Goed onthaal is hoeksteen van HR-beleid
Tevreden medewerkers zijn de beste garantie voor een duurzame samenwerking. En net die voldoening is een werkpunt van bij de eerste dag van indiensttreding. Een specifieke opleiding geeft hier richting aan.
Tevreden medewerkers zijn de beste garantie voor een duurzame samenwerking. En net die voldoening is een werkpunt van bij de eerste dag van indiensttreding. Een specifieke opleiding geeft hier richting aan.
Werkbaar werk is al een hele tijd een principe dat aan de basis van verschillende EDUCAM-opleidingen ligt. Een nieuwe opleiding richt zich specifiek op het onthaal en omkadering van nieuwe medewerkers. “Hiermee plaatsen we ons volledig in de filosofie van het concept van werkbaar werk”, stelt Yannis De Swert, Consultant Business Training, Coaching & Consultancy bij EDUCAM. “Door de krapte op de arbeidsmarkt is het belangrijk dat je de geschikte profielen kan behouden. Omkaderen en ondersteunen van deze werknemers draagt er ook toe bij dat ze niet uitvallen. Dit omkaderen draait om verschillende factoren. Werkdruk speelt natuurlijk een rol, maar ook de algemene tevredenheid over het takenpakket waarmee men belast wordt. Net zoals het aanbieden van opleidingsmogelijkheden een element kan zijn, of zelfs maar gewoon luisterbereidheid. En zeker voor dit laatste is het werken met een peter- of metersysteem erg nuttig, van in het begin. Precies daarom is het voorzien van een goed onthaal vanaf dag één zo cruciaal.”
“Voor het onthaal en de begeleiding van onze mensen werkten we al een hele tijd met een peter- en meterschapssysteem”, legt Stephanie Deckx, HR Business Partner bij Mazda Motor Logistics Europe, uit. “Dit past volledig in onze bedrijfscultuur. Als Japans bedrijf hechten wij veel belang aan houding, motivatie, maar evenzeer aan het zich goed voelen als medewerker. De ervaring leert ons alvast dat dit de geknipte manier is om de nieuwkomers te begeleiden. Zo’n peter of meter is een onmiddellijk aanspreekpunt. Het is iemand die je enerzijds wel werkinstructies geeft, maar waar je aan de andere kant ook bij terecht kan zonder dat je de hiërarchie moet aanspreken, wat drempelverlagend werkt.
“De grootste meerwaarde van EDUCAM is dat ze met ons meedenken”, aldus Stephanie Deckx. “Ze hebben eigen standaardcursussen, maar die worden probleemloos afgestemd op onze speciale noden. Wij werken met zowel arbeiders als bedienden, die elk toch wel een verschillende omkadering nodig hebben. Een goede interactie met die peters en meters loopt als een rode draad doorheen de opleiding. Logisch ook, er wordt wel wat van hen verwacht, waardoor je ook hier de juiste profielen nodig hebt. EDUCAM is onze partner voor het hele traject, wat ook betekent dat aan een case gewerkt werd waarin nagegaan wordt hoe die peters en meters zelf hun rol ervaren. De feedback die we van beide partijen krijgen is eensluidend positief. Enkel de tijd vinden wordt als een nadeel ervaren, maar ook daar denkt EDUCAM mee over hoe die begeleiding in het ruimere werkproces een plaats te geven.”
Alle aspecten van 'werkbaar werk' zitten in onze toolbox – letterlijk zelfs. Aan de hand van didactisch opgesteld materiaal worden wetenswaardigheden en tips over leiding geven, communicatie, maar ook het onthaal en peterschap van nieuwe medewerkers gegeven. En hieraan koppelen we ons opleidingsaanbod. Een toolbox ontvangen kan op eenvoudig verzoek via [email protected].