Er is een te groot tekort aan knowhow
Te vaak meent men een probleem bij een batterij te ontwaren, terwijl de oorzaak zich elders situeert. Dit detecteren vergt een gedegen kennis die, zo merkt men op, in de praktijk vaak onvoldoende aanwezig is.
Te vaak meent men een probleem bij een batterij te ontwaren, terwijl de oorzaak zich elders situeert. Dit detecteren vergt een gedegen kennis die, zo merkt men op, in de praktijk vaak onvoldoende aanwezig is.
“Wij zijn mannen van benzine en diesel”, grapt Johan Van Loocke, stichter van de gelijknamige garage. “Wanneer wij met batterijen geconfronteerd worden gaat dit over 'klassiek' startbatterijen. Hybride- en full electric voertuigen is een hoofdstuk dat we nog niet aangesneden hebben. Voorlopig toch (glimlacht).”
“Doorheen de jaren zag ik heel wat veranderen”, vervolgt hij. “Zonder twijfel is wat het meest in het oog springt de levensduur van batterijen. Het is geen overdrijving te stellen dat deze makkelijk vijf jaar meegaan, vaak langer, soms zelfs tot tien jaar. Vanuit commercieel oogpunt zou je zelfs kunnen zeggen dat ze te goed zijn gemaakt, aangezien je hun vervanging aanzienlijk beperkt. Dit gezegd zijnde is een belangrijke mijlpaal de invoering geweest van start/stopsystemen, sinds 2012 een verplichting voor elk nieuw voertuig. Dit bracht een ander type batterijen op de markt. Meestal uitgerust met intelligente systemen die het mogelijk maakt ze te laden tijdens het remmen.”
Batterijen werden beter, kregen een langere levensduur, maar hun complexiteit nam ook toe? “Absoluut. En dat raakt het probleem dat ik ervaar: op het terrein is te weinig kennis voorhanden. Te snel concludeert men een defect aan de batterij, terwijl het probleem zich elders situeert. Best mogelijk dus dat het laadsysteem stuk is, terwijl aan de batterij niets ontbreekt. Soms zit ook een tweede batterij in een wagen, veelal achteraan. Op die manier kan je dan de functies van de koffer of trekhaak 'voeden', zonder dat de stroom van de voorzijde van de wagen moet komen. Deze vergeten te controleren zou toch te jammer zijn (lacht). Ik maakte het ooit mee dat men concludeerde dat er een platte batterij was. Ze werd vervangen, maar na twee dagen was ze zogezegd opnieuw plat. In werkelijkheid was sprake van een slechte voedingsverbinding van de startmotor. Het lokaliseren van het probleem is net wat voldoende knowhow vergt. De spanning moet gemeten worden, wat, om correct uit te voeren, toch wel wat deskundigheid vergt. Er stelt zich vaak een probleem bij de mecaniciens, maar niet enkel bij hen. Ik heb de stellige indruk dat er te weinig leraars zijn die voldoende kennis in huis hebben. Ook daar is werk aan de winkel.”
Johan Van Loocke had het over startbatterijen en de evolutie die deze ondergingen. Maar het spectrum is breder, stelt hij. “Batterijen tref je ook aan in sleutels, afstandsbedieningen, maar ook in de sensoren die de bandenspanning meten”, benadrukt hij. “Deze losse batterijen zijn natuurlijk een ander product dan de klassieke startbatterijen waarover we het tot nog toe hadden, toch ontwaar ik een parallel. Ook hier gaat men te snel tot vervanging over, terwijl het euvel zich net niet in de batterij maar de omliggende systemen bevindt.”