te zien. Zij schakelen de detailers in om de showroommodellen proper te houden, de auto’s van klanten te poetsen, vervangwagens netjes te houden en de occasies in nieuwstaat te brengen.


Foto: Vip tools

 

TRAXIO gebruikt cookies Cookie Policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.

Lid worden : contactformulier

Als lid van TRAXIO geniet je van veel ledenvoordelen! Vul het formulier in en één van onze specialisten van jouw activiteit zal je contacteren met meer informatie over een lidmaatschap.

Onderneming
Contactpersoon
Ik ga akkoord met de privacy policy